به ‌گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم؛ حمید یزدانی روز پنجشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی و فرهنگی طرلاب قم hافزود: این آب انبار با همت مالک و زیرنظر کارشناسان این اداره کل مرمت شده است و به زودی به سفره خانه سنتی برای بهره برداری عموم مردم تبدیل می شود.
وی افزود: در حال حاضر مرمت در بخش های مختلف از جمله حذف الحاق ها، سبک سازی و بام، استحکام بخشی، احیای بادگیر، ساب و بندکشی بدنه ها، سر در و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان این که قدمت آب انبار تاریخی طرلاب به عصر صفویه می رسد گفت: این آب انبار در بخش سلفچگان واقع شده که در سال 1382 با شماره ثبت 8629 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: واگذاری، مرمت و تغییر کاربری آب انبارها ضمن این که از نابودی آنها جلوگیری می کند بلکه باعث احیای دوباره آنان به عنوان آثاری فرهنگی و اجتماعی می شود.
وی با اشاره به این که در استان قم بیش از 40 آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد گفت: اغلب آنها موقوفه هستند که متاسفانه بدون استفاده رها شده اند.
وی ادامه داد:امروز استفاده از آب ‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می ‌توان از این آثار به ‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد.
وی ابراز داشت: بسیاری از آب انبارهای استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری به یکی از تاسیسات گردشگری تبدیل شوند.
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.