به گزارش ایرنا، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، چندی پیش از تدوین طرح گردش و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری و استفاده از حداقل منابع آبی موجود و پساب تصفیه شده در استان خبر داد که در آن سهم آب هر شهرستان واقع در مسیر رودخانه در سال هایی که محدودیت آبی وجود دارد، از طریق لوله انتقال می یابد.
حجت الاسلام احمد سالک روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اصل این طرح برای زمان اضطراری و کمبود منابع آبی تعریف شده، در غیر این صورت زمانی که آب به اندازه کافی موجود است باید آب در رودخانه تا تالاب بین المللی گاوخونی جریان داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ماهیت این طرح، خوب است، تصریح کرد: اجرای این طرح بخشی از نیاز آبی استان را تامین می کند و اگر سایر کارشناسان و نمایندگان مجلس نظراتی برای تکمیل و بهبود آن دارند، مطرح کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه این طرح نیاز به کار کارشناسی بیشتر و اجماع نگری دارد، گفت: لازم است برخی اِشکالات طرح برطرف شود از جمله اینکه نحوه تخصیص سهم حقابه باغداران و کشاورزان هر منطقه و شهرستان بروشنی مشخص شود.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌ بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در حدود 10 سال گذشته بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در تعدادی از ماه های سال در سطح استان اصفهان خشک است.
آخرین بار که آب در این رودخانه تا شهر اصفهان و شرق این شهرستان جریان داشت از هفته دوم فروردین تا اواسط خرداد سال 96 بود.
هرچند مرداد امسال آب در این رودخانه به مدت 10 روز به منظور آبیاری درختان و باغ های غرب استان اصفهان جریان یافت اما به شهر اصفهان نرسید.
6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.