به گزارش ایرنا، مهدی بصیری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست(پیام سبز) در مجتمع مطبوعاتی اصفهان افزود : شرایطی که امروز بر منابع طبیعی و محیط زیست حاکم است در گذشته قابل پیش بینی بود.
وی شخم زدن مراتع و کشت گندم در آن ها برای خودکفایی در تولید گندم، صدور پروانه حفر چاه های متعدد، صدور بی رویه چرای دام به بهره برداران و بهره برداری بی رویه از جنگل ها سبب شده است تا امروز منابع طبیعی و محیط زیست دچار مشکلات متعددی شود.
وی اظهارداشت : در رابطه با توسعه هنوز یک اتاق فکر هم نداریم و اصول توسعه پایدار را زیر پا گذاشته ایم و بسیاری از زمین های حاصلخیز کشاورزی به ساختمان سازی ها تبدیل شده است در حالی که توسعه فقط ساختمان سازی نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد : در رابطه با مسائل روز باید چاره اندیشی کرد و نمی توان نظاره گر تخریب های گذشته بود.
بصیری همچنین با اشاره به زاینده رود و موضوع بازچزخانی آب در این رود یادآور شد : با اجرای طرح بازچرخانی آب، می خواهند صورت مساله اساسی زاینده رود که همان خشک شدن آن است پاک کنند و اگر آب در این رود جاری شد دیگر نمی توان گفت که در زاینده رود آبی وجود ندارد.
به گفته وی تشکل های محیط زیستی در رابطه با طرح بازچرخانی آب در زاینده رود با استاندار اصفهان جلسه داشته اند و مخالفت خود را در رابطه با این طرح را اعلام کرده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود : میزان بارندگی ها در سه سال قبل بیش از طبیعی بود اما زاینده رود هشت ماه و تیم خشک بود زیرا بیش از ظرفیت زاینده رود بارگذاری شده است و حقابه، حقابه داران داده نشد.
بصیری هدف از تاسیس جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست را انجام کار علمی، اطلاع رسانی و آموزش همگانی و به دور از ظاهر سازی بیان و اضافه کرد : متاسفانه رسانه ها به این جمعیت بی توجه بوده اند.
وی بر حمایت از تشکل های محیط زیستی تاکید کرد و گفت : اگر مسوولان در رابطه با محیط زیست آموزش دیده باشند، تصمیم های غلط نمی گیرند.
جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست(پیام سبز)، اولین سازمان مردم نهاد محیط‌ زیستی در استان اصفهان و یکی از باسابقه‌ ترین‌ها در کشور است که در سال 1372 به همت گروهی از دانشگاهیان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست شکل گرفت.
این سازمان غیردولتی محیط‌ زیستی، محورهای اصلی فعالیت خود را بر آموزش و آگاه ‌سازی جامعه و تحلیل و نقد روند توسعه قرار داده است.
از طرح ‌های عملی این جمعیت، بازیافت کاغذ در دانشگاه صنعتی اصفهان و نجات کرفس کوهی از خطر انقراض است.
دریافت جایزه ملی محیط زیست و لوح تقدیر از برنامه عمران ملل متحد(UNDP) از جمله دستاوردهای معنوی جمعیت پیام سبز در 24 سال فعالیت آن است.
8114/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.