استاندار اصفهان گفت: پس از مذاکره با وزرات نیرو ۴۰۰ ایستگاه‌ پمپ در طول مسیر زاینده‌رود به چم‌آسمان به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده اند تا از برداشت‌های اضافه جلوگیری شود.

"طرح‌های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود حتی در صورت نبود اینجانب در جایگاه استاندار نیز باید اجرایی شود." این جمله استاندار اصفهان است که باید در کمتر از 15 روز آینده این استان را برای همیشه ترک کند، زیرا قانون منع به کار گیری بازنشستگان مشمول محسن مهرعلیزاده هم می شود. هرچند پس از مدت‌ها استانداری به اصفهان آمده بود که تلاش کرد چوب از چرخ مشکلات استان بردارد اما  متاسفانه کارش به پایان نرسید. 

جدال بر سر طرح بازچرخابی آب

چندی پیش استاندار اصفهان طرح‌های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود را تدوین و پیگیر اجرایی شدن آن شد. طرحی که مخالفان زیادی داشت و فرصت مغتنمی را در اختیار بسیاری از مسئولان و کارشناسان منتقد قرار داد تا در مخالفت با این طرح اخبار سخن بگویند.جالب‌ترین نکته در بین این واکنش‌ها ، سر و صدای نمایندگان اصولگرایی چون حسنعلی حاج دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان بود. این دو نماینده درحالی به این طرح واکنش نشان داده اند که در دولت قبل و در قبال خیر و بخشش های غیر کارشناسی شده آب در آن زمان به ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری کاملا سکوت کرده بودند.  

این نمایندگان اجرای طرح بازچرخابی آب زاینده‌رود را بی فایده و نمایشی خوانده و باور دارند که سبب کاهش تلاش افرادی می‌شود که در دولت در صدد تامین آب زاینده رود هستند.

صدای موافق ها را بشنوید

اما بر اساس گزارش خبرنگار ما بسیاری از شهروندان اصفهانی به ویژه آنها که در شهر اصفهان سکونت دارند  خواهان اجرای این طرح هستند.  حال این دغدغه وجود دارد که بعد از رفتن محسن مهرعلیزاده آیا این طرح به قوت خودش اجرا می شود یا خیر؟

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه با ایجاد تنش با استفاده‌کنندگان استان‌های همجوار از آب زاینده‌رود به جایی نخواهیم رسید؛ افزود:  اگر در سال ۶۷ تونل و سد دوم کوهرنگ ایجاد نمی‌شد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد نمی‌شد و سد چشمه لنگان با ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به منابع اصفهان اضافه نمی‌شد، حال و روز امروز اصفهان به مراتب بدتر از شرایط کنونی بود. اما با همه اینها امیدوارم  این طرح اجرایی شود.

وی ضمن انتقاد از عقده‌های شخصی برخی از مسئولان و تبدیل شدن مسائل آبی به حساسیت‌های منطقه‌ای و اعتراضات، یادآور شد: تأمین منابع آبی مورد نیاز حداقلی برای ۲۰ تا ۳۰ سال آینده  نگران‌کننده است و باید برای مردم واقعیت را گفت و برای آنان کاری انجام داد.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و پس از مذاکره با وزرات نیرو ۴۰۰ ایستگاه‌ پمپ در طول مسیر زاینده‌رود به چم‌آسمان به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده‌اند تا از برداشت‌های اضافه جلوگیری شود.

کندی در اجرای پروژه ها

مهرعلیزاده با اشاره به کندی اجرای برخی از پروژه ها، تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه ۲۳ کیلومتری تونل سد سوم کوهرنگ از سال ۷۴ آغاز شده و در سال ۹۶ هنوز تمام نشده بود؛ اگر این پروژه حتی در عصر حجر بود بایستی تاکنون تمام شده بود.

وی ادامه داد:  عملیات اجرایی پروژه سد سوم کوهرنگ پس از سال ها توقف، از فروردین ۹۷ آغاز شده که تا آن زمان فقط ۲۰ درصد آن اجرا شده بود و لیکن با فعال شدن کارگاه تا ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید و با اجرای این پروژه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به منابع آبی اصفهان اضافه می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به باغات و زمین های کشاورزی شهرهای فلاورجان، قهدریجان، خمینی‌شهر و مبارکه، تصریح کرد: از سد چم‌آسمان تا نکوآباد به طول ۴۰ کیلومتر برای انتقال آب به چند نقطه از جمله شهر اصفهان لوله گذاری خواهد شد.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: طرح‌های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود حتی در صورت نبود بنده در جایگاه استاندار این استان باید اجرایی شود چرا که به نفع مردم اصفهان است. بیش از ۲۰ طرح در پشت طرح هفتگانه احیای زاینده‌رود قرار دارد و برخی در جایگاه‌های مختلف می‌خواهند با شعار «زاینده‌رود من کو» به رأی برسند که امیدوارم با تحقق این طرح از سواستفاده‌های تبلیغاتی جلوگیری شود.

مخالفت کشاورزان

اینکه به طور واضح چند درصد کشاورزان به ویژه در شرق اصفهان با اجرای طرح بازچرخابی آب در زاینده رود مخالفت دارند مشخص نیست، امابسیاری از  کشاورزان اصفهانی با این علم که در صورت لوله‌گذاری تغذیه سفره های زیر زمینی مختل می شود با اجرای این طرح مخالف هستند. با این حال بخشی از شهروندان عادی همچنان باور دارند زاینده رود جاری حتی با شیوه غیر طبیعی لوله‌گذاری بسیار مطلوب تر از بستر خشک و بی جان زاینده‌رود است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.