به گزارش ایرنا، بومگردی یا اکوتوریسم (ecotourism)، فرصتی است برای گردشگران و طبیعت گردان، تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده، بی آلایش و دلنشین را تجربه کنند.
گردشگری بومی شاخه ای از هنر صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه 1380 به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان مورد توجه قرار گرفت و درسالهای اخیر روندی روبه رشد را طی کرده است.
کارشناسان بر این باورند واحدهای اقامتی بومگردی یکی از ظرفیت های مهم گردشگری کشور است که توجه و حمایت برای احیا و استفاده از آنها می تواند به ایجاد فرصت های بیشتر شغلی برای جوانان روستایی منجر شود.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده و به گفته مسوولان امر تا پایان امسال 2 هزار واحد بومگردی در روستاهای کشور به بهره برداری می رسد.
برآیندها مبین این است، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گامهایی اساسی برای توسعه بومگردی در استان برداشته به طوری که اکنون در این بخش رتبه اول را در بین استانهای کشور دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به وجود 300 اقامتگاه بومگردی در استان گفت: این ظرفیت توسعه پایدار گردشگری را در این خطه رقم می زند.
فریدون الله یاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: اقامتگاه های بومگردی در راستای توسعه پایدار گردشگری در شهرستان های استان و حتی در روستاها برای بهره مندی فرهنگی و اقتصادی مردم محلی و گردشگران از خرده فرهنگ ها ایجاد شده است.
وی، با اشاره به سیاست های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای توسعه متوازن گردشگری در این منطقه گفت: بر این اساس هم اینک شاهد رشد فزآینده اقامتگاه ها و استقبال مردم محلی از ایجاد این اقامتگاه ها در نقاط مختلف استان هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، رویکرد این اداره کل را در سال های اخیر تلاش در راستای نهادینه کردن صنعت گردشگری با تقویت بومگردی در استان ذکر کرد و گفت: در این راستا تا سه سال گذشته تنها سه شهرستان دارای اقامتگاه بومگردی بودند، اما در این مدت تمامی 24 شهرستان استان از این ظرفیت بهره مند شدند.
وی یادآور شد: بطوری که هم اکنون در دور افتاده ترین نقاط استان نیز فعالان گردشگری به ویژه جوانان خوش فکر و فعال در قالب این اقامتگاه ها در حال خدمات رسانی به گردشگران هستند.
الله یاری، همچنین با اشاره به اینکه اقامتگاه های بومگردی با سرمایه ای نه چندان زیاد تاسیس می شود و در عین حال نقش مهمی در توسعه اقتصاد محلی ایفا می کند گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون مجوز بهره برداری بیش از 100 اقامتگاه بومگردی جدید در استان صادر شده است.
اقامتگاه بومگردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارد، دارای ویژگی خاص و متاثر از محیط بومی است.
در اقامتگاه های بومگردی، سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند و با استفاده از غذاهای سنتی و امکانات محلی در محیطی طبیعی اوقات خود را سپری کنند.
بیشتر این اقامتگاه‌ها که اکثر آن، توسط یک خانواده محلی اداره می شود و تنها جنبه اقامتی ندارد؛ فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی، تورها و فعالیت‌های بوم‌گردی به چشم می‌خورد.
مکان فیزیکی اقامتگاه، به دلیل سبک معماری و مصالح ارگانیک به کار رفته در ساختمان، طراحی داخلی و مبلمان بومی و همچنین فعالیت‌های تعریف شده در آن به نوعی یک اکوموزه است که موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.
مهم‌ترین اصل رعایت شده در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بویژه در اکولوژها، مشارکت اعضای خانواده میزبان (صاحب اقامتگاه) و جامعه محلی مقصد در تمامی فعالیت‌های گردشگری اقامتگاه است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.