دیابت یا بیماری قند(Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است، در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌ رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده است؛ اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل ابتلا به دیابت و شیوع این بیماری در استان حدود 11.7 درصد است.
به گزارش ایرنا، مصطفی رضایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با وجود برخی بی مهری های سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات درمان، تاکنون مشکل خاصی در تامین داروهای خوراکی و تزریقی مورد نیاز بیماران مبتلا به دیابت نداشتیم.
وی یادآور شد : اگر مسائلی برای تامین دارو وجود داشته باشد توسط معاونت های درمان و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیگیری می شود.
شهربانو مظاهری رییس اداره بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره گفت : تاکنون مشکل خاصی برای تامین انسولین و سایر داروهای دیابت در این استان وجود نداشته است فقط در یک مورد، چند داروخانه محدود به دلیل مسائلی که در اصلاح سامانه های بیمه به وجود آمد با مشکلاتی مواجه شدند که رفع شد.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان همچنین در این نشست گفت : 11.69 درصد از افراد بالای 30 سال در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.
رضایی، میزان شیوع دیابت در شهرهای استان را 11.77 درصد و در روستاها را 11.67 درصد اعلام و اضافه کرد : بر خلاف تصور عموم، تفاوت معناداری بین جوامع روستایی و شهری اصفهان در ابتلا به بیماری دیابت وجود ندارد.
وی چاقی و اضافه وزن را در ابتلا به این بیماری بسیار موثر دانست و اظهارداشت : 61 درصد از افراد بالای 30 سال در استان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند در حالی که میانگین این آمار در کشور 59 درصد است.
رضایی با اشاره به طرح خطرسنجی دیابت در مراکز بهداشت استان گفت : این طرح بر اساس سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اجرا می شود و تاکنون 30 درصد از جامعه هدف ما یعنی افراد بالای 30 سال در این طرح شرکت کرده اند.
وی با بیان این که در این طرح همه عوامل موثر بر ابتلا به بیماری دیابت بررسی و از مراجعه کنندگان، آزمایش های لازم مانند میزان قند و چربی خون گرفته می شود، اضافه کرد : تاکنون 813 هزار تَن در استان مورد خطرسنجی قرار گرفتند که 88 هزار و 119 تَن از بین آنها مبتلا به دیابت بودند.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد : از بین افراد شناسایی شده، 53 درصد به مراکز بهداشتی برای استفاده از خدمات مراقبتی مراجعه کردند.
وی با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت اصفهان در پیشگیری از بروز بیماری دیابت در استان تنها هستند، تصریح کرد : سایر نهادها آن طور که باید در این زمینه اقدام نکرده اند.
به گفته وی مرکز بهداشت اصفهان در سه سال گذشته برای پیشگیری از استعمال دخانیات و عرضه قلیان در چایخانه های استان تلاش بسیاری کرد اما با یک قانون جدیدی که در مجلس تصویب شد، چایخانه ها مجدد فعالیت خود را آغاز کردند و در آنها قلیان عرضه می شود.
یک فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم در این نشست گفت : با توجه به اینکه بیشتر داروهای موردنیاز برای دیابت داخل کشور تولید می شود، مشکلی از نظر تامین آنها با وجود تحریم های جدید نداشته ایم.
بیژن ایرج با بیان این که سیاست های ما درباره بیماری دیابت باید بیشتر بر پیشگیری و اطلاع رسانی مردم به صورت کلان متمرکز باشد، تاکید کرد : برای این موضوع باید همه نهادها به وظایف خود عمل کنند زیرا اگر یکی از آنها این کار را نکند، سایر اقدام ها به نتیجه ای نمی رسد.
به گفته وی از طرفی از ضررهای برخی مواد غذایی مانند چیپس و پفک سخن می گویند و از طرف دیگر این مواد غذایی مضر در رسانه ها و تلویزیون تبلیغ می شود.
وی خواهان تبلیغ بیشتر برای مصرف میوه و سبزی شد و تاکید کرد : همکاری وزارت آموزش و پرورش با گنجاندن مطالب آموزشی و نظارت بر عرضه مواد غذایی مناسب در بوفه ها در این پیوند، ضروری است.
ایرج با بیان این که میزان قند خون در استان اصفهان بالاست ، افزود : این موضوع باید جدی گرفته شود و مردم مصرف خوراکی هایی مانند نوشابه، چیپس، پفک و آبمیوه های صنعتی را کاهش دهند.
مهشید احمدیان مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه فهرستی از کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم وجود دارد که تبلیغ آنها ممنوع است، گفت : شیرینی، گز و غذاهای سریع ( فست فود) در این فهرست وجود دارد و ما در ماه آینده جلسه ای با دادستان اصفهان برای عملیاتی کردن این موضوع داریم.
23 آبان مصادف با 14 نوامبر سالگرد تولد 'فردریک بانتینگ' کاشف انسولین بعنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد.
/6026/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.