به گزارش ایرنا، هر سال با آغاز فصل گرما، مسئولان نسبت به لزوم صرفه جویی و همچنین هشدار قطعی های احتمالی برق تاکید می کنند و از مردم درخواست دارند با صرفه جویی حداکثری، شرکت برق را در تامین انرژی مورد نیاز یاری رسانند.
در تابستان سال جاری خاموشی های مکرر و بعضی اوقات با فاصله زمانی کوتاه رخ می دهد و در حالی که بنا به گفته هواشناسی اوج گرما تا نیمه مردادماه ادامه دارد، قطعی های مکرر برق باعث مشکلاتی برای مشترکان در بخش های مختلف استان قم شده است.
تفاوتی که خاموشی های امسال با سال های گذشته دارد از یک سو در روند روزانه بودن آن است و از سوی دیگر خاموشی ها معمولا در ساعت های پیک مصرف برق یعنی زمانی که دمای هوا بیش از 40 درجه سانتیگراد است، رخ می دهد.
از سوی دیگر، با وجود این که قرار شده است قطعی برق با برنامه از پیش تعیین شده صورت گیرد، اما همچنان مردم از بی نظمی در قطعی ها گله مند هستند، به ویژه در روزهای تعطیل که مسئولان قول داده بودند خاموشی در شهر رخ ندهد، اما در روز 18 تیرماه شاهد قطع برق بخش هایی از مناطق قم بودیم.
این خاموشی ها که آحاد مردم را به زحمت انداخته، حتی گاهی باعث بروز خساراتی هر چند ناچیز در وسایل برقی خانگی و صنعتی شده است.
مسئولان دلیل این قطعی ها را موج فزاینده گرما و افزایش شدید مصرف برق عنوان می کنند، به طوری که مصرف برق خانگی در قم 100 کیلووات بیش از متوسط کشور اعلام شده است.
همچنین با توجه به این که کشور با کمبود منابع آب دست و پنجه نرم می کند، نمی توان از ظرفیت همه نیروگاه های آبی که نقش بسزایی در تولید برق دارند، استفاده نمود.
گیر افتادن در آسانسور، گرمازدگی، از کار افتادن دستگاه مطب های پزشکی، سوختن وسایل برقی خانه ها، بیکار ماندن کارمندان و کارگران کارخانه ها و ناتوانی در ارائه خدمات در برخی مکان های عمومی از جمله مشکلاتی است که این روزها با قطع برق گریبانگیر مردم شده است.
علی معارف وند یکی از شهروندان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خاموشی در ساعت های اوج گرما برنامه ریزی شده است و این مساله موجب اذیت های زیادی برای خانواده من به ویژه نوزادم می شود.
وی افزود: اگر مسئولان بتوانند تدابیری بیندیشند تا قطعی ها در عصر و شب ها هنگامی که هوا کمی خنک تر است، اتفاق بیفتد دردسرهای کمتری را متحمل می شویم.
محمد رضا کریمی یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با ایرنا افزود: قطعی برق در روزهای گذشته باعث شده است سیم کشی خانه دچار مشکل شود و حدود نیم میلیون ریال خسارت مالی وارد نموده است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر این خاموشی ها موجب اصراف در استفاده از برخی وسایل مثل کولر شده است، زیرا هنگامی که برق وصل می شود دمای کولر را طوری تنظیم می کنیم تا سریع تر هوای خانه مطلوب شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وسیله ای مانند ماشین لباسشویی اگر هنگام قطع برق روشن بوده باشد، وقتی که برق وصل می شود برنامه شست و شویش یک بار دیگر از ابتدا آغاز می شود.
حسن مناجاتی یکی از ساکنان شهرک پردیسان قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 90 درصد ساکنان این منطقه آپارتمان نشین هستند و خاموشی ها خطر گیرافتادن در آسانسور را افزایش داده است و در یک مورد که برای همسایه ما پیش آمد یک خانم و کودک خردسالش بیش از نیم ساعت در تاریکی و گرمای آسانسور گیر افتادند که بالاخره با تلاش نیروهای آتش نشانی نجات یافتند.
