بیماری آتشک یا بادزدگی، یکی از مهمترین بیماری های درختان میوه دانه دار (سیب، گلابی و به) و گیاهان خانواده گُلسرخیان است. آتشک بر اثر عفونت با یک بیمارگر (پاتوژن) رخ می دهد و مرگ سریع برگ، جوانه، شاخه و اندام گیاهی از آثار آن است و پیش از مرگ این اندام ها معمولا نخست زردی (کلروز) و قهوه ای شدن در گیاه دیده می شود.
به گزارش ایرنا، حسنعلی رحیمی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: شهرستان های کاشان، نطنز، شاهین شهر، گلپایگان، خوانسار و شهرضا درگیر بیماری آتشک درختان میوه دانه دار شده اند و در تلاشیم تا از ورود این بیماری به شهرستان سمیرم جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه این بیماری درختان میوه دانه دار مانند سیب، گلابی و بِه را در معرض خسارت جدی قرار می دهد، اضافه کرد: بیماری آتشک درختان میوه دار در سطح 12 هزار هکتار باغات استان اصفهان توسط 35 شبکه ردیابی می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: 10 واحد این مدیریت شامل واحدهای قرنطینه نباتی، کنترل آفات عمومی همگانی، کنترل بیولوژیک آفات، امور سمپاشان، نظارت بر واحدهای گیاه پزشکی(فروشندگان سموم و کلینیک های گیاه پزشکی)، کنترل بیماری های گیاهی، پیش آگاهی، کنترل علف های هرز ،کنترل آفات باغی و کنترل آفات زراعی است.
وی ضمن تشریح واحد قرنطینه نباتی گفت: آفات بیماری ها توسط این واحدها کنترل و از ورود این بیماری ها به منطقه توسط واحد قرنطینه نباتی جلوگیری می شود.
رحیمی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات واحد قرنطینه، ارائه گواهی سلامت به اندام های گیاهی تکثیرشونده در استان و کشور است تا آفات و بیماری از طریق نهال و اندام گیاهی منتشر نشود.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری 291 صدور گواهی بهداشت نباتی بین المللی و نیز گواهی حمل و نقل نهال به تعداد 764 هزار اصله نهال ق لمه و پیوندک صادر شده است.
وی گفت: آفت 'مگس میوه مدیترانه ای' از سه سال گذشته به این استان وارد شده و هشت شهرستان این استان را آلوده کرده است.
رحیمی تصریح کرد: امسال شهرستان های کاشان، اصفهان و خمینی شهر به شدت به این آفت آلوده اما کنترل شدند.
وی با اشاره به اینکه این آفت می تواند تمامی میوه ها را درگیر و هر مگس می تواند یک میلیون و 250 هزار میوه را از بین ببرد و خسارت 100 درصدی به میوه ها بزند، گفت: برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه 15 میلیارد ریال در استان اصفهان هزینه کردیم تا از وارد آمدن خسارت جبران ناپذیر به کشاورزی این خطه جلوگیری کنیم.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: 787 ایستگاه در این استان کار پایش و مقابله با بیماری مگس میوه مدیترانه در 72 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان را برعهده دارند.
رحیمی تصریح کرد: ردیابی 10 آفت مهم در سطح 13 هزار و 680 هکتار صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه سمپاشی هوایی از امور سمپاشی حذف شده است، گفت: سمپاش های جدید از جمله توربینی زراعی، میکرونیر، توربینی باغی و بوم دار جدید جایگزین سمپاش هوایی شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهارداشت: تاکنون کشاورزان این استان به 133 دستگاه انواع سمپاش توربینی و یکهزار و 987 انواع سمپاش پشت تراکتوری و 40 دستگاه سمپاش میکرونیر مجهز شده اند.
9913/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.