به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری روز چهارشنبه در همایش فرهنگیان، علما و ضرورت حضور تاثیرگذار در افغانستان در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی (عج) قم اظهار داشت: امروز مردم افغانستان درحالت سرگردانی و حیرانی قرار دارند، و توانایی تشخیص حق از باطل را نداشته و نمی دانند که چگونه در برابر مسائل و وقایع گوناگون موضع درست و منطقی را اتخاذ کنند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی وجود علمای جریان ساز که بتوانند در راس رهبری مردم قرار بگیرند و آنها را هدایت و از وضعیت مبهم فعلی نجات دهند، ضروری است، افزود: علمای افغانستان باید به عنوان مشعل داران راه هدایت، تعالی، ترقی و تحول این کشور نقش تاریخی و حساس خود را ایفا کنند.
وی مقوله جریان ساز بودن یک عالم دینی را دارای مولفه های متعددی از جمله ارتقای علمی، موضع گیری سیاسی، ارایه تحلیل های درست از وقایع گوناگون و همچنین سازماندهی و کار تشکیلاتی کردن دانست، و گفت: اگر عالمی حتی اگر آیت الله العظمی باشد، و موضع گیری صریح نیز داشته باشد، اما کار تشکیلاتی نکند، راه به جایی نخواهد برد، ازاین رو علمای افغانستان اگر درقالب حرکت تشکیلاتی عمل کنند، یقینا پیروز خواهند شد.
رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی تبیان افغانستان حضرت امام (ره) را بهترین الگوی یک عالم جریان ساز دانست، و افزود: امام راحل کاملا یک فرد متشخص تشکیلاتی بود و در راس یک تشکیلات عظیم قرار داشت.
وی گفت: اکنون نیز رهبر معظم انقلاب بواسطه انجام کار تشکیلاتی و منسجم یک چهره شاخص و مطرحی در جهان است، و بشریت آزادی خواه جهان نیز به وجود ایشان افتخار می کند و در مقابل استکبار جهانی هر لحظه از وجود معطم له ناراحت است و زانوی غم بغل دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مواضع منفعلانه علما و فعالان فرهنگی افغان در برابر حوادث این کشور جنگ زده و دچار بحران، افزود: حرکت های دینی در افغانستان از ناحیه علما پشتیبانی و حمایت نمی شود، و وضعیت علما از درون نامناسب است و هیچ گونه تشکل، سازماندهی و همسویی بین حوزه های علمیه این کشور وجود ندارد.
وی با اذعان به اینکه علمای افغانستان حتی در مواقعی با سیاست های آمریکا و انعقاد پیمان استراتژیک با آن همراه شدند، گفت: در شرایطی که دشمن در افعانستان شمشیر برهنه خود را از رو بسته است، و در مقابله با دین و مذهب از هیچ حرکت و طرح توطئه آمیزی فروگذار نیست، علما باید حتی اگر به قیمت جانشان هم تمام شود، سکوت خود را بشکنند.
مزاری گفت: چرا در کشور مسلمان افغانستان با یک پیشینه تاریخی پر افتخار ساکت بنشینیم، و حتی از تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم از منافع ملی ابا و ترس داشته باشیم.
وی حاکمیت فعلی افغانستان را یک حکومت صالح عنوان و اضافه کرد: امروز حاکمیت افغانستان در معرض تهاجم های بیرونی و درونی قرار دارد از این رو علمایی که در صحنه حضور دارند باید ضمن ابراز حمایت، اگر مشکلاتی نیز وجود دارد با انتقاد و پیشنهاد و ارایه طرح به رفع آن کمک کنند.
وی گفت: نظام سیاسی افغانستان از سطر تا ذیل با معضل مواجه است، اما باید به دنبال حل آن باشیم و با جدیت از این نظام حمایت کنیم.
رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان افزود: این مرکز یکی از تشکل های ولایی فعال در افغانستان است، که با تحمل همه شرایط و مشکلات در صحنه حضور دارد و تاوان و بهای زیادی نیز پرداخت کرده، که آخرین آنها حمله تروریستی به دفتر مرکزی این مرکز و خبرگزاری صدای افغان در دی ماه سال 96بود، که در این حادثه نزدیک به 52تن شهید و بیش از 90تن زخمی شدند.
حسینی مزاری با بیان اینکه برغم همه این سختی ها فعالیت این مرکز همچنان در ولایت های مختلف افغانستان ادامه دارد، افزود: پس از راه اندازی دفتر نمایندگی در شهرهای مشهد و تهران، امروز دفتر نمایندگی مرکز تبیان در قم نیز گشایش پیدا می کند.
وی هدف از این اقدام را تعامل سازنده و جدی با علمای حوزه علمیه قم دانست و افزود: با استقرار این نمایندگی زمینه حضور علمای قم در مسائل مختلف افغانستان فراهم خواهد شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.