به گزارش ایرنا، سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علمی از 12 تا 14 شهریور امسال در اصفهان برگزار شد و حدود 500 شرکت کننده از 50 کشور در آن حضور داشتند که افزون بر 150 نفر از آنها، مدعوین کشورهای خارجی بودند.
مدعوین خارجی این کنفرانس را رییسان و کارشناسان پارک های علمی 50 کشور دنیا تشکیل می دادند که نمایندگان بخش توسعه و فناوری کشورهای خود بودند و برای تبادل دانش و تجربه با مسوولان و کارشناسان پارک های علمی ایران به اصفهان سفر کردند.
مراسم افتتاحیه این کنفرانس با حضور مقامات عالی رتبه ایران از جمله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین رئیس و دبیرکل انجمن جهانی پارک های علمی و سفرای بیش از 30 کشور برگزار شد که خود گویای اهمیت و جایگاه بین المللی این گردهمایی است.
به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در این شرایط که تنگناهای مختلفی به صورت ناجوانمردانه در حال تحمیل شدن به کشورمان است، حضور نمایندگان 50 کشور دنیا در کنفرانس بین المللی پارک های علمی اصفهان، موفقیت بزرگی برای ایران محسوب می شود.
مهدی ابطحی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مدعوین خارجی برای تعامل و تبادل نظر درباره نحوه اداره پارک های علمی، چالش های مشترک و همکاری های بین المللی در جهت رشد اقتصاد دانش بنیان به کشورمان سفر کردند، افزود: این مشارکت بزرگ بین المللی، نشان داد که ایران منزوی نیست و پیوسته راه توسعه خود را ادامه می دهد و دنیا نیز ایران را در این جهت یاری خواهد کرد.
وی با اشاره به مذاکره های چهره به چهره در این کنفرانس، تاکید کرد: در این مذاکره ها، روابط بین پارک های علمی کشورمان با خارج از کشور عمیق تر شد و جهانیان به ظرفیت بالای ایران در زمینه نوآوری آشنا شدند.
ابطحی با تاکید بر اینکه بسیاری از مدعوین خارجی کنفرانس برای سفر دوباره به کشورمان و گسترش روابط بین المللی اعلام آمادگی کردند، گفت: مدیران بخش های دولتی و خصوصی کشورمان نیز باید تلاش کنند، نگرانی های موجود از جمله در بخش اقتصادی را با قابلیت و رویکرد نوآوری برطرف کنند.

*** 220 مذاکره بین رییسان پارک های علمی دنیا
در این کنفرانس زمینه تبادل نظر میان پارک ‌های علم و فناوری جهان فراهم شد و به گفته دبیر کنفرانس، در طول برگزاری این رویداد بین المللی حدود 220 مذاکره بین رئیسان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک های علم و فناوری ایران و دیگر کشورها صورت گرفت.
حسن خاکباز با بیان اینکه 80 درصد این مذاکره ها بین نمایندگان پارک های علمی ایران با دیگر کشورها و 20 درصد مذاکره ها بین نمایندگان پارک های علمی کشورهای خارجی انجام شد، افزود: این مذاکره ها درباره جذب سرمایه گذار، صادرات تولیدات شرکت های دانش بنیان، تبادل تجربه برای راه اندازی مراکز رشد و پارک های علمی و چگونگی فعال کردن شرکت های دانش بنیان در سطح بین الملل انجام شد.
وی گفت: در جریان این مذاکره ها، تفاهم نامه هایی نیز منعقد شد که از جمله آنها می توان به 2 تفاهم نامه همکاری بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با پارک های علمی آتلانپُل (Atlanpole) فرانسه و بارسلونای اسپانیا اشاره کرد.
وی تاکید کرد: برگزاری کنفرانس جهانی پارک های علمی در اصفهان، امنیت و ظرفیت بالای ایران در بخش علم و فناوری را برای مدعوین خارجی به تصویر کشید.
خاکباز با اشاره به حضور رییسان پارک های علم و فناوری استان های کشور در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی پارک های علمی، افزود: 15 پارک علم و فناوری ایران و چهار پارک علمی خارجی در نمایشگاه این کنفرانس غرفه داشتند و دستاوردهای خود را به شرکت کنندگان داخلی و خارجی معرفی کردند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین، پرچم نمادین سی و ششمین کنفرانس بین المللی پارک های علمی به رییس پارک فناوری آتلانپل فرانسه که میزبان دوره بعدی این رویداد در سپتامبر سال 2019 میلادی است، تقدیم شد.
خاکباز با اشاره به اینکه پارک‌ های علمی کشورهای اسلونی، مکزیک و اسپانیا نیز نامزدهای میزبانی برگزاری سی و هفتمین کنفرانس جهانی پارک ‌های علمی و مناطق نوآوری در سال 2020 میلادی بودند، اضافه کرد: با رای‌ گیری نهایی در نشست مجمع عمومی انجمن جهانی پارک های علمی (IASP) در اصفهان، پارک فناوری 'کارتوخا' در اسپانیا به عنوان میزبان این رویداد انتخاب شد.
رییس انجمن جهانی پارک های علمی(IASP) نیز در گفت و گو با ایرنا با اظهار خرسندی از برگزاری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی پارک های علمی در اصفهان، این رویداد را در سطح گردهمایی بزرگ جهانی ارزیابی و تاکید کرد که بانوان ایرانی حضور فعال و چشمگیری در این همایش داشتند که بازتاب جهانی خوبی خواهد داشت.
'جوزف پیکه' (Josep Pique) همچنین با بیان اینکه پارک های علم و فناوری ایران از لحاظ کمی و کیفی از جایگاه بالایی در بین کشورهای دنیا برخوردارند، افزود: ایران از لحاظ تعداد پارک های علمی با کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا و چین برابری می کند و این به معنای فعال بودن تولید علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این کشور است.
سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علمی دوشنبه هفته جاری به مدت سه روز ( 12 تا 14 شهریور ) به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای عباسی این شهر برگزار شد.
تعداد مراکز رشد فناوری کشور در سال 1391 حدود 131 مرکز بوده که در پایان سال 1396 به 193 مرکز رشد افزایش یافته است.
تعداد پارک‌ های علم و فناوری کشور نیز از 31 پارک در سال 91 به 43 پارک در سال 1397 افزایش یافته است که این مراکز، کانون اصلی رشد و توسعه شرکت‌ های دانش‌ بنیان هستند.
تعداد شاغلان فعال در شرکت‌های دانش‌ بنیان از 19 هزار نفر در سال 1391 به بیش از 42 هزار نفر در سال 1397 افزایش یافته است.
گ/3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.