معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: فروش در کارگاه مرمت مسجد جامع عباسی خلاف قانون است.

ناصر طاهری در‌باره فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فروش صنایع دستی در کارگاه مرمت مسجد جامع عباسی به خبرنگار ایلنا گفت : این نمایشگاه تنها یک کارگاه مرمت در مسجد جامع عباسی برای مرمت کاشی‌های گنبد مسجد است و نه چیز دیگر.  وجود داربست‌ها نیز تنها برای مرمت کاشی‌های گنبد است . کاشی‌ها نیز در این کارگاه توسط استادانهمین رشته ‌ساخته و به روش سنتی تراشیده و رنگ‌آمیزی می‌شوند.

وی با اشاره به فیلم منتشره در فضای مجازی مبنی بر دایر شدن نمایشگاه صنایع دستی در این کارگاه مرمت گفت:  گزارش   فروش صنایع دستی در این کارگاه به دست ما هم رسید که با پیگیری‌ مشخص شد پیمانکار کارگاه تعدادی کاشی را در محوطه کارگاه خود قرار داده تا در مورد روش‌کار خود به دانشجویان و بازدیدکنندگان توضیح دهد. اما متاسفانه ‌اگر کسی علاقمند به داشتن قطعه‌ای از این کاشی‌ها‌ بود پیمانکار در قبال دریافت هزینه مواد مصرفی آن قطعه را به مشتریانش می داد که ما به محض اطلاع از این موضوع جلوی این کار را گرفتیم.

وی  همچنین گفت : طی دو مرحله نیز به این موضوع رسیدگی کردیم.  یک مرحله سال گذشته بود که منجر به تعطیلی یک ساله کارگاه شد و مرحله دوم نیز  هفته گذشته بود که درباره‌ فروش ظروف سفالی انجام گرفت . در پیگیری آخر تمامی سفال‌هاجمع‌آوری شد و به پیمانکار نیز گفته شد  در صورت تکرار  با وی برخورد حقوقی خواهد شد  زیرا فروش در کارگاه مرمت میراث فرهنگی خلاف است.

انتخاب پیمانکار کاملا بر اساس ضوابط بود

شهرام امیری کارشناس حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان هم در این باره گفت: از سال ۱۳۸۹ مرمت کاشی‌کاری  گنبد مسجد جامع عباسی یا مسجد امام اصفهان که یکی از بزرگترین و عظیم‌ترین گنبدهای جهان از منظر کاشی‌کاری است آغاز شد.

وی گفت: به‌ دلیل الزام بر سرپوشیده بودن فضای کارگاه مرمت و طراحی‌کاشی، در یکی از شبستان‌های اصلی این مسجد، کارگاه مرمت برپا شد. مرمت‌گران در آن کاشی‌ها را از روی گنبد پیاده، زیرسازی‌ها را انجام و کاشی‌ها را مرمت و بر روی قالب‌هایی که در کارگاه وجود دارد پیاده می‌کنند.

شهرام امیری ادامه داد: این کارگاه شامل دو بخش است که بخش اول  آن که  فیلم‌اش نیز در فضای مجازی منتشر شد‌ه متعلق به کارگاه مرمت است که طراحی کاشی‌ها در آن صورت می‌گیرد.

وی افزود : برای خارج کردن این فضا از محیط کارگاهی صرف که مدتش نیز  بسیار طولانی شده یک نمایشگاه از سفال و سرامیک ایجاد شد و  در فصل فعالیت دانشگاه‌ها نیز در هفته دو یا سه کلاس مرمت در این کارگاه تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: اساتید مرمت نیز از اماکنی نظیر این مکان  به عنوان یک کارگاه عملی برای آگاهی دانشجویان خود استفاده می‌کنند. در این کارگاه در فواصلی که گروه مرمت بر روی بام مشغول به کار هستند و کارگاه فعال نیست با حضور خود مرمت‌گران برای دانشجویان توضیحاتی داده می‌شود.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: صندوق‌هایی هم که  در  آن سفال وجود داشت به دلیل همزمان شدن ثبت ملی سفال اردستان با این رویداد بود که تمامی آنها سفال اردستان  است که  چند ماه گذشته تمامی اقلام غیر مرتبط با کاشی و مرمت جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد:  از پنج سال گذشته تاکنون بیش از ۶۰ هیات خارجی و چهره‌های برجسته مانند رئیس جمهور اتریش و... از نحوه مرمت این گنبد بازدید کرده‌ و عکس یادگاری گرفته‌اند که این عکس‌ها را در فیلم منتشر شده بر روی دیوار این کارگاه مشاهده می‌کنید.

شهرام امیری در پاسخ به اینکه چرا از ورود افراد به محوطه مرمت جلوگیری نمی‌شود گفت: اساتید، کارشناسان و شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مجوز بازدید و برگزاری کارگاه آموزشی را صادر کرده‌اند زیرا در این قسمت صرفا طراحی کاشی انجام می‌شود و این کارگاه در ماه حدود  سه تا چهار روز فعال است و بقیه ایام ماه فعالتی ندارد و بازدید برای عموم آزاد است.

کارشناس حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به اعتقاد من این کارگاه پیوندی است میان مرمت‌گران سنتی و مرمت‌گران دانشگاهی، که می‌تواند پیوند مبارک و مفیدی باشد.

شهرام امیری در پایان گفت: مرمت مسجد توسط پیمانکار تحت نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود که از طریق مناقصه و طبق ضوابط خاص سازمان انتخاب شده و در حال انجام کار است. پیمانکاری است که سه نسل در اصفهان کار می‌کند و جز  پیمانکاران قدیمی است.

وی در باره پایان زمان مرمت کارگاه نیز  گفت: در صورت تامین بودجه  امیدواریم  تا پایان سال97 کار  این مرمت به پایان برسد.

درباره مسجد شاه  یا مسجد امام

 این مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد و در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس بزرگ و در بیست و چهارمین سال سلطنت او ساخته شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسید. شاه عباس مسجد را برای شادی روح جدش، شاه طهماسب بنا کرد.

معمار آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

مسجدشاه که به نام‌های مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و از پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به مسجد امام نیز شهرت دارد، مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجدِشاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره  ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همراه با میدان نقش جهان، به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. تمام این مجموعه نیز  در سال ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.