وی افزود: در روزهای گذشته ترس از گیرافتادن در آسانسور موجب شده تا برای رسیدن به واحد خود از پله ها استفاده کنیم که این مساله خانواده ها را به زحمت انداخته است.
مرضیه پور محمدی یکی دیگر از شهروندان گفت: هفته گذشته به یکی از مطب های پزشکی مراجعه نمودم، ولی به دلیل قطع بودن برق، 2 ساعت منتظر ماندم تا بتوانم فقط هزینه درمان را با دستگاه کارت خوان که با برق کار می کند، پرداخت نمایم.
وی افزود: با وجود آن که اتاق پزشک تاریک بود و نمی توانست معاینه دقیقی روی بیمار داشته باشد، ولی وی به طبابت ادامه می داد!
مدیر داخلی یکی از کارخانه های واقع در شهرک شکوهیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل حساسیت خط تولید، این کارخانه در طول سال فقط 2 روز تعطیل است تا خاموشی دستگاه ها ضرر اقتصادی کمتری داشته باشد.
وی که خواست نامش فاش نشود با تاکید بر این که مبنای کار تولید با برق است، افزود: از اوایل تیرماه که خاموشی برق در شهرک شکوهیه اعمال می شود، خسارت مالی زیادی متوجه شرکت شده و این خاموشی ها تاکنون باعث از کار افتادن 2 دینام اصلی دستگاه ها شده است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر هزینه های جاری از جمله هزینه بیکاری 2 ساعته کارگران و بیمه آن ها نیز در مدت خاموشی ها متوجه شرکت می شود که خسارت اقتصادی قابل توجهی است.
وی گفت: با توجه به این که مواد اولیه دائما در خط تولید ذوب ریزی می شود، به محض قطع برق حجم زیادی از مواد ذوب شده به دلیل این که نمی تواند وارد چرخه تولید شود به مواد بی ارزش تبدیل می شود.
وی با بیان این که با قطع برق 2 ساعت از راندمان تولید کاهش پیدا می کند، گفت: زمانی که برق وصل می شود، باید کوره ها را به دمای مدنظر برسانیم، مواد مذاب را تخلیه و مواد جدید تزریق نماییم که این کارها بسیار زمان بر است و در تمام این مدت کارگران بیکار هستند.
وی تصریح کرد: ادامه این روند، تولید کارخانه را 300 تن در ماه کاهش و هزینه تولید را 15 میلیارد ریال افزایش می دهد.
یکی از صاحبان کارخانه های تولید لبنیات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمام مواد اولیه و تولیدی این کارخانه مواد فاسدشدنی است که باید در دمای پایین نگهداری شود.
این مدیر که خواست نامش فاش نشود، افزود: با توجه به قطعی 2 ساعته برق، هزینه های سرسام آوری متوجه کارخانه می شود که با وجود مشکلات اقتصادی روز افزون، نمی توانیم از عهده این خسارت ها برآییم.
وی با اشاره به این که آسیب های مالی سرسام آوری متوجه شرکت می شود، گفت: مکاتبات زیادی با شرکت برق داشتیم و در حال حاضر پاسخ آن ها این است که باید همکاری کنیم.
بنا به گفته مسئولان اگر همه مردم حداقل 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند، مدیریت مصرف بهتری صورت خواهد گرفت.
بر این اساس، مصوبه هیات دولت برای تغییر ساعات اداری دستگاه های اجرایی با هدف کاهش مصرف برق، در استان قم نیز که جزو استان های گرمسیر و خشک کشور محسوب می شود از ابتدای تیرماه اجرایی شده است.
بر اساس دستور استاندار ساعت کاری ادارات قم برای رعایت الگوی مصرف برق در ساعات اوج به منظور جلوگیری از احتمال اعمال خاموشی های اضطراری در استان، از تاریخ اول تیرماه جاری تا 31 مردادماه برای برای روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 13:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 12:30 تعیین و ابلاغ شده است.
