به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش قم در این جلسه با اشاره به این که در سال تحصیلی گذشته تعداد 115 باب مدرسه با 137 کلاس درس برای مدارس پیش دبستانی استان اختصاص پیدا کرد، افزود: در سال تحصیلی پیش رو، این تعداد به 150 باب مدرسه و 180 کلاس درس افزایش پیدا خواهد کرد.
در این جلسه موضوع افزایش 15 درصدی شهریه مدارس پیش دبستانی از سوی معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مطرح شد، ولی پس از مخالفت استاندار، افزایش 10 درصدی این نرخ به تصویب رسید.
همچنین بحث انتخاب هنرستان قدس و دبیرستان دین و دانش قم به عنوان مدارس ماندگار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و این 2 واحد آموزشی پس از دبیرستان های شیخ صدوق(ره) و امام صادق(ع)، از این پس با سابقه ترین و ماندگارترین مدارس استان شناخته می شود.
حدود نیم قرن از تاسیس هنرستان قدس می گذرد و دبیرستان دین و دانش نیز که روزگاری شخصیتی همچون شهید بهشتی مدیریت آن را بر عهده داشت، محل تحصیل بسیاری از مقام ها و شخصیت های نظام اسلامی به شمار می آید.
حمید رضا شیخ الاسلام در ادامه با اشاره به وجود 75 هنرستان فنی و حرفه ای و کار و دانش در استان گفت: تجهیز هنرستان های قم با مشکل جدی مواجه است.
وی یکی از مسائل و مشکل های مهم جامعه را اشتعال دانست و افزود: اگر امروز بتوانیم در مقطع دوم متوسطه مهارت های خوبی را به دانش آموزان، آموزش دهیم نباید بعد از فارغ التحصیلی نگران اشتغال آنها باشیم.
وی با بیان این که 140هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و 50 هزار تن نیز در متوسطه اول تحصیل می کنند، افزود: با همه این تراکم ها 28 درصد سرجمع اعتبارات را در فنی و حرفه ای و کار و دانش هزینه می کنیم.
شیخ الاسلام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از مجموع 250 هزار دانش آموز استان بیش از 40 هزار تن اتباع هستند و هیچ کجای کشور چنین آماری را نداریم، ابراز امیدواری کرد که خلل ایجاد شده در بحث اعتبارات در این خصوص برطرف شود.

** معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم نیز با اشاره به ظرفیت محدود هنرستان های استان، افزود: با فرهنگ سازی صورت گرفته، در چهار سال گذشته اقبال مردم نسبت به هنرستان ها خیلی زیاد شده و با توجه به استقرار کامل نظام نوین آموزشی و سه ساله شدن دوره هنرستان، از سال تحصیلی جدید با کمبود فضا و تجهیزات در این خصوص مواجه هستیم.
علیرضا یاری با بیان این که همان گونه که دانش آموزان را به سمت هنرستان ها هدایت می کنیم، باید امکانات لارم را نیز فراهم نماییم، افزود: یک سری امکانات و تجهیزات متناسب با سرفصل کتاب ها وجود دارد اما غنی نیست و نیازمند تکمیل آن هستیم و اعتبارات آموزش و پرورش قم پاسخگوی تامین تجهیزات هنرستان ها نخواهد بود، از این رو حمایت های ملی از آن ضروری است‌.

** معاون اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم نیز با بیان این که سرانه آموزشی قم 4.3 متر مربع به ازای هر دانش آموز است، افزود: این سرانه در کشور 5.3 متر مربع و استاندارد آن نیز 8.4 متر مربع است.
احمد رضا اجتهادی با اشاره به این که قم از نظر سرانه فضای آموزشی در رتبه 28 کشور قرار دارد، گفت: این استان برغم مهاجر پذیر بودن و افزایش نرخ جمعیت چه به لحاظ اعتبارات و چه از نظر سرانه، جایگاه بسیار پایینی دارد.
وی افزود: در سال 96 از محل سرمایه استانی به عنوان معتبرترین و اصالت دارترین ردیف استانی، مبلغ 5.9 میلیارد اعتبار داشتیم اما این اعتبار در سال جاری به چهار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است.

** معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز با بیان این که برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان با شعار مهارت آموزی و در محورهای مختلف هویتی و بصیرتی، فنی و حرفه ای، اقتصادی، ورزشی و سلامت برنامه ریزی شده و در حال اجراست، افزود: سال گذشته حدود 32 هزار دانش آموز در پایگاه اوقات فراغت قم جذب شدند و امسال بیش از 400 واحد آموزشگاهی، سالن های ورزشی، کانون های فرهنگی هنری، هنرستان ها، علوم و فنون و همچنین اردوگاه ها برای این امر پیش بینی شده است.
ناصر حمزه ای ادامه داد: امسال ضمن این که هزینه های جذب دانش آموزان به هیچ عنوان افزایش پیدا نکرد، آموزش و پرورش نیز به پایگاه ها از جمله دارالقرآن ها و کانون های فرهنگی کمک هایی را انجام داده تا نسبت به سال گذشته 10 درصد در جذب دانش آموزان افزایش داشته باشد‌.
وی با بیان این که هنوز بسیاری از پایگاه ها نتوانستند دانش آموزان را ثبت نام کنند، اضافه کرد: تاکنون 26 هزار دانش آموز ثبت نام کردند ولی این اطمینان را داریم که بیش از 45 هزار دانش آموز تا نیمه شهریورماه که پایان طرح اوقات فراغت است در این برنامه ها شرکت کنند.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.