به گزارش ایرنا، استاندار قم در این کارگروه، نقشه راه این استان در مسائل اقتصادی و اشتغال زایی را سند اشتغال قم دانست و گفت: از ابتدای فرودین ماه تا آخر تیرماه امسال با ایجاد چهارهزار شغل، حدود 30 درصد از اهداف این سند محقق شده است.
سید مهدی صادقی با بیان این که نرخ بیکاری استان 10.1 درصد است اظهار داشت: رویکرد استان در مسیر ترسیم شده سند اشتغال، مسیر روشنی است که امیدواریم با تحقق کامل اهداف آن شاهد تک رقمی شدن نرخ بیکاری قم تا پایان سال جاری باشیم.
سند توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال قم، ششم اردیبهشت ماه امسال همزمان با هفته کارگر و تجلیل از کارگران نمونه، در این استان رونمایی شد. بر اساس این سند که وظایف دستگاه های مختلف به صورت مشخص تدوین شده است، باید با همکاری بخش دولتی قم و بخش خصوصی 14 هزار و 810 شغل با اعتباری بالغ بر 42 هزار و 43 میلیارد ریال در سال 97 ایجاد شود.
استاندار قم در ادامه، مصوبه اخیر دولت برای واریز مابه التفاوت ارز واردات ماشین آلات صنعتی را موجب ایجاد مشکل در واحدهای صنعتی دانست و گفت: برخی تصمیم ها موجب شده تا واحدهای تولیدی در تامین ماشین آلات دچار مشکل شوند که تدبیر نکردن در این موضوع تولیدکنندگان استان را دچار مشکل جدی می کند.
صادقی، تخصیص ارز دولتی و تسریع در رفع موانع گمرکی برای ورود ماشین آلات صنعتی را ضروری دانست و افزود: ماشین آلات صنعتی، پایه و اساس تولید است، به همین دلیل در تامین این ماشین آلات باید همکاری جدی تری با وضع قوانین متناسب با شرایط فعلی اقتصاد کشور صورت گیرد.

** تزریق 9 هزار میلیارد ریال به واحدهای تولید قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم نیز با بیان این که از ابتدای سال جاری تاکنون، 9 هزار میلیارد ریال به واحدهای صنعتی قم تزریق شده است ادامه داد: بانک های استان در قالب تفاهم نامه ای متعهد به تامین40 هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه تولیدی استان شدند که در این مسیر هیچ مانعی در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قم وجود نخواهد داشت.
مهرداد غضنفری، اشتغال پایدار را نیازمند تولید و تولید را نیز نیازمند سرمایه گذاری دانست و گفت: با تو به محدودیت منابع مالی دولت توجه به بخش خصوصی راه گشای وضع موجود است که در سند اشتغال استان بر نقش پذیری بانک ها و ورود بخش خصوصی در مسیر تولید تاکید و تکلیف دستگاه های اجرایی در این زمینه تعیین شده است.
وی با بیان این که 80 درصد سرمایه تعریف شده در سند اشتغال استان قم از منابع بانکی و بخش خصوصی تعریف شده است اظهار داشت: با اقدام های صورت گرفته بر اساس این سند، در پایان فصل بهار امسال بیکاری قم کاهش هشت دهم درصدی داشته است.
وی بسته اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تسهیلات رونق تولید، تسهیلات مشاغل خانگی و بسته های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را از جمله بسته های حمایتی تعریف شده در کشور برای رونق تولید و افزایش اشتغال دانست و گفت: نرخ متفاوت بهره بانکی و تفاوت در معافیت های مختلف در بسته های مختلف حمایتی، اشکالاتی را در این زمینه ایجا کرده است.
غضنفری با بیان این که کل سهمیه استان برای تسهیلات اشتغال روستایی در سال 97 بالغ بر یک هزار و 420 میلیارد ریال است افزود: در مرحله اول حدود نیمی از این مبلغ در حدود 710 میلیارد ریال تخصیص داده شده که در قالب تسهیلات اشتغال روستایی تا کنون 2 هزار و 550 میلیارد ریال طرح به بانک ها معرفی شده که در مرحله تخصیص اعتبار و تعیین اولویت قرار دارند.
معاون استاندار قم گفت: از 710 میلیارد ریال اعتبارات تخصیص استان در قالب بسته حمایتی روستایی تا کنون 680 میلیارد ریال منجربه انعقاد قرارداد شده که با وجود این که کل جمعیت روستایی قم کمتر از 5 درصد کل جمعیت استان است، قم جزو هشت استان برتر در پرداخت تسهیلات حمایتی روستایی است.
وی با بیان این که سال گذشته سهم استان در قالب مشاغل خانگی 160 میلیارد ریال بوده است ادامه داد: شاهد کاهش قابل توجه رقم تخصیص یافته برای مشاغل خانگی در سال جاری هستیم که با توجه به اهمیت مشاغل خانگی در تولید و اشتغال باید پیگیری لازم برای افزایش آن در سطح ملی صورت گیرد.
غضنفری با اشاره به ایجاد واحد پیشگیری در استان ادامه داد: این واحد وظیفه دارد تا پیش از ورود واحدهای تولیدی به بحران، مشکلات و موانع تولیدی آنها را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کند، ضمن این که برنامه ریزی لازم برای نظارت بر محل هزینه تسهیلات رونق تولید در واحدهای صنعتی نیز در حال انجام است.