استاندار قم در این ابلاغیه همه دستگاه های اجرایی را ملزم به خاموش کردن لوازم برقی به ویژه سیستم های سرمایشی و کاهش روشنایی غیرضروری پس از وقت اداری، استفاده حداقل انرژی الکتریکی برای روشنایی در ساعات اداری، تنظیم دمای محیط کار روی حداقل 25 درجه سانتیگراد و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت 12 تا 18 نموده است، به طوری که در فصل تابستان، باید مصرف انرژی برق نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل 10 درصد کاهش یابد.
سید مهدی صادقی همچنین در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم با اشاره به قطعی برق در روزهای اخیر، گفت: هر چند قطعی برق در برخی ساعت ها ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، اما باید اطلاع رسانی درست برای قطعی برق در مناطق مختلف انجام شود و این که ندانیم قطعی برق چه ساعتی و در چه مناطقی خواهد بود، اصلا منطقی و قابل قبول نیست.

* رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در نشست خبری گفت: یکی از مسائلی که صنعتگران به خصوص در فصل گرما با آن مواجه هستند وقوع قطعی برق است که می تواند خسارت هایی را برای آن ها به همراه داشته باشد.
محمود سیجانی افزود: صنعتگران باید بدانند قطعی برق در چه زمانی رخ می دهد که از قبل آمادگی های لازم را برای مواجهه با آن داشته باشند.

* مصرف برق خانگی قم 100 کیلووات بیش از متوسط کشور است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز ضمن تاکید بر صرفه جویی در مصرف برق گفت: سرانه متوسط مصرف برق خانگی در این استان امسال به 100 کیلووات ساعت بیش از متوسط کشور به رقمی حدود 2800 کیلووات افزایش یافته است.
مهدی آهنین پنجه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: سرانه متوسط مصرف برق خانگی کشور حدود 2700 کیلووات ساعت در سال برای هر خانواده است که باید خانواده های قمی به منظور جلوگیری از قطع برق ناشی از پیک بار مصرف برق نسبت به صرفه جویی توجه جدی داشته باشند.
وی با اشاره به زمان پیک بار مصرف برق در استان قم گفت: در سال های گذشته گرمای شدید و پیک بار مصرف برق در این استان از حدود 20 مرداد ماه شروع می شد که امسال به دلیل افزایش شدت گرما شاهد وقوع پیک بار مصرف برق در 20 خردادماه بودیم به گونه ای که دمای هوا در روز دوشنبه چهارم تیرماه به 46 درجه سانتیگراد رسید.
وی ادامه داد: با افزایش تعداد ماه های گرم در قم، مدت زمانی که شبکه برق زیر فشار پیک مصرف بار قرار می گیرد بیشتر از سال های گذشته است و این موضوع موجب می شود تا تداوم گرما فشار زیادی به تجهیزات برق رسانی وارد آورد.
آهنین پنجه با اشاره به افزایش 6.5 درصدی پیک بار در سال جاری گفت: تغییر الگوی مصرف به خصوص در بخش خانگی، ضرورت تعدیل بار و بهینه سازی خطوط توزیع برق و نیز تغییر الگوی مصرف انرژی در تعرفه های مختلف ناشی از بخشودگی های انرژی مصرفی از جمله موضوع هایی است که باید به آن توجه جدی شود.
وی همچنین با اشاره به تغییر ساعت اداری در استان قم گفت: از تمام دستگاه های اجرایی توقع داریم ساعت 13:30 که زمان اتمام کار اداری است، برای کمک به مدیریت مصرف، برق را از مدار خارج کنند تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.

* رشد مصرف برق در قم نگران کننده است
مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که پیک بار استان قم که شرکت توانیر مشخص کرده 730 مگاوات است، افزود: از زمان آغاز فصل گرما مصرف برق در قم هنوز به این مرز نرسیده و با وجود افزایش دما، مصرف کمتر از خط قرمز تعیین شده بوده است.
داود سلیمانیان بیان کرد: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی، نتوانستیم از آب پشت سدها که منبع ذخیره انرژی خوبی برای تولید برق توسط نیروگاه های آبی در فصل تابستان بود، حداکثر استفاده را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به مصرف زیاد مردم از سیستم های سرمایشی و روند افزایشی دما تا آخر تیرماه، پیش بینی می کنیم مصرف برق رشد زیادی داشته باشد.
