به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید جندقیان روز پنجشنبه در نشستی با مسئولان و بخشداران شهرستان کاشان بیان کرد: بخشداران و دهیاران باید نقش اساسی در مسیر توسعه روستاها ایفا کنند اما در مواردی با رفتارهای غیر حرفه ای منجر به بروز مسائلی شدند و از این رو 62 میلیارد ریال برای نخستین بار در کشور به آموزش آنها اختصاص یافت.
وی با اشاره به سهم چهار میلیارد ریالی استان اصفهان از این محل افزود: باید موضوع آموزش و تغییر نگرش به یک مطالبه و دغدغه تبدیل شود وگرنه با ادامه روند کنونی روستاهای بیشتری در 10 سال آینده خالی از سکنه خواهد شد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور عنوان کرد: باید روی ظرفیت های قانونی، مرور بودجه و برنامه ششم توسعه نیز کار شده و با هم افزایی نسبت به رفع مشکلات گام برداریم.
وی، پیشنهاد 12 لایحه به مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و اضافه کرد: دولت در مجموع منابع محدودی دارد اما می توان با مطالعه و بررسی دست کم نسبت به خلاء های قانونی احتمالی اقدام کرد.
جندقیان گفت: تسهیلات و طرح ها بدون رویکرد مناسب، هماهنگی بین دستگاهی و مشارکت مردم مانند کلوخی است که بسوی روستاها پرتاب می شود و از این رو نتیجه مورد نظر را به همراه ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، مرکزهای آموزش عالی و تشکل های غیر دولتی تصریح کرد: توسعه راهی جز بهره گیری از نظریه های اثبات شده ندارد و باید ظرفیت ها و سرمایه های انسانی، طبیعی، مالی، تجهیزاتی و اجتماعی با آموزش و تشویق ایده پردازی در این مسیر هدایت شود.
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان نیز در ادامه بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته برای تحقق توسعه نسبت به تقویت نقاط روستایی گام برداشتند که این مهم از جمله برای پیشگیری از مسائلی مانند حاشیه نشینی در دولت تدبیر و امید نیز به جد پیگیری می شود.
علی اکبر مرتضایی قهرودی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و به ویژه جامعه محلی افزود: جاده یکی از بسترهای مهم توسعه است و باید با اولویت بندی نسبت به تقویت زیرساخت های ارتباطی موجود اقدام کنیم.
به گزارش ایرنا، جمعی از مسئولان و بخشداران در ادامه به تشریح مسائل و درخواست های خود در زمینه های اختصاص ردیف پایدار به روستاها برای مدیریت بحران، تفکیک زمین، نگهداری قنات ها، علائم و روشنایی راه ها، توسعه نامتوازن معدن ها، مدرسه های فرسوده، بوم گردی و ساماندهی رودخانه ها پرداختند.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، از جمعیت 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفری کشور افزون بر 20 میلیون و 730 هزار نفر (25.9درصد) در 62 هزار و 284 روستا ساکن هستند.
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.