سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را بر بهداشت جامعهٔ جهانی ایفا می‌کند و در سال ۱۹۴۸ میلادی در ژنو سوییس تأسیس شد.
محمد هادی ایازی روز چهارشنبه درحاشیه اجلاس روسا، معاونان اجتماعی، بهداشتی و مدیران درمان دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هفت کشور در گفت و گو با ایرنا افزود: معاونت اجتماعی از 2 سال گذشته در این وزارتخانه تشکیل و اقداماتی که در این راستا انجام شد مورد تمجید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه ارزیابی این سازمان از روند اجتماعی شدن سلامت در ایران در سال 2018 مطلوب می باشد، تصریح کرد : اردیبهشت امسال ایران به عنوان یکی از پنج کشور موفق در زمینه اجتماعی کردن سلامت در جامعه و استفاده از ظرفیت های مردمی برای ارائه گزارش به نشست سازمان بهداشت جهانی در ژنو حضور یافت و تجربه های خود را ارائه کرد.
ایازی خاطرنشان کرد : سال آینده اجلاس وزیران بهداشت منطقه مدیترانه شرقی (امرو) از 21 کشور در کشورمان برگزار و گزارش اقدامات و تجربه های ایران در جهت اجتماعی و مردمی شدن سلامت در آن ارائه می شود.
وی با بیان اینکه اجتماعی شدن سلامت در چهار محور مشارکت مردمی، همکاری های بین بخشی، ارتقای سواد سلامت مردم و عدالت در سلامت پیگیری می شود، گفت : 25 درصد مدیریت بخش سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و باید مردم و دستگاه های اجرایی دیگر را وارد 75 درصد این بخش کنیم تا با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در این راه باید به سازمان های مردم نهاد و خیریه ها بهتر و بیشتر بپردازیم، افزود : بیش از 700 سازمان مردم نهاد و 850 خیریه در بخش سلامت کشور فعال است و خیران سال گذشته 17 هزار میلیارد ریال هزینه کردند.
ایازی، برگزاری مجمع ملی سلامت و مجمع سلامت در استان ها، شهرستان ها و محله ها را از جمله اقدامات این معاونت در 2 سال گذشته ذکر و تصریح کرد : تشکیل این مجامع، ظرفیت های مردمی را پای کار می آورد.
وی با بیان اینکه در این مدت به دستاوردهایی فراتر از آنچه پیش بینی کردیم رسیدیم، ادامه داد : اما هنوز کارهای عقب مانده زیادی هست که باید انجام دهیم.
وی با اظهار امیدواری از اینکه تا پایان دولت دوازدهم، کانون های سلامت در همه شهرستان ها و محله های کشور شکل گیرد، گفت : با حضور مردم و نمایندگان دستگاه های دولتی در این کانون ها، مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و فضای سبز مورد بحث قرار می گیرد.
ایازی همچنین با بیان اینکه خیریه های سلامت بر اساس باورهای ملی و دینی در کشور فعالیت می کنند، گفت : 90 درصد آنها بر مبنای نیازهای وزارت بهداشت عمل می کنند.
وی با اشاره به پیگیری های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت برای در نظر گرفتن تشویق هایی جهت مشارکت خیران سلامت از جمله تخفیف های مالیاتی، گفت : این کار منجر به افزایش کمک خیران می شود.
به گزارش ایرنا، اجلاس رؤسا، معاونان اجتماعی و بهداشتی و مدیران شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه هفت آمایشی کشور شامل اصفهان، یزد، کاشان و چهار محال و بختیاری روز چهارشنبه با موضوع اجتماعی شدن سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
این گردهمایی با هدف تبیین مأموریت و برنامه های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور مسوولان برخی دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها برگزار شد.
2 نشست با عناوین همکاری بین بخشی و مشارکت های مردمی و اجتماعی و چهار کارگاه با عناوین توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت بین بخشی، جلب مشارکت سمن ها و خیریه ها، مددکاری اجتماعی و آسیب ها و فرهنگ، هنر و ارتقای سلامت در این اجلاس یک روزه برگزار شد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.