به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی روز یکشنبه در بازدید از گنجینه آثار مراجع عظام تقلید گفت: قم دارای فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله است اما به دلیل فقدان موزه میراث فرهنگی، اشیای تاریخی قم دیده نمی شود.
وی افزود: ما نیازمند راه اندازی موزه استاندارد و مدرن هستیم تا این گنجینه ارزشمند در معرض بازدید مردم قرار گیرد، چراکه موزه می تواند پیش از هر وسیله ای دستاورهایی بشر را حفظ و فعالیت های او در طبیعت و در طول تاریخ را منعکس کند.
وی ادامه داد: گام اول در جهت بازشناسی هویت ایرانی - اسلامی، برقراری پیوند عمیق با گذشته و شناخت ذخایر فرهنگی و کوشش در حفظ و نگهداری آنها می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی و جذب اعتبارهای ملی و استانی این ضعف فرهنگی را جبران کنیم.
استان قم دارای چهار موزه تاریخی از جمله مردم شناسی در خانه تاریخی زند، گنجینه آثار مراجع عظام تقلید در خیابان معلم، باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم است که هر روز از ساعت هشت صبح تا 13میزبان گردشگران و علاقه مندان به میراث تاریخی و هویت ملی کشورمان است.
موزه مردم شناسی واقع در خانه تاریخی زند به سبک زندگی مردم در دوره های گذشته از جمله قاجار پرداخته است که در آن مجموعه ‌ای از اسباب، اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی به نمایش درآمده است، همچنین تصاویری از قم قدیم و آثاری از جمله سفال‌ های سلجوقی متعلق به 800 سال قبل، «منبر» مربوط به 600 سال قبل از روستای وشنوه، درب های تاریخی، ظروف تزیینی، تپانچه، مرکب و دوات مربوط به دوره قاجار در این موزه موجود است.
گنجینه آثار مراجع عظام تقلید از دیگر موزه های تاریخی قم در روبه روی مجموعه فرهنگی تاریخی بیت حضرت امام خمینی(ره) در بلوار معلم احداث شده و در آن به زندگی نامه 20 تن از مراجع تقلید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پرداخته شده است؛ این موزه با نصب تصاویر، نمایش وسائل شخصی مراجع، تالیف ها و اطلاعات از علما به دنبال آشنایی مردم و زائران با زندگانی شخصیت های دینی و علمی و نقش آنان در برهه های تاریخی است.
موزه مقابر باغ گنبد سبز نیز از زیباترین موزه های تاریخی قم است، این مکان مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام بوده که طبق مستندات در کتیبه‌ های تاریخی این مکان‌، مدفن فرمانروایان از جمله خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که به دلیل از بین رفتن کتیبه‌، ناشناس مانده‌ است. ضمن این که استفاده از تزئینات گچبری زیبا و چند وجهی بودن جزو بهترین معماری در این دوره است.
موزه خانه تاریخی حکیم ملاصدرا یادگاری از دوران تاریخی صفویه است که متعلق به محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به ملا صدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است که این عالم فرزانه در سال 979 هجری قمری در شهر شیراز متولد و در سن 71 سالگی در شهر بصره دارفانی را وداع گفت. ایشان نزدیک به 15 سال از عمر خود را در این خانه تاریخی در بخش کهک قم گذراند.
شهر کهک از توابع استان قم و در فاصله 30 کیلومتری شهر قم قرار دارد.
بیشترین تعداد اشیای تاریخی این استان مربوط به تپه قلی درویش و صرم است که قدمت آنها به هفت هزار سال می رسد.
تپه باستانی قلی درویش که در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای جاده قم – جمکران واقع شده، یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن به شمار می آید. این محوطه از محوطه های شناخته شده و کاوش شده حاشیه کویر مرکزی است که در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری – فرهنگی عصر برنز قدیم (حدود 3500 تا 2800 قبل از میلاد)، برنز جدید (حدود 1800 تا 1600 قبل از میلاد) و عصر آهن (حدود 1500 تا 1200 قبل از میلاد) است.
تپه صرم نیز متعلق به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد قم است که دارای گورستانی از عصر آهن با سفال‌ های خاکستری ‌رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است، این عصر به دوره زمانی گفته می ‌شود که بشر آهن را کشف و از آن استفاده کرد که از لحاظ باستان ‌شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است. این تپه متعلق به یک ‌هزار و 500 سال قبل از میلاد می باشد.
قم یکی از شهرهای مهم تاریخی و کهن کشور محسوب می شود که درحال حاضر 360 اثر تاریخی ثبت شده در آن موجود است.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.