علیرضا باباخان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: برای توسعه گردشگری به عناصر مختلفی همچون تقاضا، افراد صحنه گردان، قوانین پشتیبانی کننده و دانش حداقلی در این حوزه نیاز است که بستر تحقق این مولفه ها در استان قم مهیاست.
وی افزود: گردشگری قم در بحث وجود تقاضا، قوانین پشتیبانی کننده و دانش حداقلی متولیان در خصوص این صنعت، با مشکل خاصی مواجه نیست اما در موضوع مدیریت صحیح بازیگران کلیدی و صحنه گردان های این حوزه، دچار نقاط ضعفی است.
وی ادامه داد: حوزه گردشگری قم با وجود بازیگران متعدد هنوز متولی قدرتمند مشخصی ندارد و به همین دلیل، این صنعت تاکنون به جایگاه حقیقی خود نرسیده است، در صنعت گردشگری استان شاهد موازی کاری و عدم شبکه سازی منسجم برای پیشبرد فعالیت ها هستیم که این مساله پویایی مورد نظر در بخش گردشگری قم را از میان برده است.
باباخان گفت: اگر تمامی فعالیت های این بخش براساس چارچوب مشخص انجام و وظیفه هرکدام از متولیان به صورت مجزا تبیین شود، ظرفیت های اقتصادی بخش گردشگری قم آزاد شده و جذابیت های آن برای سرمایه گذاران بیش از گذشته روشن می شود.
وی بیان کرد:اگر می خواهیم جلوی ورود صنایع غیرمفید به استان گرفته شود،یکی ازبهترین کارها، توسعه گردشگری و آزاد سازی ظرفیت های اقتصادی آن از طریق شبکه سازی و مدیریت منسجم است.
وی با اشاره به لزوم نگاشت نهادی صنعت گردشگری قم، ادامه داد: با تهیه این سند باید وظایف و کارکردهای صنعت گردشگری در بخش های مختلف تدوین و سازوکار ارتباط متولیان امر با یکدیگر به صورت دقیق مشخص شود تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری گردد.
استان قم دارای یک شهرستان قم، پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد و 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است، تاکنون بیش از 360 اثر تاریخی در این استان به ثبت رسیده است.
علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، قم دارای 12منطقه نمونه گردشگری شامل جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است؛ همچنین بر اساس آمار منابع رسمی این استان سالانه میزبان 25 میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان است.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.