اکبر قاضی فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه جنس خاک شمال شهر اصفهان ریزدانه است هر چه به سمت این مناطق می رویم پدیده فرونشست زمین شدیدتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه فرونشست نتیجه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی است گفت: خشکسالی های اخیر، بسته شدن آب زاینده رود و برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی از عوامل اصلی فرونشست زمین در اصفهان است.
وی اظهار داشت : برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی و خشکسالی نه تنها در ایران بلکه در هر جایی از دنیا که اتفاق بیفتد، فرونشست زمین را بدنبال خواهد داشت.
قاضی فرد گفت: برداشت آب از منافذ زیر زمینی موجب خالی شدن این منافذ شده و در نتیجه زمین تحمل وزن لایه های بالایی خود را ندارد به تدریج باعث فرونشست می شود.
وی افزود: در صورتی که فرونشست زمین در مناطق شهری رخ دهد، ابنیه های فنی که در بالای آن قرار دارد با خطر تخریب مواجه خواهد شد.
استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به پل های تاریخی قرار گرفته بر روی بستر رودخانه زاینده رود گفت : این پل ها نزدیک به پایه های کوه بنا شده است اما در صورتیکه قسمتی از آنها بر روی لایه های رسی خاک قرار گرفته باشد در آینده، احتمال فرونشست آنها وجود دارد.
وی افزود: سطح آب های زیر زمینی در اطراف رودخانه زاینده رود به شدت پایین رفته و انتظار این را داریم که پدیده فرونشست در این مناطق بوجود آید.
قاضی فرد با بیان اینکه مدیریت منابع آب بهترین راهکار برای جلوگیری از فرونشست زمین است گفت: باید هر چه زودتر محدودیتی برای برداشت از آب های زیرزمینی ایجاد شود و فضای سبزی که امکان احیای آن وجود دارد را کنار بگذاریم و به فکر شهر باشیم.
وی افزود: در صورتی که شهر با فرونشست مواجه شد و منافذ بسته شد دیگر نمی توانیم کاری انجام دهیم و هیچگونه منافذی برای تجمع آب در آینده وجود نخواهد داشت.
دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: باید مدیریت جامع و اصولی برای برداشت از آب های زیر زمینی بوجود آید و فضاهای سبز غیر ضروری حذف شود.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سطح آب های زیر زمینی بیش از گذشته پایین برود افزود: مسئله برداشت های بی رویه آب از بالادست رودخانه زاینده رود بویژه در استان چهارمحال و بختیاری باید مدیریت شود و سهم آب شهر اصفهان از طریق رودخانه تامین شود.
به گزارش ایرنا بررسی ها نشان می دهد تاکنون پنج مورد فرونشست زمین دراستان اصفهان گزارش شده است.
تاکنون فرونشست های استان اصفهان در اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی، گلشهر، اردستان، روستای پرمه حیدرآباد در بخش چنارود چادگان و شهر دامنه شهرستان فریدن رخ داده است.
ت 7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.