به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم در این جلسه اظهار داشت: در سال های گذشته در جلسه اقتصاد مقاومتی طرح های پیشنهادی از سوی دستگاه ها به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی به تصویب می رسید، ولی در سال جاری با توجه به فعال شدن کارگروه های این ستاد طرح ها به آن ارجاع می شود.
سید حسن رضوی گفت: پس از بررسی های صورت گرفته تعداد 26 طرح اقتصاد مقاومتی از 9 دستگاه که هر یک از آنها در زمینه های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری دارای پروژه هایی نیز است به تصویب رسید.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز با اشاره به محدودیت های موجود به لحاظ جامعه هدف و رسته ای برای استفاده از بسته اشتغال روستایی افزود: با توجه به این که در برخی استان ها میانگین جمعیت روستایی بین 30 تا 40 درصد است، این نرخ در قم کمتر از پنج درصد است که به لحاظ قانونی محدودیت هایی به منظور حداکثر بهره مندی از این بسته را ایجاد کرده است.
مهرداد غضنفری تصریح کرد: با این وجود، همکاری دستگاه های اجرایی و بانک ها سبب شد که با انعطاف در قانون شرایط خوبی برای استان فراهم شود.
وی با بیان این که تنها تا پایان مرداد برای استفاده از این تسهیلات فرصت داریم، افزود: کل مبلغ پیش بینی شده برای این تسهیلات 710 میلیارد ریال بوده که هنوز 20میلیارد ریال باقی مانده که صد در صد سهم استان را جذب کنیم.
غضنفری فرایند پرداخت این تسهیلات را طولانی مدت و زمان بر دانست و گفت: قراردادی که برای واگذاری 100 میلیارد ریال تسهیلات منعقد شده بر اساس پیشرفت طرح ممکن است تا 2 سال به طول بینجامد، از این رو هر چه سریعتر باید در زمینه انعقاد قرار داد اقدام شود.

** مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان قم نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از نرخ بیکاری افزود: نرخ بیکاری قم در سال 96 از 11.2 به 10.2 درصد کاهش پیدا کرده است.
مصطفی کاویانی ادامه داد: نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال سال گذشته 10.9درصد و در سه ماهه نخست سال جاری با هشت دهم درصد کاهش به 10.1درصد رسیده است.
وی در خصوص تسهیلات اشتغال فراگیر محل بندهای الف و ب تبصره 18قانون بودجه 96 گفت: رقم ابلاغی 2هزار و 430میلیارد ریال بوده که هزار و 350میلیارد ریال آن تخصیص یافت و 264میلیارد ریال آن نیز پرداخت شد.
وی همچنین سهمیه استان از تسهیلات اشتغال مناطق روستایی از محل منابع صندوق توسعه ملی را هزار و 420میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پیشرفت خوبی را داشتیم و 690میلیارد ریال قرارداد منعقده کردیم و هم اکنون جایگاه ما در کشور پس از استان های تهران، یزد، اصفهان، مازندران و البرز است.
وی رقم تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی را نیز 160میلیارد ریال دانست و گفت: 88میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده که از این رقم بیش از 77میلیارد ریال پرداخت شده است.
کاویانی اذعان داشت: سهمیه استان از تسهیلات یاد شده به 112میلیارد ریال کاهش یافته و متاسفانه هنوز ابلاغ نشده است.
این مسئول با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط کسب و کار واقعی و سهمیه 650 واحدی استان از آن افزود: تعداد متقاضیان آن 101 واحد بود و 743 تن بیش از سهمیه جذب شدند.

** محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به برگزاری 18 جلسه نظارتی برای 87 واحد تولیدی استان، رقم پرداختی به ابن واحدها را هزار و 620میلیارد ریال با حدود چهار و 422 تن تثبیت اشتغال و 263 اشتغال جدید عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نگرانی های موجود در خصوص تامین نشدن مواد اولیه لازم برای تولید، افزایش قیمت ها و کمبود نقدینگی، برای پیشگیری از تهدید اشتغال دو کمیته به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تشکیل شده است.
2 هزار و 357 واحد صنعتی تولیدی در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 76 واحد فعال است.

** محمد حسن ملکی عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه قم نیز با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته در خصوص عملکرد 10 دستگاه استان در بحث اقتصاد مقاومتی با اولویت طرح های اجرایی افزود: میانگین این دستگاه ها از 100 نمره در نظرگرفته شده 18/3 است، که نمره پنج دستگاه بالای میانگین و 5دستگاه دیگر نیز زیر میانگین است که این نشان می دهد وضعیت دستگاه ها در تحقق پروژه های اقتصاد مقاومتی مناسب نیست.

** مدیرکل راه آهن قم نیز افزود: خطوط ریلی اصلی قم 508 کیلومتر و خطوط عملیاتی آن نیز 53 کیلومتر و خطوط صنعتی و تجاری استان هم 30 کیلومتر است و 11 کیلومتر نیز خطوط ریلی غیر فعال داریم.
محسن اعتماد ادامه داد: خطوط غیر فعال قم مربوط به طرح اتصال خط ساوه به سیلوی راه آهن استان است که به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی با اعتباری بالغ بر 120میلیارد ریال در حال اجراست.
وی تعداد ایستگاه های راه آهن قم را 15 ایستگاه عنوان کرد و افزود: عملکرد خروجی جا به جایی مسافر راه آهن قم از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 31.9درصد و عملکرد ورودی آن نیز31.1 درصد افزایش داشته است.
این مسئول افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در سال جاری را چشمگیر توصیف کرد و گفت: حجم تخلیه بار با 19درصد رشد از 27 هزار و 190 تن در چهارماهه سال قبل به 32هزار و 450 تن در چهارماهه امسال رسیده و رشد بارگیری در ایستگاه های ریلی استان نیز 96 درصد بوده است.

** مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قم نیز با ارایه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بانکی استان از سال 85 تا 97 افزود: در حالی که حجم منابع و سپرده های بانک های کشور در این مدت 12 برابر شده حجم منابع بانکی قم 19 برابر شده است‌.
محمد جواد شاکر آرانی در خصوص حجم مصارف بانکی استان در مقایسه با مصارف کشور نیز اظهار کرد: حجم مصارف کشور شامل تسهیلات ارایه شده 10.5درصد و در استان 9.1درصد رشد داشته است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.