به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور روز شنبه در حاشیه آیین افتتاح 61 طرح بخش کشاورزی قم درشهر جعفریه این استان درگفت وگو با خبرنگاران با اشاره به
اینکه درست یا نادرست بودن استیضاح بستگی به مصادیق آن دارد، اظهار داشت: یک جاهایی مصادیق آن این است که یک مهره ای در دولت است که خود دولت هم وی را مصلحت نمی داند ولی در رودربایستی گیر کرده اما مجلس این نقیصه را رفع می کند ولی یک جاهایی نیز چوب لای چرخ گذاشتن است.
وی گفت: ممکن است یک نماینده یا نمایندگانی در مجلس گاهی بر اساس تشخیص غلط و مطالبه های نادرست توقع هایی که درحیطه مسئولیت و توان یک مسئول نیست را از آن داشته باشند.در این وضعیت ما نمایندگان مجلس با استیضاح ، وزیر را مضطرب می کنیم، و وی نیز به جای کار کردن باید وقت خود را برای پاسخگویی سپری کند که این به هیچ وجه کمک به دولت نیست، بلکه مانع ایجاد کردن برای آن است.
ذوالنور گفت: استیضاح در برخی مواقع مهره های ناکارآمد را کنار می گذارد و از این جهت به دولت برای ترمیم کابینه کمک محسوب می شود، و از این رو اصل استیصاح که در قانون اساسی نیز گنجانده شده به عنوان یک حق است، و اگر نمایندگان مجلس از آن درست استفاده کنند، در حقیقت دولت را کمک کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت اگر مشکلی داشته باشد باید آن را به مجلس منتقل کند، افزود: برخی مواقع ممکن است، یکی از مشکلات دولت در خصوص اجرای برنامه های پنج ساله توسعه کشور باشد، که با دوم سوم رای نمایندگان قابل حل است و اگر مشکل دولت در تغییر در برنامه و بودجه سالانه باشد، نیز دولت می تواند لایحه اصلاحیه آن را به مجلس ارائه بدهد تا مشکل رفع شود‌.
وی با بیان اینکه مجلس برای کمک به دولت از وظایف نظارتی خود استفاده می کند، گفت: چون دولت همواره درگیر کار و امور اجرایی کشور است،و ممکن است برخی برنامه هایی داشته باشد که با اهداف دولت سازگاری نداشته باشد، از این رو مجلس باید دست دولت را بگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق (ع) افزود: آن حضرت فرمودند حتی باید به برادر ظالم خود نیز کمک کنیم، چون اگر جلوی ظلم آن گرفته شود، به آن کمک شده است.
وی گفت: اگر دولت یک جایی مسیر اشتباهی را می رود چون خودش مجری است و درگیر کار می باشد، مجلس باید دستش را بگیرد.

**موافقت ذوالنور با طرح شفافیت آرای نمایندگان
نماینده قم همچنین با اشاره به چگونگی تحقق شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی گفت: شفافیت زمینه پاسخگویی است و میدان کارآمدی را فراهم می کند.
وی گفت: به عنوان نمونه چون کسی از رای مخالف، موافق و یا ممتنع نماینده ای در مجلس خبر ندارد، این نماینده کار علمی لازم را انجام نمی دهد و گاهی از بغل دستی خود می پرسد، دو یا چهار یعنی رای مخالف بدهم یا موافق، که چنین رایی کاملا الکی است و قانون آبکی و بی خاصیت می شود.
وی ادامه داد: ولی اگر نماینده ای بداند که مردم کف خیابان اطلاع پیدا می کنند، و باید دلیل قانع کننده ای داشته باشد پس پاسخگویی ایجاد می کند. از این رو سه مقوله شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی در راستای هم هستند.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به موافقت با اجرای این طرح گفت: در این خصوص و برای شفافیت در عملکرد نمایندگان طرح جامع دو فوریتی را تهیه کردم، و در همین هفته تحویل هیات رئیسه مجلس می شود.
وی گفت: بر اساس این طرح مواردی از قبیل، حضور و غیاب، ماموریت های داخلی و خارجی و رای مخالف، موافق و یا ممتنع نمایندگان باید مشخص باشد، تا مردم بتوانند نمایندگان خود را ارزیابی کنند.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.