سلیمانیان تاکید کرد: اگر مردم دست کم 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند، به صنعت برق یاری می رسانند.
وی با بیان این که ساعت پیک مصرف از ساعت 11 تا 17 و 20 تا 23 است، گفت: شرکت منطقه ای توزیع نیروی برق ساعت پیک مصرف را با توجه به مصرف برق در کشور از ساعت 11 تا 19 منظور کرده است و بر این اساس اقدام به قطع برق می نماید.
وی با اشاره به این که در هر ساعتی که قطعی برق رخ می دهد، قسمت محدودی از استان را شامل می شود، بیان کرد: با توجه به مدیریت مصرفی که از سوی مردم اعمال و لامپ های ال ای دی که در منازل استفاده می شود، کاهش مصرف برق در شب بهتر اتفاق می افتد و از سوی دیگر ژنراتورهای برق نیز در شب کارآیی بهتری دارند.
مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق قم با تاکید بر کاهش 10 درصدی مصرف برق توسط آحاد مردم، به همشهریان توصیه نمود: در ساعات اوج بار کولرهای آبی، روی دور کند باشد و ترموستات کولرهای گازی را نیز بین 23 تا 25 درجه تنظیم کنند و حتما روی کولرهای آبی و کمپرسورهای کولرهای گازی سایه بان قرار دهند.
وی تاکید کرد: از وسایل پرمصرف مثل اتو، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و جاروبرقی در ساعات پیک استفاده نکنیم و تا جایی که ممکن است لامپ های اضافه را خاموش و از روشنایی طبیعی استفاده نماییم.

* واحدهای صنعتی کم مصرف تشویق می شوند
مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع نیروی برق قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: واحدهای صنعتی که در ساعات پیک مصرف اقدام به کاهش مصرف خود نمایند، همانند سال گذشته تشویق می شوند.
وی افزود: با صنایع بزرگ قراردادهای مدیریت پیک بار نوشته شده و این صنایع از ساعت 12 تا 16 با کاهش مصرف خودشان کاهش چشم گیری در پایین آوردن پیک بار داشته باشند.
وی تاکید کرد: مشترکان صنایع بزرگی که فیدر اختصاصی داشته باشند و در پنچ روز هفته روزانه حداقل سه ساعت در طرح پیک بار مصرف با شرکت برق تفاهم نامه مشارکت داشته باشند، از لیست قطعی های برق خارج می شوند.
سلیمانیان افزود: همچنین صنایع کوچکی که فیدر اختصاصی ندارند، در پنج روز هفته بین ساعت های 12 تا 16 در طرح های مدیریت پیک بار مشارکت داشته باشند و نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمایند، قطعی برق در این صنایع در همین بازه زمانی اعمال می شود.
وی با بیان این که تاکنون بیش از 500 واحد صنعتی برای کاهش مصرف برق در ساعات پیک بار با شرکت برق تفاهم نامه امضا نموده اند، افزود: این میزان تفاهم نامه که از ابتدای خردادماه در بخش صنایع، کشاورزی و اداره ها نوشته شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 150 درصد رشد داشته است.
وی با بیان این که پارسال بیش از 15 میلیارد ریال به مشترکان کم مصرف در بخش صنایع پاداش اعطا شد، پیش بینی کرد: با توجه به افزایش بالای تفاهم نامه های همکاری، در سال جاری بیش از 30 میلیارد ریال از سوی وزارت نیرو به مشترکان پاداش داده شود که در صورتحساب قبض آن ها اعمال می شود.
مدیر دفتر مصرف شرکت توزیع برق قم افزود: سال گذشته یک واحد صنعتی با کاهش مصرف برق در ساعات پیک توانست سه میلیارد و 300 میلیون ریال از وزارت نیرو پاداش دریافت کند و امسال نیز همین واحد برنامه ریزی نموده است تا با صرفه جویی در مصرف برق پاداش هشت میلیاردی دریافت نماید.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.

