محسن حاج عابدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برداشت انگور از باغ های تیران و کرون در سال زراعی جاری به چهار هزار تن رسیده است که 6 هزار تن نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
وی گفت: کیفیت محصول امسال نیز در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته و قابلیت عرضه به بازار نیز کمتر شده و همین کاهش عرضه در افزایش قیمت انگور اثرگذاشته است.
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با بیان اینکه هزار و 500 هکتار از باغ های این منطقه زیر کشت انگور است، افزود: توزیع آب امسال تنها برای حفظ درختان و گیاهان بود و برای افزایش کیفیت محصول کفایت نمی کرد.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی زمستان سال گذشته در کاهش محصول باغی موثر بود زیرا با توجه به کاهش بارندگی ها، آب مورد نیاز درختان در فصل زمستان تامین نشد.
حاج عابدی گفت: تابستان امسال برای حفظ درختان به ویژه تاکستان ها بیش از 2 میلیون مترمکعب آب در باغ ها جاری و یا به وسیله تانکر توزیع شد اما این میزان آب متناسب با نیاز کشاورزان نبوده است.
وی اضافه کرد: درصورت رفع مشکل خشکسالی و افزایش بارندگی ها میزان برداشت انگور این شهرستان به 35 هزار تن نیز خواهد رسید اما محدودیت های توزیع آب و خشکسالی ها مانع افزایش تولید این محصول است.
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با اشاره به احداث تاکستان به وسعت بیش از 80 هکتار در این خطه گفت: فعالیت این تاکستان به دلیل کمبود آب امسال متوقف شد.
وی یکپارچگی اراضی کشاورزی این شهرستان را در افزایش تولید و کاهش هزینه ها ضروری دانست و گفت: تاکستان 80 هکتاری این شهرستان یک مدل در یکپارچی باغ های انگور در بخش کرون است که تکنولوژی های نوین کشاورزی در این مرزعه بکارگرفته می شود.
حاج عابدی خرده مالکیت ها در باغ های انگور را مانع از بهره گیری امکانات کشاورزی دانست و افزود: کشاورزان این منطقه با یکپارچه سازی باغ های خود و ایجاد تاکستان های بزرگ قادر به بهره گیری از امکانات و روش نوین کشاورزی خواهند بود که این اقدام در افزایش میزان تولید آن ها موثر است.
وی همچنین از ارائه تسهیلات بانکی به طرح های بزرگ کشاورزی خبرداد و گفت: اگر باغداران این شهرستان طرح یکپارچگی اراضی را اجرا کنند از تسهیلات بانکی برای اجرای روش های نوین کشاورزی همانند آبیاری تحت فشار بهره مند می شوند.
وی همچنین به کیفیت انگور شهرستان تیران و کرون اشاره کرد و افزود : موقعیت آب و هوایی و کیفیت خاک باغ های این شهرستان در مرغوبیت انگور تولیدی این منطقه اثر گذاشته است.
حاج عابدی گفت: از انگور این شهرستان مواد خوراکی دیگری شامل شیره، سرکه و کشمش به صورت خانگی تولید می شود.
وی برند سازی و بسته بندی را از نیازهای صنعت تولید و عرضه انگور در این منطقه دانست و افزود: نبود صنعت بسته بندی در تیران و کرون حلقه تولید محصولات کشاورزی و تجاری سازی آن ها را نا تمام گذاشته است.
تیران و کرون دارای پنج هزار هکتار اراضی باغی است که هزار و 500 هکتار آن به تاکستان و مابقی درختان بادام، گردو، هلو، انار و زردآلو است.
شهرستان تیران و کرون با 71 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
7131/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.