به گزارش ایرنا، محمود سیجانی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر، واحدهای صنفی و صنعتی را سربازان جبهه اقتصادی دانست و افزود: وجود 40 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی، 2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک و متوسط و همچنین 2 درصد ذخایر معدنی کشور در قم از جمله ظرفیت های مهم اقتصادی این استان است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.
وی، تولید را بستر ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت های قم، مزیت های نسبی استان و همچنین نزدیکی به بازارهای مهم مصرف و توزیع کشور در سال های گذشته بسترسازی های خوبی به منظور توسعه و احداث شهرک های صنعتی صورت گرفته است.
وی با بیان این که جذب سرمایه گذاری و استقرار صنایع در قم با توجه به اقلیم استان باید صورت بگیرد، ادامه داد: تامین کالا و ارزاق مورد نیاز داخلی، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از واردات از جمله دستاوردهای توجه به صنعت در استان است.
سیجانی با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب گفت: با حمایت از کالای ایرانی، اشتغال فرزندان خود را تثبیت می کنیم و زمینه ساز ایجا اشتغال جدید در کشور می شویم.
وی با تاکید بر این که واحدهای تولیدی کشور با شرایط سختی مواجه هستند ادامه داد: در این شرایط، وظیفه مردم و مسئولان در حمایت از کالای ایرانی سنگین تر است و باید با ترویج و مصرف کالای داخلی، ممنوعیت ورود کالاهای مصرفی و همچنین کالاهایی که مشابه داخلی دارد، تحریم های پیش رو را به فرصت تبدیل کنیم.
وی رفع مشکل اشتغال را در گرو خرید کالای داخلی دانست و گفت: اصناف به عنوان حلقه واسط میان واحدهای تولیدی و مردم با ترویج و معرفی کالای ایرانی می توانند در جهت مصرف کالای تولید داخل و تحقق شعار سال گام بلندی بردارند که در این مسیر توجه به مشکلات اصناف ضروری است.
سیجانی با تاکید بر این که باید تمام ظرفیت های استان برای حمایت از بخش تولید به میدان بیایند گفت: باید با خرید کالای ایرانی زمینه را برای تثبیت و تشویق واحدهای صنعتی به منظور تامین کالای مورد نیاز کشور فراهم کرد.
وی همچنین معدن را از جمله ظرفیت های مهم این استان دانست و ادامه داد: باید با فرآوری معادن موجود، بهره وری از این معادن را افزایش داده و با حمایت و ظرفیت سازی مناسب، زمینه را برای صادرات فرآورده های بخش معدن استان فراهم کرد.
سیجانی با بیان این که باید تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان، کالای مورد نیاز مردم را به موقع، به اندازه و با قیمت مناسب وارد بازار کنند، گفت: باید همه برای عبور از شرایط فعلی کمک کنند تا در این شرایط کمترین فشار به مردم وارد شده و از این شرایط با کمترین مشکل خارج شویم.
اول تیرماه به نام روز اصناف و دهم تیرماه به نام روز صنعت و معدن در تقویم رسمی کشور نامگذرای شده است.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.