اصغر هدایت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نرخ شیوع اعتیاد به نسبت 10 سال گذشته در استان افزایش و سن اعتیاد کاهش یافته است.
وی بیشترین مصرف مواد مخدر را مربوط به حشیش و ماری جوانا ذکر و اضافه کرد : 54 درصد جرائم زندانیان با مواد مخدر مرتبط است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، اصلاح باورهای نادرست در مورد اعتیاد را ضروری دانست و تصریح کرد : برخی به ویژه جوانان، این باور غلط را دارند که می توانند مصرف مواد مخدر را کنترل یا ترک کنند.
هدایت یادآور شد : از سوی دیگر 55 درصد خانواده ها دیر هنگام و بین سه تا پنج سال بعد از اعتیاد فرزند خود از این موضوع مطلع می شوند که همین امر به عمق بخشی به این معضل در جامعه منجر می شود.
وی جامعه سنی 15 تا 64 سال کشور را بیشترین رده سنی در معرض آسیب‌ ناشی از پدیده شوم اعتیاد ذکرکرد و گفت: بنابراین باید علاوه بر مقابله با عرضه و توزیع، از راهکارهای دیگری بهره ببریم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را مهمترین راهکار مقابله با این آسیب اجتماعی برشمرد و تأکید کرد : باید افراد جامعه نسبت به آسیب‌ های ناشی از مصرف مواد مخدر آگاه شوند اگر جوانی به هر دلیل به سوی این مواد گرایش دارد، باید بررسی و چاره اندیشی شود.
این مسوول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان بر ضرورت استفاده از ظرفیت سمن‌ ها و جمعیت‌ های مردمی برای مقابله با اعتیاد تاکید کرد.
وی احیای سبک زندگی اسلامی را بهترین راهکارهای مقابله با اعتیاد و آلوده شدن افراد بیشتر در این دام خانمانسوز برشمرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان ادامه داد : در پی سفر اخیر وزیر کشور به این استان 24 طرح در حوزه کاهش آسیب های مواد مخدر تصویب شد.
وی تصریح کرد : از مجموع 9 مصوبه در حوزه پیشگیری، 6 مصوبه در حوزه درمان، 6 مصوبه در حوزه مقابله و عرضه مواد مخدر، یک مصوبه طرح کرامت، یک مصوبه در حوزه مشارکت ها و یک مصوبه نیز فرابخشی است.
به گفته این مسوول در صورت تحقق این مصوبات بخشی از نیاز دستگاه های مرتبط در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر در استان رفع خواهد شد.
وی این دستگاه ها را شامل دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای حمایتی ذکر کرد و گفت : آموزش توانمند سازی در حوزه کارگاه های 50 تا 500 نفره از دیگر طرح های مصوب است که در راستای تکمیل طرح کاربست اجتماعی جامعه کار و تولید اجرایی می شود.
وی همچنین تجهیز 50 خانه ورزش روستایی توسط اداره کل ورزش و جوانان و طرح مصون سازی 200 مهد کودک را از دیگر مصوبات 24 گانه برشمرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان داشت : مصوبه ای در حوزه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با فراهم کردن فضایی برای ایفای نقش گروه های مرجع مانند اصحاب فرهنگ و هنر، کارگردانان و تهیه کنندگان صدا و سیما، اعضای شوراهای شهر و روستا، دهیارها، فرمانداران و بخشداران و آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت اجرایی خواهد شد.
به گفته هدایت مصوبه دیگری مرتبط با حوزه پیشگیری و بهبود بیماریهای عفونی و پرخطر مانند 'اچ آی وی' و 'هپاتیت' در زندان ها و مراکز نگهداری معتادان اجرا می شود.
هدایت، از دیگر مصوبات 24 گانه را کمک به تجهیز و رفع کمبود ایستگاه های بازرسی نیروی انتظامی و همچنین تجلیل از خانواده شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد.
براساس اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان، هم اکنون در این استان یکصد هزار معتاد وجود دارد.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.