حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان ذخیره سد زاینده رود در بلند مدت 44 ساله حدود 659 میلیون متر مکعب بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: هم اینک حجم آب ورودی به سد زاینده رود 15 و خروجی از آن 10.5 متر مکعب بر ثانیه است.
وی میزان بارش ها در حوضه آبریز زاینده رود از آغاز سال آبی جاری (مهر 97) تاکنون را 230 میلی متر اعلام کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که این شاخص نسبت به بلند مدت 39 درصد افزایش دارد، البته این میزان در مدت مشابه سال قبل تنها 3 میلی متر بود.
ساسانی افزود: پیش بینی شده است که سامانه های بارشی آذرامسال تا حدی بتواند کسری آب در سد زاینده رود را جبران کند اما مردم مناطق مرکزی ایران از جمله اصفهان و استان های همجوار که از حوضه آبریز زاینده رود بهره مند هستند، صرفه جویی 25 تا 30 درصدی را در روزهای آینده مد نظر قرار دهند.
زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه میانی کشور در یک دهه اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
ظرفیت نهایی سد زاینده رود 1.4 میلیارد متر مکعب است که در شرایط کنونی تنها هشت درصد ذخیره آب دارد.
6020 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.