خشکسالی آب و هوایی، کشاورزی، هیدرولوژی یا آب شناسی و خشکسالی اقتصادی - اجتماعی جزو انواع خشکسالی است که کشور ما هم اکنون در مرحله خشکسالی آب و هوایی قرار دارد که در آن با کاهش نزولات جوی و کمبود آب های زیرزمینی و سطحی مواجهیم.
مجید بیجندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش میانگین دمای هوا نسبت به میزان نرمال و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقادیر نرمال و کاهش شدید رطوبت خاک در بیشتر شهرستان های استان و کاهش شدید حجم ذخایر آب نسبت به سال گذشته، از دیگر دلایل خشکسالی شدید محسوب می شود.
وی گفت: بر اساس آخرین خروجی مدل های پیش بینی وضع هوا و تحلیل الگوهای هواشناسی و استقرار الگوهای پایدار در شهریور امسال، گذر امواج غربی بر روی استان ضعیف است و بارش خاصی در سطح استان انتظار نمی رود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه از نیمه دوم پاییز97 شرایط برای فعالیت سامانه بارشی بر روی استان مهیا می شود، گفت: با گذر امواج غربی از نیمه مهر، شرایط مناسب تر و بارش ها در نیمه غربی مطابق مقادیر بلند مدت می شود.
وی گفت: بدلیل استقرار الگوهای پایدار تابستانه تا پایان مرداد، افزایش دما بین 1 تا 2 درجه سانتی گراد نسبت به رقم بلندمدت در استان رخ داد، افزود: با نفوذ توده هوای خنک به استان در شهریور این شرایط تعدیل شد اما همچنان افزایش دما نسبت به بلندمدت بین 0.5 تا یک درجه سانتیگراد قابل انتظار است.
بیجندی با اشاره به میانگین بارش های استان در سال آبی جاری گفت: میانگین بارش (از ابتدای مهر تا پایان مرداد 97) در استان 114 میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه در بلندمدت 28 درصد و نسبت به مقدار مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشت.
وی همچنین افزود: میانگین حسابی بارش سال آبی جاری(از ابتدای مهر تا پایان مرداد 97) در ایستگاه های سینوپتیک استان نیز 135.9 میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه در بلندمدت 25 درصد کاهش داشت.
استان اصفهان در مرکز فلات ایران است و بدلیل گستردگی زیاد شامل بخش‌های متعدد کوهستانی و جلگه‌ای و اقلیم چهارگانه آب و هوایی در طول سال است.
استان اصفهان در شمار مناطق خشک و کم بارش منطقه میانی کشور است و در سال های اخیر نیز با پدیده خشکسالی روبرو بوده است.
ت 7150 /6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.