دکتر غفور راستین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع مسموم شدگان گاز منوکسید کربن در استان اصفهان در سالجاری ، سه نفر جان خود را از دست دادند.
وی گفت : سال گذشته نیز تعداد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن 242 مورد بود که 46 درصد از این موارد زنان ، 44 درصد مردان و بقیه کودکان بودند.
دکتر راستین با بیان اینکه در سال گذشته 23 نفر بر اثر استنشاق این گاز در استان اصفهان جان خود را از دست دادند ، افزود: از مجموع مسموم‌ شدگان با گاز منوکسیدکربن 208 نفر پس از دریافت خدمات درمانی فوریت‌های پزشکی به بیمارستان منتقل و 11 نفر به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.
مدیر حوادث و فوریت ‌های پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشترین موارد مسمومیت با منوکسیدکربن به علت نقص در لوله بخاری، نصب آبگرمکن در حمام، استفاده از ذغال برای گرم کردن محیط و استفاده از گاز پیک‌نیک در خودرو و چادر مسافرتی گزارش شده است.
وی با بیان اینکه قبل از نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش و لوله‌های بخاری مطمئن شد، تاکید کرد: هر فردی در صورتی‌ که در فضای بسته دچار علایم سردرد، سرگیجه و تهوع شُد باید به سرعت از محل خارج شده و در هوای آزاد تنفس کند؛ چنانچه علائم بهبود یافت، بی‌شک در معرض مسمومیت با گاز بوده است.
راستین گفت: در صورت مواجهه با بیمار دچار مسمومیت با منوکسیدکربن، ابتدا او را از محل خارج کرده یا در و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود؛ سپس با شماره 115 تماس بگیرید.
وی افزود: این گازِ بی رنگ و بی بو که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌ سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین نصب غیر صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.
راستین اضافه کرد: استفاده از اجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌ نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با این گاز می شود.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: علائمی همچون سر درد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی تنفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود، از نشانه‌های مسمومیت با این گاز سمی و خطرناک است.
ت/7135 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.