* مشکل کمبود برق با صرفه جویی 10 درصدی حل می شود
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر مردم فقط 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی نمایند، مشکل کمبود نیروی برق در استان حل می شود.
سهیل کیانی پور افزود: با توجه به شدت گرمای هوا و افزایش مصرف برق و همچنین کمبود تولید نیروی برق، باید تا حد امکان صرفه جویی در مصرف برق صورت گیرد.
وی از مردم درخواست کرد: در ساعت های پیک مصرف که بین ساعت های 12 تا 16 و 19 تا 23 می باشد، تا حد امکان در مصرف برق صرفه جویی و برای تامین برق مورد نیاز استان کمک نمایند.
وی اضافه کرد: برای جبران کمبود نیروی برق روزانه به طور متوسط باید 100 تا 150 مگاوات برق در استان صرفه جویی شود و به همین دلیل خاموشی های حدود 2 ساعته در مناطق مختلف استان اعمال می شود.
کیانی پور در پاسخ به این سوال که قول داده شده بود در روزهای پنجشنبه و تعطیل برق قطع نشود نیز گفت: متاسفانه افزایش مصرف باعث شد دوشنبه 18 و پنجشنبه 21 تیرماه برق بخش هایی از استان قطع شود و تمام تلاش شرکت نیرو بر این است تا از خاموشی این روزها جلوگیری نماید.
وی خاطرنشان کرد: جمعه گذشته نیز به دلیل این که کمبود نیروی برق نداشتیم خاموشی در هیچ یک از مناطق استان رخ نداد.
وی اضافه کرد: در روزها و یا ساعت هایی که مصرف برق به میزان مورد انتظار کاهش یابد، قطعی برق نخواهیم داشت.
مدیرروابط عمومی شرکت برق قم با بیان این که خاموشی ها حدودا تا پایان مردادماه اعمال می شود، ادامه داد: بر اساس پیش بینی هواشناسی در روزهای آینده دمای هوا افزایش می یابد که امیدواریم با همکاری مردم صرفه جویی حداکثری اعمال شود.
وی، گله مندی مردم از بی نظمی در خاموشی ها را به حق دانست و گفت: این بی نظمی ها به دلیل کمبود نیروی برق است و تمام تلاش این شرکت بر این است تا خاموشی ها بر اساس جدول زمان بندی صورت گیرد.
وی افزود: مردم می توانند روزانه با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان قم به آدرس www.qepd.co.ir و یا از طریق رسانه ها از جدول خاموشی ها مطلع شوند.
کیانی پور با تاکید بر این که همت مسئولان شرکت برق بر کاهش آسیب های ناشی از قطع برق است، گفت: مردم باید هنگام قطع برق با رعایت ایمنی، علاوه بر این که وسایل برقی را از مدار خارج کنند، تمام وسایل را مجهز به محافظ نمایند تا خسارتی به وسایل وارد نشود.
وی افزود: اگر هنگام وصل برق همه وسایل برقی در مدار باشد، ولتاژ برق بالا می رود و امکان آسیب رسیدن به وسایل افزایش می یابد، بنابراین بهتر است وسایل برقی را یکی پس از دیگری وارد مدار نماییم.
وی در عین حال گفت: بخشی از خسارت های ناشی از افت ولتاژ برق در خانه های مسکونی پس از بررسی و تایید توسط بیمه طرف قرارداد با شرکت توزیع نیروی برق پرداخت می شود.
کیانی پور خاطرنشان کرد: برای پرداخت خسارت های وارد شده به سایر بخش ها از جمله تجاری و صنعتی نیز پس از بررسی در کمیته ویژه تصمیم گیری می شود.
سال گذشته حدود سه هزار و 200 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق در استان قم مصرف شده است که 15 درصد در بخش کشاورزی، 27 درصد در بخش صنعت، 36 درصد در بخش خانگی، 11 درصد در بخش عمومی، 9 درصد سایر مصارف و 2 درصد در بخش روشنایی معابر بوده است.
در استان قم حدود 550 هزار مشترک برق وجود دارد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.