بهزاد رادمنش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در طول چهارسال گذشته قیمت نان هیچ تغییری نداشته است، در حالی که تمام مولفه های موثر در تولید نان افزایش یافته و این مساله می تواند تبعاتی در کیفیت نان داشته باشد.
وی افزود: اگر قیمت نان تغییر پیدا نکند، انگیزه و دقت نانوایان برای تولید نان مرغوب کاهش می یابد و در نهایت باعث می شود مردم از کیفیت نانی که در اختیارشان قرار می گیرد، رضایت کامل نداشته باشند.
وی ادامه داد: نانوایان از جمله قشرهای زحمتکش جامعه هستند که در شرایط اقتصادی کنونی در تنگنای شدید مالی به سر می برند و برای ادامه کار احتیاج مستمر به حمایت های دولتی و بازنگری در قیمت نان دارند تا بتوانند هزینه های خود را جبران کنند و به سود آوری برسند.

**ادامه کار نانوایان با روند فعلی امکان ندارد
رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: عواملی همچون بالا رفتن نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید در طول سال های اخیر باعث شده است قیمت نان در استان قم کفاف چرخاندن نانوایی را ندهد و قیمت نان بعد از گذشت بیش از چهار سال احتیاج به نرخ گذاری جدید دارد.
علی اکبر زارعی بیان کرد: قیمت همه عوامل موثر بر تولید نان افزایش یافته و از جمله نرخ خمیرمایه نانوایان در این سال ها به 800 هزار ریال رسیده است و با این وضعیت، فروش نان با قیمت کنونی باعث ورشکستگی نانوایان می شود.
وی گفت: هرساله تمام هزینه های تولید افزایش می یابد، اما قیمت نان ثابت مانده و این مساله، نانوایی ها را به بنگاه های اقتصادی در معرض ورشکستگی تبدیل می کند.
وی بیان کرد: علاوه بر افزایش هزینه های مستقیم موثر بر تولید نان مانند حقوق و بیمه کارگران نانوایی، موارد دیگری همچون افزایش نرخ دریافت کارت سلامت نانوایان، موجب اعتراض نانوایان استان شده است.
وی ادامه داد: در شرایطی که درآمد نانوایان ثابت است اما هزینه های تولید نان روز به روز افزایش پیدا می کند و با این روند، ادامه کار نانوایان امکان پذیر نیست.
درحال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزادپز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزادپز قرار می گیرد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.