به گزارش ایرنا، سید عبدالوهاب سهل آبادی روز چهارشنبه در ششمین همایش تعامل ملی صنعت و دانشگاه با رویکرد صادرات و ثروت آفرینی، بیکاری را مهم ترین مساله امروز جامعه برشمرد و افزود: تولیدکنندگان در شرایط کنونی بدون چشم داشت دولت تلاش کنند دانش آموختگان دانشگاه را به کار گیرند.
وی اظهارداشت : اگر در اصفهان هشت هزار واحد صنعتی هر یک پنج نفر نیروی جوان را به کار گیرد می توان بخشی از معضل بیکاری استان را برطرف کرد.
وی با اشاره به بیکاری بیش از 40 درصد دانش آموختگان دانشگاه در جامعه بیان کرد: بخش خصوصی با همکاری دانشگاه می تواند زمینه اشتغال دانش آموختگان را فراهم کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اقدام عملی در تعامل صنعت و دانشگاه و برقراری ارتباط موثر بین این 2 بخش را خواستار شد و تصریح کرد : تفاهم نامه های متعددی بین دانشگاه ها، مراکز دولتی و بخش خصوصی تنظیم شد ولی حاصل آن مشخص نیست، آیا تفاهم نامه ها فقط برای آرشیو فعالیت های دو طرف بود؟
وی تحصیل چهار میلیون دانشجو و اضافه شدن سالانه یک میلیون نفر به متقاضیان کار را یکی از چالش های مهم ایران برشمرد و اظهار داشت: رویکرد آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تربیت دانشجوی کاردان و ماهر در یک رشته نبوده است.
سهل آبادی با انتقاد از بی توجهی به نخبگان و مخترعان جوان از سوی سازمان های دولتی و عمومی و حتی بخش خصوصی، تصریح کرد: چرا یک دانشجوی مخترع که می تواند مصرف برق یک فرودگاه را از 10 میلیارد به یک میلیارد ریال کاهش دهد امروز در کشورهای آسیای میانه به دنبال سرمایه گذار باشد؟

**عزم جدی دانشگاه، دولت و صنعت مشکلات را حل می کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در این همایش اظهار داشت: کشورایران سال های طولانی با مشکلات فرهنگی از جمله ارتباط صنعت و دانشگاه دست و پنجه نرم می کند.
به گفته محمدعلی شجاعی بعضی از حوزه ها نیاز به تغییرو تحول دارد از این رو باید از دنیا الگوبرداری کرد تا بتوانیم در فعالیت ها و اقدامات موفق عمل کنیم.
وی با بیان اینکه تا زمانی که دولت، صنعت و دانشگاه عزم جدی نداشته باشند، مشکلات حل نمی شود، تصریح کرد: وجود، نگاه و قوانین دولت ها به گونه ای است که اجازه موفقیت در کارها و تعاملات بین صنعت و دانشگاه را نمی دهد.
شجاعی با اشاره به مشکلات کمونیستی طی چهار دهه در کشور چین افزود: با وجود این مشکلات بیش از 90 درصد اشتغال چین را بخش خصوصی تشکیل می دهد همچنین 60 درصد خروجی اقتصاد دنیا را چین دارد در این راستا ضروری است افراد با نگاه متفاوت امورات را به دست بگیرند تا مشکلات حل شود.
وی بیان کرد: در زمان حال نگاه رهبری، مجلس، نمایندگان و ریاست جمهوری به بحث کارآفرینی است اما تمامی انگیزه ها به وجود 'تحریم' معطوف شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان اظهار داشت: دانشگاهیان اصفهان به مشکلات به ویژه در بخش صنعت وارد شدند و ضروریست در راستای رفع نیازهای بخش معدن، صنعت و کشاورزی ورود کنند.

** تعامل بین صنعت و دانشگاه ضروری است
همچنین دبیر اتاق بازرگانی ایران در این همایش اظهارداشت: آنچه از زمان انقلاب و قبل از آن بوده اهمیت وجود تعامل بین صنعت و دانشگاه است تا به سمت توسعه بنیان دانش محور برویم و تولید فکر در کشور براساس نیازها رخ دهد.
علیرضا اشرف با اشاره به ضرورت وجود تعامل بین صنعت و دانشگاه افزود: افزایش سطح کیفیت تولید و ارائه خدمات در سطح می و منطقه ای به همراه ارتقای سلامت و سطح زندگی، دستیابی به توسعه پایدار دانش محور و فراهم شدن امکان رقابت و حضور پایدار در تعاملات اقتصادی و علمی در جهان از مولفه های این تعامل است.
وی گفت: دانشگاه، کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است که با برخورداری از ایده ها و اندیشه های نو می تواند در شریان های حیاتی جامعه که حرکت رو به رشد دارد، نیروی نوینی را تزریق کند و صنعت نیز با به کارگیری ایده های نوظهور دانشگاهیان، می تواند اندیشه توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه را محقق سازد.
دبیر اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جایگاه نامناسب ایران در تعامل بین صنعت و دانشگاه تصریح کرد: براساس گزارش رقابت پذیری در سال 2018 ایران در آموزش ضمن خدمت نیروی کار و کیفیت آن توانسته به ترتیب جایگاه 121 و 96 را از بین 140 کشور به خود اختصاص دهد.
همچنین ایران در متغیر همکاری بین گروه های ذینفع در ایجاد نوآوری که شامل سه دسته درون بنگاهی ، بین بنگاهی و بین صنعت و دانشگاه می شود، رتبه 114 را کسب مرده اسا ضمن آنکه ایران در شاخص هزینه های R&D (برحسب درصدی از GDP) رتبه 81 را کسب کرده است.
وی با اشاره به مشکلات حوزه دانشگاه و صنعت بیان کرد: تقاضا محور نبود طرح های تحقیقاتی، عدم آگاهی مدیران دستگاه های اجرایی و صاحبان صنایع، افزایش فعالیت های جنبی در دانشگاه ها، وارداتی بودن صنعت و دانشگاه، فقدان مقررات و نظارت بر کیفیت خدمات و کمبود قوانین حمایتی از محققین و ثمره تحقیقات آن ها است.
ششمین همایش تعامل دانشگاه و صنعت با رویکرد صادرات و ثروت آفرینی طی 2 روز در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در استان اصفهان بیش از هشت واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
9913/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.