به گزارش ایرنا، در این میزگرد جهانگیر عابدی کوپایی استاد تمام گروه مهندسی آب و رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی، غلامرضا قربانی استاد تمام گروه علوم دامی، حمیدرضا عشقی زاده استادیار گروه زراعت و اصلاح نباتات و پرویز احسان زاده دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات این دانشکده حضور داشتند.
برغم دعوت های مکرر قبلی، نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این میزگرد حضور پیدا نکرد.
کارشناسان یاد شده در این نشست، رویکردهای جدید الگوی کشت در جهان را در قالب سه محور امنیت غذایی، آبی و انرژی مطرح و تاکید کردند که کارایی این محورها در گرو همگرائی ملاحظات آنهاست درغیراین صورت به بخش های دیگر آسیب می زند.
این اساتید دانشگاهی، تغییر الگوی کشت در ایران و اصفهان را با توجه به کمبود آب ضروری دانسته و عنوان کردند: در کشوری همچون ایران که میزان بارندگی آن یک چهارم و تبخیر آب آن 2 برابر جهان است باید تمام برنامه ریزی ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی به صورت همگرا مورد توجه قرار بگیرد.
شرکت کنندگان در این میزگرد، حمایت دولت از بخش کشاورزی، تولید گیاهان دارویی با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی، سازگاری الگوی کشت با محیط زیست، کشت با صرفه اقتصادی، تامین زیر ساخت ها در راستای توسعه و تغییر الگوی کشت را راهکار ضرورت تغییر الگوی کشت در ایران و اصفهان دانستند.
اراضی کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
از 564 هزار هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد که 190 هزار هکتار آن مربوط به زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شده است.
تفصیل مطالب مطرح شده در این میزگرد متعاقباً منتشر می شود.
9913/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.