رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بند سنگ و سیمان پس از بارش های خوب چند روز گذشته آبگیری و سرریز شده است.
عزت الله مرادی با بیان این که این بند آبخیز با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال در سال جاری ساخته شد، اظهارداشت: مزارع، باغ ها، چشمه ها و سفره های زیرزمینی در زیردست منطقه تنگ سحری با وجود این آبگیری و ذخیره آب پشت بند تغذیه می شوند.
وی ادامه داد : طرح های آبخیزداری در 2 منطقه زیر دست دشت جنوب سمیرم واقع در مزارع بزرگ کوره و اندر سراب با 20 میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا و عملیات ساخت است.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهار امیدواری کرد اعتبار هزار و 200 میلیارد ریالی مصوب سفر استانداری به این شهرستان برای آبخیزداری تخصیص یابد تا در مناطق مختلف طرح های آبخیزداری مشابه اجرا شود.
مرادی یادآور شد: با وجود ادامه خشکسالی، تغییر اقلیم و توپوگرافی(نقشه برداری از موقعیت طبیعی) زمین در سمیرم، بهترین کار اجرای طرح های آبخیزداری در نقاط مستعدی است که به تزریق آب به سفره های زیرزمینی منجر می شود.
به گفته وی، 11 حوضه آبخیز در یک دهه گذشته با اعتبار 500 میلیارد ریالی در مناطق مختلف سمیرم اجرا شده و 18 حوضه جدید نیز مطالعه شده و آماده کار اجرایی و عملیات ساخت است.
به گزارش ایرنا، طرح های موثر آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمین را برای نفوذ آب در دل خود فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی پایدار برای باغ ها و زمین های پایین دست حوضه خود می کند.
از مجموع 60 میلیون هکتار از مناطق بیابانی و مرتعی کشور، 25 میلیون هکتار مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است.
در سه دهه اخیر برای رفع معضل خشکسالی، جلوگیری از فرسایش بادی و هدر رفت آب حدود 2 هزار طرح آبخیزداری در هشت میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شده که سهم استان اصفهان در سال های اخیر در قالب 18 طرح تعریف و اجرا شده شده است.
بر همین اساس، 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی سال جاری برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور بعد از ابلاغ رهبر انقلاب اختصاص یافته است.
شهرستان سمیرم دارای 19 هزار هکتار باغ، 18 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
این شهرستان با افزون بر یکصد هزار جمعیت عشایری و ثابت، چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و دناکوه و 150 روستا و آبادی در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.