در این مطلب آمده است: در آغازین روز هفته دفاع مقدس هستیم، در این روزها یاد و خاطره همه شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌ داریم و به روح پا کشان صلوات می ‌فرستیم ؛ همچنین شهادت امام زین العابدین علیه‌ السلام را تسلیت می‌ گوییم . پس از هشت سال جنگ تحمیلی که هیچ دستاوردی برای دشمن نداشت ، امروز همچنان شاهد اعلام جنگ دشمن در میدا نی پیچیده ‌تر و سنگین ‌تر با عنوان جنگ اقتصادی هستیم ؛ جنگی که می ‌خواهد بنیان‌ های اقتصادی ما را هدف قرار دهد و مردم همیشه در صحنه را با مشکلات جدی معیشتی و تنگنا های اقتصادی شدید رو به ‌رو کند.
این تهاجم نشان از ادامه دفاع مقدس دارد . سال‌ ها پیش هشت سال جنگ تحمیلی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران بدون کوچک ‌ترین دستا وردی برای دشمن و با دفاع شرافتمندانه همراه با عزت و سر بلندی ملت آزاده ایران پایان یافت و درس عبر تی برای همه آنها یی شد که در دل بیمار و ذهن معیوب خویش هوس حمله و تعرض به مهد شیران و سرزمین آزادگان ایران اسلامی را داشتند ؛ اما دشمن دست بر نداشت و با تهاجم فرهنگی جنگش را ادامه داد و اکنون نوبت به جنگ تمام‌ عیار اقتصادی و روانی رسیده است . در این جنگ از تهاجم نظامی پر سر و صدا، انفجار ها، تلفات انسانی محسوس ، موشک‌ باران و بمباران ‌های وحشتناک و رعب ‌آور خبری نیست ، بلکه تهاجمی بسیار نرم و با ظاهری فر یبنده‌ دارد که حتی عده ‌ای از خود ی ‌ها نیز منفعل می‌شو ند و وجود چنین جنگی را انکار می‌ کنند . دفاع همه‌ جانبه ، تمامی جنبه‌ های دفاعی یک کشور را در بر می‌گیرد . در این میان یکی از مؤلفه‌ های مهم قدرت ملی ، توان اقتصادی است و توان اقتصادی زیاد ، توانمند ی تأثیر گذاری در سایر معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای را برای کشور فراهم می‌ سازد . دفاع اقتصادی با مؤلفه‌ های بازدارند گی و قدرت مقابله و توانمندی اقتصادی برای مقابله با تهاجم‌ های اقتصادی دشمن منجر به پایه‌ ریزی بنیانی قوی برای مقاومت در برابر تکانه‌ های خارجی می‌شود . پاد زهر این جنگ نابرابر را مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی معرفی فرمودند که متأسفانه به ‌درستی به آن پرداخته نشد ؛ و گرنه امروز شرایط غیر از این می‌ بود.

تقابل اقتصادی آمریکا با ایران از حد متعارف آن خارج و به جنگ تمام ‌عیار اقتصادی تبدیل شده است که به صراحت نیز به این جنگ اعتراف می ‌کنند . البته جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران ، هم به لحاظ مدت‌ زمانی که بیش از چهار دهه از آغاز آن می‌ گذرد و هم به لحاظ ابعاد گسترده آن به‌ ویژه از زمستان سال 1390 و هم از نظر صف ‌بندی بین ‌المللی ، نمونه‌ای کم ‌نظیر در این نوع جنگ ‌ها ست.
