به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی در استانداری اصفهان افزود: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در دولت آقای روحانی در تدوین برنامه توسعه از نظرات کارشناسان حوزه های علوم اجتماعی و روان شناختی بهره گرفته شد که نتیجه آن، تدوین و تنظیم قوانینی با موضوع سلامت اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه بود.
برنامه ششم توسعه برای سال های 1395 تا 1399 تدوین شده است.
وی با اشاره به ماده 80 برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد : بر اساس این قانون همه دستگاه های اجرایی مربوطه باید اقدامات خود را مصروف به برنامه های پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها کنند.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این موارد با هدف برون سپاری و کاهش هزینه های دولتی را ثمربخش خواند و گفت : در ماده 75 این برنامه بر اجرای برنامه های غربالگری به منظور جلوگیری از انواع معلولیت ها تاکید شده است.
محسنی بندپی اضافه کرد : سازمان بهزیستی بسیاری از هزینه های معلول زایی را به عهده گرفته است و برنامه های بسیاری از جمله غربالگری و مشاوره در این زمینه را در دست اجرا دارد.
وی همچنین عمده آسیب های اجتماعی امروز کشورمان را اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و کودکان کار و خیابانی ذکر و تاکید کرد: ما غفلت دیرینه ای در رسیدگی به آسیب های اجتماعی داریم و 20 سال در این زمینه عقب هستیم.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در سال های گذشته بیشتر بر سلامت جسمی تاکید می شد، تصریح کرد : ما از سلامت اجتماعی غفلت کردیم و امروز می بینیم که میزان تحمل پذیری در میان مردم کاهش و اختلالات روانی و افسردگی افزایش یافته است.
وی با بیان این که 47 درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک اتفاق می افتد، افزود : میزان تحمل پذیری در میان جوانان کاهش یافته است در حالی که لازم است این موارد از دوران دانش آموزی آموزش داده شود.
محسنی بندپی ادامه داد : ما محفوظات دانش آموزان را زیاد کرده ایم اما از انسان سازی آنها غافل شدیم.
وی رصد آسیب های اجتماعی بر اساس برنامه ششم توسعه را یکی از طرح های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند و گفت : نتایج این رصد که در هشت محور مانند رفتارهای ضد اجتماعی، ارتباط فرا ازدواجی، سلامت روان و همسر آزاری انجام شده است در ماه مهر امسال منتشر و عوامل تعیین کننده و راهکارهای رفع آنها ارایه می شود.
محسنی بندپی همچنین با اشاره به ایجاد سامانه طلاق در 10 استان ، تصریح کرد : در این سامانه همه وقایع مربوط به طلاق و اختلافات زوجین جهت ارایه مشاوره های لازم ثبت می شود که در برخی شهرها مانند مشهد در 2 سال گذشته به کاهش میزان طلاق منجر شده است.
وی با دادن قول مساعد نسبت به تامین خودرو برای اورژانس اجتماعی استان اصفهان، تصریح کرد که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد مراکز توانمندسازی مددجویان از جمله زنان امکان پذیر است و صیانت و حمایت های اجتماعی و توانمندسازی افراد بهبودیافته از دام اعتیاد در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
به گزارش ایرنا در این جلسه مسایل و مشکلات سازمان بهزیستی و امور زندان های استان اصفهان مطرح و درباره مسایلی مانند ضرورت نقشه راه برای استفاده از ظرفیت خیران در بخش اجتماعی، تجاری سازی علم در حوزه اجتماعی و هنر درمانی برای آسیب دیدگان اجتماعی بحث و گفت و گو شد.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه شب به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و بررسی مسایل و مشکلات اصفهان در بخش کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد این شهر شد.
محسنی بندپی در این سفر 2 روزه علاوه بر افتتاح و بازدید از چند طرح با حضور در چند جلسه با مسئولان اصفهان دیدار و گفت و گو کرد.
اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی و 160 هزار واحد صنفی، یکی از صنعتی ترین استان های کشور است.
حدود یک میلیون و 90 هزار کارگر بیمه شده در اصفهان هستند که با احتساب خانواده های آن ها حدود 64 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می دهند.
حدود چهار هزار شرکت تعاونی در این استان فعالیت دارند و تاکنون 55 هزار فرصت شغلی توسط آن ها ایجاد شده است.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.