به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد(ع) استانداری قم اظهار داشت: منطقه یاد شده به عنوان منطقه حساس و مهم در مرکزیت جغرافیایی کشور می تواند بندر خشک ایران باشد.
وی با بیان این که منطقه ویژه اقتصادی برای توزیع، جمع آوری و ترانزیت کالا نیز از ظرفیت های خوب و مناسب بسیاری برخوردار است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی یک موضوع ملی است و صرفا بحث قم مطرح نیست‌، از این رو اجرای طرح مذکور برای راه آهن کشور و استان یک کار بزرگ و سرمایه گذاری خوبی تلقی شود‌.
استاندار قم در واکنش به سخنان مدیرکل راه آهن قم مبنی بر پیش بینی انتقال سه میلیون تن بار در مرحله نخست این طرح گفت: ظرفیت انتقال بار خیلی بیشتر از این است و می تواند به افرایش حجم انتقال بار در خطوط ریلی کشور کمک زیادی کند.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
احداث منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزیتی کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنایع و تراکم جمعیتی و دسترسی آسان به آن و همچنین وجود آب و هوای متعادل، امتیازهای مضاعفی را جهت منطقه نسبت به جایگاه های مشابه ایجاد کرده است. 
هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فعالیت می کنند و بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت به واسطه این سرمایه گذاری ها در این منطقه ویژه اقتصادی تولید می شود.
پروانه بهره برداری برای 117 واحد تولیدی در این منطقه صادر شده است که از این تعداد بیش از 100 واحد مشغول فعالیت هستند.

** مدیر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز با بیان این که اتصال این منطقه به راه آهن جزء طرح های اقتصاد مقاومتی است که سال گذشته به تصویب رسید، افزود: این اراده در استان وجود داشت که از محل اعتبارهای استانی کارهای زیرسازی باقی مانده طرح در بیرون از منطقه ویژه را به اتمام برساند، به همین جهت اعتبار نیز برای آن منظور شد.
سید مهدی طباطبایی ادامه داد: در نهایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی طی دستورالعملی این طرح را در ردیف طرح های ملی قرار داد و بر اساس آن تخصیص هر گونه اعتبار استانی به طرح های راه آهن، غیر قانونی اعلام شد.
وی اضافه کرد: به همین جهت 50 میلیارد ریال از سرجمع اعتبارهای ملی کم، و به اعتبارهای راه آهن اضافه شد، که این رقم هم اکنون در درون اعتبارهای راه آهن استان است و علاوه بر آن در سال جاری نیز قرار است 50میلیارد ریال دیگر تزریق شود.

** مدیرکل راه آهن قم نیز کل رقم پیش بینی شده برای این طرح را بالغ بر270میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: 110میلیارد ریال از این رقم را برای تهیه ادوات لازم برای روسازی پل هزینه کردیم و 100میلیارد ریال نیز برای عملیات زیرسازی در تعهد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است ولی با این حال ما حاضریم حدود سه کیلومتر را ریل گذاری کنیم.
محسن اعتماد با اشاره به این که سال گذشته به دلیل تصویب مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی در ایام پایانی سال، دریافت آن امکان پذیر نبود و در سال جاری نیز با توجه به ابلاغیه ارایه شده باید از اعتبارهای ملی جذب شود، گفت: هیات مدیره راه آهن کشور پیشنهاد داده که برای تسریع در جذب این اعتبار، این موضوع طی نامه ای با امضای استاندار یا رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.
وی با بیان این که راه آهن استان در رابطه با اقتصاد مقاومتی چندین طرح به مبلغ یک هزار و 285میلیارد ریال را تعریف کرده است، افزود: تاکنون قرارداد 535میلیارد ریال آن منعقد شده که رقم قابل توجهی است و با توجه به حجم بالای این اعتبار باید همه آنها به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب شوند.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.