** لغو 270 مجوز واحد تولیدی در سال 97
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این کارگروه با بیان این که حدود 2300 مجوز برای صنایع کوچک و متوسط استان صادر شده است گفت: با بررسی های صورت گرفته حدود 300 واحد صنعتی به طور کامل راکد و غیرفعال است.
محمود سیجانی ادامه داد: از ابتدای امسال مجوز270 واحد که تغییر کاربری داده و یا فعالیتی برای ایجاد واحد تولیدی انجام نداده بودند، در سطح استان ابطال شده است.
وی با تاکید بر نظارت دقیق بر واحدهای تولیدی دریافت کننده تسهیلات رونق تولید در استان گفت: با نظارت ها و بازرسی های صورت گرفته از واحدهای صنعتی و تولیدی استان، تسهیلات رونق تولید موجب تثبیت چهار هزار و 422 شغل و ایجاد 263 شغل جدید از ابتدای امسال تا کنون در این استان شده است.
وی با اشاره به اقدام های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: حفظ واحدهای تولیدی موجود و توسعه واحدهای سرمایه گذاری جدید از جمله اولویت های صنعت قم است که به این منظور، جلسات این ستاد به صورت هفتگی در واحدهای صنعتی تشکیل و در این راستا 260 مصوبه برای رفع موانع تولید در قم تصویب و اجرایی شده است.
سیجانی، مشکلات زیربنایی، تامین اجتماعی، مالیاتی، بانکی و محیط زیستی را مهمترین موانع صنایع تولیدی استان دانست و تاکید کرد: با پیگیری های صورت گرفته بخش مهمی از این مشکلات برطرف شده به گونه که در برخی موارد موانع و مشکل ها به حداقل رسیده و در برخی موارد نیز اقدام های لازم برای کاهش آن صورت گرفته است.
وی با بیان این که برای تامین اعتبار مورد نیاز خرید ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی باید قوانین ویژه ای در کشور درنظر گرفته شود گفت: با توجه به این که واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت خود نیاز به ماشین آلات صنعتی دارند، تخصیص ارز آزاد برای خرید و واردات ماشین آلات صنعتی به طور قطع موجب تعطیلی واحدهای صنعتی خواهد شد.

** موانع صادرات تولیدات گلخانه ای قم به روسیه هموار شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: در سال جاری یک هزار و 190 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای ایجاد حدود 800 شغل در بخش کشاورزی تعریف شده که از ابتدای فرودین تا تیرماه امسال 360 میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شده که موجب اشتغال حدود 300 شغل در این استان شده است.
محمدرضا طلایی افزود: از ابتدای امسال تا کنون 255 طرح به مبلغ 460 میلیارد ریال به دبیرخانه ستاد تسهیلات ارسال شده که تاکنون 370 میلیارد ریال قرارداد میان بانک و متقاضیان منعقد و 110 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی، توسعه گلخانه ای، کشت گیاهان دارویی و صنایع تکمیلی را از جمله اولویت های استان در بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: کل مساحت گلخانه ای استان 35 هکتار است که 22 هکتار گلخانه جدید در حال احداث و 70 هکتار دیگر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.
طلایی با تاکید بر رفع موانع صادرات محصولات گلخانه ای قم اظهار داشت: چشم انداز تولید محصولات گلخانه ای برای امسال 50 هزار تن تعیین شده که با توجه به رفع موانع تولید به روسیه پیش بینی می کنیم شاهد رشد صادرات محصولات کشاورزی قم باشیم.
وی ادامه داد: در بخش توسعه صنایع تبدیلی از ابتدای امسال تا کنون39 طرح با اعتبار 390 میلیارد ریال تعریف شده که 12 طرح به بانک معرفی شده است.
طلایی همچنین با تاکید بر اقدام های صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع دوباره آنفلوآنزا در مرغداری های استان افزود: تراکم جوجه ریزی در مرغداری های قم 15 برابر کل کشور است که برای جلوگیری از شیوع این بیماری، با همکاری مرغداران، برنامه ریزی برای جوجه ریزی به صورت زمانبندی شده در سطح استان صورت گرفته است.
وی با بیان این که اگر بار دیگر آنفلوآنزا در قم شایع شود، مرغداری در این استان به طور کامل تعطیل می شود ادامه داد: خوشبختانه با اقدام های صورت گرفته در سال جاری، قم درگیر این بیماری نشده است.

** مواد اولیه پتروشیمی چالش آینده واحدهای تولیدی قم
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این کارگروه با بیان این که تیم اقتصادی استان تلاش های خوبی برای رفع موانع تولید انجام داده است ولی برخی مشکلات واحدهای تولیدی ریشه در مشکلات و قوانین کشوری دارد اظهار داشت: بیشترین مصرف استان مواد پتروشیمی است که عرضه مواد اولیه پتروشیمی به بورس مانع رسیدن مواد اولیه به واحدهای پتروشیمی استان است.
ابوالفضل فراهانی با بیان این که اکنون اکثر بازرگانان با ارز 4200 تومانی کالا وارد کرده ولی آن را توزیع نمی کنند گفت: تصمیم دولت برای گرفتن ما به التفاوت ارز 4200 تومانی و ارز 9 هزار تومانی برای ترخیص کالاها از گمرک باعث شده تا بازرگانان برای عرضه کالاهای خود تردید داشته باشند.
وی با بیان این که هیچ کدام از تولیدکنندگان، وارد کننده مواد اولیه نیستند، اظهار داشت: در صورت تامین نشدن مواد اولیه به ویژه مواد اولیه پتروشیمی مورد نیاز واحدهای تولیدی استان، شاهد مشکل جدی برای صنعت استان خواهیم بود.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.