ابوالفضل ایرانی خواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس سرشماری سال 95، برای جمعیت یک میلیون و 376 هزار تنی قم در پایگاه های سلامت، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه سیب، تاکنون چهار میلیون و 970 هزار نفر روز به پایگاه های سلامت مراجعه شده و 23 میلیون و 888 هزار خدمت از جمله واکسن، ویزیت، مشاوره تغذیه، مشاوره روان و معاینه دهان و دندان به مراجعه کنندگان ارائه شده است.
وی با بیان این که در این مدت 2 میلیون و 155 هزار ارجاع صورت گرفته است، افزود: ارجاع ها در 2 سطح می باشد که سطح اول از مراقب سلامت به کارشناس تغذیه، روان پزشک یا پزشک در داخل پایگاه های سلامت و سطح دوم به بیمارستان، درمانگاه یا پزشک متخصص می باشد.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح درچهار مرحله اجرا شده که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
در قم 136 پایگاه سلامت و 41 مرکز خدمات جامع سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
ایرانی خواه گفت: طرح تحول نظام سلامت با همان بسته های قبلی، ویژگی ها و تعهداتی که آغاز شده و هدفش کاهش پرداختی از جیب مردم در ارائه خدمات بستری و دسترسی به نیروهای فنی و تخصصی بود، با وجود مشکلات عدیده اعتباری و مالی در حال اجراست.
وی با تاکید بر این که اجازه نداده ایم خدشه ای به طرح وارد شود، افزود: البته با بررسی تجربه چند سال گذشته و شناسایی ایرادهای طرح، تغییراتی با هدف بهبود وضعیت در نحوه اجرا ایجاد شده، ولی هیچ گونه تغییری در تعهدات داده نشده است.
وی تاکید کرد: هیچ فردی حق ندارد مردم را برای خرید تجهیزات و دارو به بیرون از بیمارستان هدایت کند و مردم فقط 10 درصد هزینه های بیمارستان را در فیش تسویه حساب پرداخت می کنند و هیچ گونه پرداخت غیررسمی دیگری به پزشک نباید وجود داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: در بخش دولتی و خصوصی پرداخت های غیر اصولی و غیرقانونی به هر نحوی ممنوع است و در غیر اینصورت با افراد خاطی برخورد می شود.
وی گفت: در مراکز دولتی که مردم از هزینه بیت المال برای سلامتی استفاده می کنند، عمل های اورژانسی در اولویت قرار دارد و جراحی های غیر اورژانسی اولویت بندی می شود و این مساله مغایرتی با طرح تحول ندارد.
وی با بیان این که از نظر اعتبارات طرح تحول با مشکل جدی مواجه است، گفت: حدود 2 هزار میلیارد ریال از سازمان های بیمه گر طلب کار هستیم و پرداخت کارانه پزشکان یک سال و پرستاران 6 ماه به تعویق افتاده است.
ایرانی خواه تصریح کرد: با وجود این مساله، متولیان امر سلامت اجازه نداده اند خللی در ارائه خدمات به بیماران به وجود آید و همچنان با تمام قوا به بیماران خدمت می کنند.
وی ادامه داد: البته با سازمان های بیمه برای پرداخت بدهی مذاکره شده و قرار است در هفته های آینده بدهی سال گذشته را تسویه نمایند که اگر محقق شود، مقداری گره کار باز می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از برخی لوازم یکبار مصرف در پزشکی را غیرضروری دانست و گفت: این لوازم صرفا هزینه ای برای بیماران تحمیل می کند و کالایی لوکس محسوب می شود که سودی جز پر کردن جیب عده ای سودجو و منفعت طلب ندارد.
ایرانی خواه افزود: به طور مثال پنسی که در آندوسکوپی می توان با امکانات ضدعفونی قابل قبول برای صدها بیمار مورد استفاده قرار داد، عده ای منفعت طلب پنس یکبار مصرف با قیمت 700 هزار تا یک میلیون ریال را راهی بازار می کنند و با تشویش اذهان عمومی، مردم را به استفاده از وسایل یکبار مصرف ترغیب می نمایند.
وی اضافه کرد: با تدبیر اندیشیده شده در استفاده از لوازم یکبار مصرف به طورجد بازنگری صورت گرفته و اجازه نخواهیم داد سودجویان هزینه مازاد بر بیماران تحمیل کنند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.