مرضیه فرشاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر تغییر فرهنگ مردم در خصوص نوع برخورد با جامعه معلولان افزود: بر این اساس باید تعریف معلولیت در سبد خانوار اجتماعی دیده شود و این مهم نیازمند اصلاح فرهنگ و تغییر نگرش با رفتار مناسب و منطقی است.
بر اساس آمار موجود 450 هزار نفر از مجموع یک میلیون و 300 هزار نفر معلول کشور افراد جسمی - حرکتی هستند که نیاز به خدمات ویژه دارند.
وی بر بازنگری قانون جامع حمایت از معلولان تاکید کرد و اظهارداشت : تا زمانی که این مهم اجرایی نشود، استخدام معلولان با مشکل مواجه است.
مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه اشتغال معلولان برای بار دوم در قانون جامع حمایت از معلولان در سال 96 و توسط مجلس بازنگری و در اردیبهشت ماه سال جاری توسط شورای نگهبان تصویب شد، یادآور شد: سهم سه درصدی معلولان از اشتغال توسط سازمان بهزیستی به صورت جدی در حال پیگیری است.
فرشاد با بیان این که اگر معلولی استخدام اداره ای شود اما مناسب سازی فیزیکی صورت نگرفته باشد اصل موضوع زیر سوال خواهد رفت، تصریح کرد : بر این اساس مناسب سازی در ادارات بهزیستی استان انجام شده و برای دیگر ادارات این امر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی تنها توجه به فضای فیزیکی در معابر نیست بلکه باید با در نظر گرفتن نوع معلولیت، مناسب‌ سازی خاصی را برای این قشر مد نظر قرار داد.
مدیرکل بهزیستی اصفهان همچنین مناسب ‌سازی فضای دیجیتال و مناسب‌ سازی ادارات برای ناشنوایان و آشنایی با زبان اشاره را از برنامه‌هایی برشمرد که باید به صورت جدی پیگیری شود.
به تاکید وی با وجود آنکه هم اکنون در راستای ارتقای منزلت و جایگاه معلولان در جامعه اقدامات خوبی انجام شده است ولی برای رسیدن به شرایط بهتر نیاز است که تمامی افراد در هر جایگاه و مقامی هستند، تلاش بیشتری داشته باشند.
وی بیان کرد : نکته مهم در این راستا حضور معلولان در اجتماع است که این مهم نشان دهنده مطالبه‌گری واقعی آنها از جامعه است و می‌تواند منجر به اصلاح فرهنگ و نگاه به معلولیت شود.
فرشاد با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی که حدود 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور را افراد با معلولیت های مختلف با زیر بناهای ژنتیکی و محیطی تشکیل می دهند، گفت: خوشبختانه با گسترش دانش عمومی در خصوص راه های پیشگیری از معلولیت ها و افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه، امروز درصد معلولت های ژنتیکی کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان این که معلولیت همیشه در کنار و همراه ماست ، تصریح کرد : متاسفانه با رشد عوامل محیطی از قبیل جنگ، زلزله و حوادث جاده ای، همچنان شاهد گسترش معلولیت های محیطی در جامعه هستیم.
در استان بیش از پنج میلیونی اصفهان دست کم از مجموع 240 هزار نفر معلول 125 هزار نفر از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی بهره مند می شوند.
از هر یکهزار نفر حدود 13 نفر در کشور یک نوع معلولیت دارند و به عبارتی 1.35 درصد از جمعیت کشور حداقل با یک نوع معلولیت مواجه هستند.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.