به گزارش ایرنا، رضا سلیقه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که کمک به متکدیان، ترویج فرهنگ دوری از کار و تن پروری است، اظهار داشت: افرادی که در خیابان ها و اماکن عمومی اقدام به تکدی گری می کنند، نیازمند نیستند و برخی از آنها به هنگام دستگیری تا 90 میلیون ریال پول نقد همراه خود داشتند.
وی افزود: این افراد پیش از پذیرش تمام وسایل آنها از قبیل پول و تلفن همراه ثبت و ضبط می شود، چون اگر یک ریال از آن کم شود، می توانند از ما شکایت کنند و همین محدودیت های قانونی امکان برخورد قاطع با آنها را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان این که درآمد خوب حاصل از تکدی گری که طبق گفته متکدیان روزانه تا 2 میلیون ریال است باعث شده که این اشخاص حتی حاضر به کار کردن با درآمد ماهیانه 10 میلیون ریال نباشند، تصریح کرد: متکدیان پس از آزادی با توجه به درآمد خوبی که از این راه به دست می آورند، آن را دنبال کرده و تا جامعه آنها را طرد نکند این چرخه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
سلیقه گفت: البته ما این معضل و آسیب مهم را به مراجع مرتبط گزارش دادیم و آگاهی جامعه در این زمینه نیز بسیار ضروری است.
وی با اشاره به شرایط خاص قم از نظر جغرافیایی و فرهنگی، آن را علت اصلی سرازیر شدن 60 درصد آسیب های سایر استان ها به قم دانست و افزود: این شهر پناهگاه امنی برای متکدیان و زنان آسیب دیده محسوب می شود و به همین علت 50 درصد این افراد بومی قم نیستند.
وی با اشاره به پذیرش سالانه یک هزار دختر و زن فراری در مرکز مداخله در بحران بهزیستی استان قم پس از جمع آوری توسط نیروی انتظامی و شهرداری، افزود: تعداد کودکان خیابانی پذیرش شده در این مرکز طی سال گذشته 240 تن بوده که 80 درصد آنها جزو کودکان کار هستند و به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ناچار به کار کردن شدند.
سلیقه با بیان این که بهزیستی برای حمایت از این کودکان و خانواده های آنها تسهیلات ویژه اشتغال در نظر می گیرد، افزود: ما با کار کردن کودکان به شرطی که حقوق آنها رعایت و از تحصیل بازنمانند، مخالف نیستیم.
وی اذعان داشت: کودکان کار منشاء سوء استفاده برخی باندها قرار می گیرند، ولی بهزیستی برای برخورد با این پدیده به شدت مصمم است.

** 400 مهد کودک غیر مجاز در قم فعالیت می کنند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 70 مهد کودک مجاز در قم که با مجوز بهزیستی و نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند، وجود 400 مهد کودک غیر مجاز و فاقد امکانات و استانداردهای آموزشی لازم در استان را از چالش های مهم اجتماعی توصیف کرد و افزود: آموزش هایی که در این مراکز ارایه می شود، به هیچ وجه مورد تایید بهزیستی نیست و کودکان این مراکز آینده مبهمی دارند، اما لیست این مراکز تهیه و در اختیار مراجع قانونی گذاشته شده تا در صورت عدم استاندارد سازی در مورد ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری شود.
مدیرکل بهزیستی قم همچنین با اشاره به نگهداری 200 کودک بی سرپرست و بد سرپرست در هفت مرکز زیر نظر بهزیستی استان افزود: نوزادانی که به این مراکز آورده می شوند، پس از 2 ماه پیگیری، اگر نشانی از والدینشان پیدا نشود به عنوان فرد مجهول الهویه شرایط فرزند خواندگی پیدا می کنند.
وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 300 خانواده متقاضی فرزند خواندگی بوده و با تشکیل پرونده آماده پذیرش کودکان هستند.
وی با بیان این که در چند سال گذشته بیشتر کودکانی که به مراکز نگهداری استان می آورند، بد سرپرست محسوب می شوند، افزود: شرایطی مانند معتاد بودن پدر و مادر و یا زندان بودن آنها باعث می شود که خانواده ها صلاحیت نگهداری کودک خود را نداشته باشد که دراین صورت توسط سیستم قضایی به بهزیستی تحویل داده می شوند و پس از مدتی خانواده یا صلاحیت این کار را پیدا کرده و یا با حکم قضایی سلب صلاحیت می شود.
سلیقه افزود: با توحه به حساس بودن کار واگذاری سرپرستی این کودکان، این امر با سختی ها و دشواری هایی همراه است و خانواده های متقاضی بدون طی مراحل قانونی سرپرستی کودکی را بر عهده می گیرند، که این مساله منجر به گسترش روز افزون معضل خرید و فروش کودک شده است.
وی اضافه کرد: خانواده هایی که به این شکل کودکی را تحویل می گیرند، برای گرفتن شناسنامه دچار مشکل می شوند، چون صدور شناسنانه فقط با دستور دادستانی است و دادستانی نیز به بهزیستی ارجاع می دهد اما در برخی موارد خانواده صلاحیت ندارد.
وی با بیان این که جدا کردن کودکی که چندین سال در یک خانواده بزرگ شده کودک آزاری محسوب می شود، افزود: خرید و فروش کودک جزو نگرانی های بهزیستی است و گزارش های آن به مراجع مرتبط ارسال شده و باید فکری کنند که شاهد خرید و فروش نباشیم.
وی همچنین نرخ ازدواج و طلاق در سال 96 در قم را به ترتیب با 13 و 14درصد کاهش نسبت به سال 95 عنوان کرد و افزود: با توجه به این که آمار طلاق را به نسبت جمعیت محاسبه می کنند، وضعیت طلاق در قم همچنان نگران کننده است و طبق برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه 25 درصد نرخ طلاق کاهش پیدا کند، اما اگر این روند همین گونه ادامه پیدا کند هیچ امیدی به تحقق این امر نیست و باید برای ثابت نگه داشتن آن تلاش کنیم.
مدیرکل بهزیستی قم همچنین جمعیت مددجویان تحت پوشش این سازمان در قم را 25 هزارخانوار معادل 100هزار تن و هشت درصد کل ساکنان این استان دانست و گفت: این افراد شامل 22 هزار معلول ذهنی و جسمی حرکتی و سه هزار زن سرپرست خانواده است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.