به گزارش ایرنا، حسن بختیاری عصر دوشنبه در پنجاه و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 96 سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: وضعیت این سازمان از لحاظ هزینه ای و درآمدی قابل قبول است ولی با این روند نمی توان امیدوار به تامین زیرساخت های زیست محیطی در استان بود.
وی ادامه داد: مجموعه شهری و شهرداری قم باید به عنوان حامی اصلی و متولی، نوع نگاه به مساله محیط زیست را تغییر دهد تا شاهد توسعه سیستم های زباله سوز، کمپوست و هاضم بود.
وی با بیان این که اجرای طرح ها در حوزه دفع پسماند به تاخیر افتاده است گفت: طی چند سالی است که استفاده از انواع سیستم ها در حوزه دفع پسماند مورد بحث است ولی به دلایل متعددی اجرایی نشده است.
بختیاری ادامه داد: باید در این عرصه فعالانه عمل کرد و با ترغیب بخش خصوصی از ظرفیت آنان بهره برد.

**معاون برنامه ‌ریزی و سرمایه ‌انسانی شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به این که سه ایستگاه انتقال پسماند برای شهر قم در حال ایجاد است گفت: این سه ایستگاه در مناطق مختلف شهر قم در حال اجراست که یکی از این ها با پیشرفت 80 درصدی همراه است.
محسن رنجبر افزود: پسماندها توسط خودروهای کوچک به این ایستگاه‌ ها انتقال پیدا می ‌کند و در نهایت به سایت البرز منتقل می شود.
وی از تبدیل پسماند به انرژی خبر داد و گفت: در این حوزه سرمایه گذاری هایی صورت گرفته است تا دستگاه آن خریداری شود که این امر با تغییر نرخ ارز با مشکل مواجه شده است.
معاون شهردار قم اضافه کرد: باید تامین و خرید دستگاه های تبدیل پسماند به انرژی و زباله سوز مورد توجه قرار گیرد، چراکه روزانه 750 تن زباله در سایت البرز دفع می شود که محیط را آلوده می کند.
قم دارای یک سایت یا جایگاه دپوی زباله تحت عنوان البرز در کیلومتر 13 جاده کوه سفید است که روزانه حجم عظیمی از زباله در آن جمع آوری و سپس دفن می شود.
وی با بیان این که باید بخش خصوصی را در این عرصه جذب کرد گفت: زمانی که یک نهادی به سمت جذب و ترغیب سرمایه گذار می رود حرف و حدیث هایی مطرح می شود که باعث احتیاط مدیران دستگاه ها می شود.
رنجبر خاطر شان کرد: باید فضای سالمی را برای جذب سرمایه گذار و استفاده از توان بخش خصوصی ایجاد کرد.

** معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با بیان این که برای ایجاد زیرساخت های زیست محیطی در حال سرمایه گذاری هستیم گفت: در گذشته سرمایه گذاری در حوزه پسماند ضعیف بوده است و تنها یک سرمایه گذار برای تفکیک زباله و تولید کود اقدام کرد که با مشکل فنی روبرو شد.
سید امیر سامع اضافه کرد: طی 2 سال اخیر در حوزه پسماند کارهای خوبی صورت گرفته است به گونه ای که شاهد رشد میانگین 10 درصدی تفکیک از مبدا هستیم و در برخی از مناطق رشد 20 درصدی را مشاهده می کنیم.
وی تاکید کرد: با ارتقای زیرساخت ها در حوزه پسماند، در 2 ماه آینده تولید کمپوست برای اولین بار در استان قم را شاهد خواهیم بود.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.