به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این آئین گفت: ایران به عنوان چهارمین کشور موفق به ساخت این دستگاه شده است.
غلامرضا خاکسار با اشاره به اینکه ایران پس از کشورهای آمریکا، آلمان و اسپانیا به این فناوری جدید دست یافته است، افزود: برای ساخت این دستگاه 18 ماه وقت صرف شده است.
وی بیان کرد: دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الکترو مغناطیسی به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با هدف قطع وابستگی کشور به خارج برای تامین این تجهیزات، ساخته شده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: این دستگاه شدت میدان پرتوهای رادیویی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌ سیم و آنتن های بی تی اس تلفن همراه را اندازه گیری می کند.
وی بدون اشاره به میزان سرمایه گذاری برای ساخت دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الکتر و مغناطیسی، گفت: این دستگاه به زودی در نقاط مختلف تهران و پس از آن در کلانشهرها نصب خواهد شد.
خاکسار یادآور شد: استقرار این دستگاه بر اساس شاخص های مختلف مانند تراکم جمعیت، زمان پرتوگیری، وجود افراد حساس در مکان هایی مانند بیمارستان ها، مدرسه ها، مهدهای کودک، آسایشگاه سالمندان و شیر خوارگاه ها مکان یابی شده است.
به گفته وی میزان تشعشعات قابل تفکیک است اما این دستگاه مجموع تشعشعات را نشان می دهد و از قابلیت نمایش تشعشعات به صورت تفکیکی و با اعداد پایین تر برخوردار است.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: باتوجه به دستیابی ایران به این فناوری، تجاری سازی و تولید انبوه این سامانه در برنامه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد.
وی ساخت این دستگاه را از مصادیق عملی اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: با ساخت این دستگاه افزون بر صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، گام هایی برای ایجاد اشتغال در کشور بر داشته خواهد شد.
خاکساری همچنین یادآور شد: با تولید این دستگاه افزون بر جایگزین کردن آن با نمونه‌ های خارجی، نگرانی مردم از اثرات امواج الکترو مغناطیسی و تشعشعات رادیویی کاهش می یابد و در کشور را در این زمینه خودکفا می کند.
نخستین دستگاه اندازه گیری میزان تشعشعات الکترومغناطیسی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس ملی سنجش و ایمنی پرتوهای یون ساز و غیریون ساز در دانشگاه کاشان رونمایی شد.
پنجمین کنفرانس تخصصی ملی سنجش و ایمنی پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز با همکاری متخصصان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این کنفرانس مقاله هایی در خصوص تخمین دز متوسط غده ای در غربالگری های رایج ماموگرافی با شبکه عصب، اجرای رادیوگرافی نوترونی در راکتور تحقیقاتی کم قدرت، بهینه سازی زمان لازم برای طیف سنجی گاما در نمونه های خاک و بررسی سیستم های سنجش و پایش الکترو مغناطیسی غیر یونیزان و حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز با امواج رادیویی توسط فرستنده های مختلف به خصوص تلفن همراه در ابعاد علمی و تخصصی ارائه شد.
شهرستان کاشان با افزون بر 365 هزار نفر جمعیت در 190 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
6136/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.