امروز آمریکا اتاق جنگ خود را در مقابله اقتصادی با ایران فعال ساخته است . این اتاق جنگ در حکم خط مقدم جبهه اقتصادی ایالات متحده و شرکای بین ‌المللی آن محسوب می ‌شود . تیم ١٧٠ نفره جنگ اقتصادی شامل مجموعه‌ ای از وکلا ، استراتژیست ‌ها و تحلیلگران اطلاعاتی است که قدرت فوق‌ العاده ‌ای در قطع و مسدود کردن تبادلات ارزی دلاری در سراسر جهان دارد و کارش را نیز درباره ایران شروع کرده است ؛ اما نباید اشتباه کنیم که ناملایمات ارزی چند ماه قبل را به تمامه حاصل آن اتاق بدانیم ؛ چون بخش عمده ‌اش به بی‌ تدبیری و اقدام درست و به ‌موقع ‌ نکردن خودمان بر می‌ گردد و از طرفی به ارتباط ضعیف مسئولان با مردم .
این جنگ از اول انقلاب وجود داشته است ؛ چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در همان سال ‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی (٩/ ٣/ ۶١) درباره جنگ اقتصادی فرمودند : « شما در حال جنگید الان ؛ یک جنگی که جنگ اقتصادی است . یک محاربه الان ما بین اسلام و کفر است که محاربه اقتصادی یکی ‌اش است . » ( صحیفه امام ، ج 11، ص ۴٢۵)

در چند سال اخیر نیز مقام معظم رهبری با الهام از مفاهیم ارزشمند الهی و دینی و همچنین احاطه به نقشه‌ های دشمن ، با اعلام وضعیت جنگی در حوزه اقتصاد ، توجه مردم و مسئولان کشور را به این خطر بزرگ و تهاجم گسترده جلب کرده‌ اند و لزوم ایجاد آمادگی‌ ها و تدارکات لازم برای مقابله با این جنگ تمام‌ عیار را در مناسبت‌ ها ی مختلف متذکر شده‌ اند . ایشان در جلسه تبیین سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی فرمودند : « تحریم ‌ها از قبل بود ؛ منتها این تحریم ‌ها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز، تبدیل شده است به جنگ اقتصادی . دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست ؛ یک جنگ تمام‌ عیار اقتصادی است که متوجه ملت ماست . نسخه و پاد زهر این تحریم‌ ها ، اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصادی که به دست توانای جوانان ما گره‌ها یش باز می ‌شود، از درون بر می ‌خیزد و از تجربیات و پیشرفت ‌های بیرون در حوزه تکنیک و فناوری استفاده می ‌کند . امروز و در این دفاع اقتصادی نقش مردم بسیار مهم است . باید متوجه شا یعا تی که دشمن می‌ سازد و در فضای مجازی منتشر می ‌کند ، بود و با شایعات او حرکت نکرد ؛ از طرفی مسئولان باید مردم را در برابر شایعات و تهاجم فضای مجازی و رسانه ‌های معا ند واکسینه کنند ؛ باید به مردم بیش از پیش نزدیک شوند و واقعیت‌ ها را با مردم در میان بگذارند تا حرکت تهاجمی جنگ روانی دشمن به جایی نرسد ؛ جلب اعتماد عمومی با گفت ‌و شنود نزدیک و بیان صادقانه و عمل صادقانه امکان ‌پذیر است .
باید پرونده احتکار بسته شود و نهادهای نظارتی به‌ خوبی بر عملکرد مجریان نظارت و هر اشتباهی را در اولین قدم متوقف کنند ؛ باید بر قیمت‌ ها نظارت جدی صورت بگیرد و از تورم افسار گسیخته و اقدامات فرصت‌ طلبانه اقتصادی که برخی سود جو به آن دامن می‌ زنند، به ‌شدت جلوگیری و با آنها برخورد شود ؛ باید مراکز تولید و وارد کنندگا نی را که از ارز دولت و کشور استفاده می‌ کنند ، مکلف کنند چیزی در انبار ها نگه ندارند تا ببینند قیمت‌ ها به کجا می‌ رود ؛ بلکه نیاز جامعه ملاک عرضه و عدم عرضه باشد . نباید اجازه داد برخی مسئولان غیر مسئولانه تصمیم بگیرند ؛ تصمیماتی که نتیجه ‌اش رانت و رانت ‌خواری شود و دود سنگینش به چشم مردم برود.
/50267141
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.