علی بختیار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : آب یکی از مسائل محوری و مهم در قانون برنامه ششم توسعه است و در زمان حاضر کشور با مساله کمبود این مایه حیاتی مواجه است که در این ارتباط راهبرد تامین آب و بالابردن منابع آبی از طریق شیرین سازی آب دریا و گند زدایی مطرح شده است.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: انستیتو آب و انرژی در دانشگاه شریف در این زمینه شروع به کار کرده و طی 20 تا 30 سال اخیر در زمینه شیرین کردن آب دریا مطالعاتی هم داشته است و محورهای مطالعاتی در زمینه شیرین سازی در اختیار آن ها قرار دارد.
وی یادآور شد : نمایندگان تاکنون در این زمینه جلسات و کارگروه های متعددی برگزار کردند که امسال موضوع شیرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران را از دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر داشته باشیم.
بختیار تصریح کرد : این موضوع در حال بررسی است که بتوانیم آب دریای یادشده نیز به طور قطع شیرین و به منطقه مرکزی ایران انتقال می یابد.
این نماینده مجلس همچنین بهینه سازی و استفاده درست از منابع آبی در بخش های صنعتی و استفاده درست از پساب ها و مدیریت مصرف آب را به عنوان نکته های قانونی در قانون برنامه ششم توسعه ذکر کرد.
به تاکید وی در این راستا همه بخش های مرتبط در زمینه تامین آب و بالا بردن منابع آبی باید کوشا باشند.
به گزارش ایرنا، طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به استان های مرکزی و کویری کشور با صرف بیش از 18 هزار میلیارد ریال اعتبار با مشارکت 9 بانک در قالب یک کنسرسیوم در دست اجرا و قرار است در سال 98 به بهره برداری برسد.
در زمان حاضر استان های واقع در مرکز ایران از جمله اصفهان ، یزد ، قم ، سمنان با کم آبی جدی مواجه هستند که خشکسالی یک دهه اخیر ناشی از تغییر اقلیم بر شدت این چالش افزوده است.
کارشناسان امر با اشاره به معضل کم آبی در کشور بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه آب و نهادینه سازی فرهنگ مصرف آب در همه بخش های آشامیدنی ، کشاورزی و صنعتی تاکید دارند.
8114/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.