شهرام امیری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این کتاب راهنمای گردشگری در 700 صفحه و پس از قریب به پنج سال پژوهش علمی تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه کتاب راهنمای گردشگری از بخش های مختلفی تدوین شد، اظهارداشت : بخش اول این کتاب درباره جغرافیای طبیعی استان شامل ارتفاعات و اقلیم طبیعی، آب و هوا، محصولات کشاورزی و ارتفاعات شهر است.
وی اضافه کرد: در بخش دیگر کتاب ضمن بررسی شکل گیری فرهنگ و تمدن فلات مرکزی ایران از زمان های، تاریخچه پیدایش شهر اصفهان و نقش صنعت گردشگری در توسعه این شهر تاریخی تبیین شده است.
امیری اظهارداشت: در بخش سوم که حدود 120 صفحه است سیر تاریخی و چگونگی پیدایش و تکوین اصفهان و مختصری پیرامون بناهای شاخص از ابتدای پیدایش این کلانشهر تا دوران معاصر تشریح شده است.
نویسنده کتاب راهنمای جامع گردشگری اصفهان یادآور شد : بخش چهارم کتاب 'سیمای فرهنگ وطبیعت'، اماکن مذهبی و زیارتی شهر تاریخی اصفهان که دارای بناهای تاریخی می باشند به صورت اجمال معرفی شده اند.
بخش پنجم کتاب به معرفی موزه ها و گالری های شهر تاریخی اصفهان اختصاص دارد.
وی ادامه داد : در این بخش موزه های نهادهای دولتی و برخی موزه های خصوصی که توسط دوستداران میراث فرهنگی اصفهان تأسیس شده معرفی شدند.
یادمان مذهبی اقلیت های اصفهان در بخش ششم این کتاب معرفی شد، امیری در این باره گفت: در این بخش تلاش شده تا اصفهان به عنوان شهری که ادیان مختلف در کنار هم دارای همزیستی مسالمت آمیزی می باشند به گردشگران معرفی شود.
وی افزود: در بخش های هفتم و هشتم کتاب محور طبیعت و گردشگری زاینده رود از ابتدا تا ورود این رودخانه به داخل شهر و تفرجگاه های طبیعی اصفهان به گردشگران معرفی شده است.
به گفته وی بخش های نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم کتاب به ترتیب سیمای گردشگری روستایی، کوه ها و قله های سترگ استان ویژه علاقه مندان به گردشگری ورزشی و کوهنودی، برخی غارهای استان ویژه علاقه مندان به گردشگری طبیعت، مسیرهای دوچرخه سواری ویژه گردشگران طبیعت و ورزشی و پیست های اسکی استان ویژه علاقه مندان به ورزش های زمستانی معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش پانزدهم کتاب به معرفی سیمای هنرهای سنتی و صنایع دستی استان اصفهان اختصاص دارد، افزود: در این بخش 199 رشته صنایع دستی این استان که در حدود یک سوم صنایع دستی جهان را شامل می شود از جمله نگارگری، خاتم کاری، قلم زنی، منبت و مسگری معرفی شدند.
معرفی آداب و رسوم و یک صد میراث ناملموس استان اصفهان که به ثبت ملی رسید از دیگر ویژگی های این کتاب است که در بخش های شانزدهم و هفدهم آن به آنها اشاره شده است
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار مردم و فرهیختگان استان اصفهان در شکل گیری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اظهارداشت: بخش نوزدهم و پایانی این کتاب به نقش فرهیختگان فلات مرکزی ایران در سیر پیشرفت فرهنگ و تمدن ایران زمین
اختصاص دارد و در سه بخش ' علما و فضلا ' ، ' شعرا، نویسندگان و اصفهان شناسان ' و ' هنرمندان ' تدوین شد.
این کتاب در مهر امسال توسط انتشارات فرهنگی و گردشگری ' کریم خان زند ' چاپ شده است.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.