به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی خراسانی روز پنجشنبه در همایش حوزویان مهندس در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم اظهار داشت: برغم وجود این ظرفیت ها، متاسفانه یک انفعال و سرگردانی و بی ایمانی نسبت به توان و ظرفیت نیروهای مخلص، مومن و متخصص ایجاد شده است‌.
وی با اشاره به هجوم فرهنگی سنگین دشمن به جامعه اسلامی و دینی آن را از مهمترین علت های این انفعال دانست و گفت: هر چند هجمه دشمن سنگین است، ولی این همه منزوی بودن نیز درست و منطقی نیست.
ربانی با اشاره به جایگزین شدن معماری غربی به جای معماری اسلامی در بیشتر ساخت و سازهای کشور افزود: امروز تهاجم دشمن در زمینه سبک زندگی گسترده و چشمگیر است، اما می توان طرحی نو در انداخت و فکری کرد.
وی اضافه کرد: قرآن کریم در مورد این تهاجم می فرماید، مکر آنها به نحوی است که کوه ها را جا به جا می کند، اما نمی توانند از کنترل خداوند خارج شوند.
ربانی خراسانی با اشاره وظایف و مسئولیت های خطیر طلبه هایی که خود و یا خانواده آنها در زمینه معماری تخصص دارند، ضمن هشدار در خصوص تلاش های دشمن برای از بین بردن فکر و اندیشه غنی اسلامی گفت: امروز روحانیان با عشق به اسلام و خطری که از بواسطه مکر و کید دشمن احساس می کنند، دست به دست هم داده و تحولی عظیم را در مساله سبک زندگی و معماری ایرانی اسلامی بوجود آورند.
وی با بیان اینکه خدا وعده نصرت و یاری رساندن داده از این رو راه خیلی آسانی را در پیش داریم، افزود: امروز دانشمندان ایرانی به فن آوری های پیچیده معماری دست پیدا کردند، و اگر همه این ظرفیت های بالقوه در قالب یک انجمن تخصصی به فعلیت برسد، خدمت مضاعفی را شاهد خواهیم بود.

** معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز در این مراسم عمران و آبادی را یکی از موضوع های مهم در اسلام دانست و گفت: اگر به معارف دینی مراجعه کنیم کاملا مشخص است که مساله سکونت، داشتن سرپناه و عمران و آبادانی شهرها مورد توجه اسلام است.
حجت الاسلام ابراهیم اکبری با بیان اینکه کلمه بیت به معنای خانه 71 بار در قرآن آمده که 55 مورد آن به معنای سرپناه و محل سکونت است، افزود: این نشان دهنده اهمیت مساله مسکن و نگاه مادی و معنوی قرآن و معارف دینی به آن است.
وی اذعان داشت: طبق تعالیم اسلامی نخستین چیزی که یک فرد قصد خرید آن را دارد باید مسکن باشد، اما رویکرد اسلام به مسکن سرمایه گذاری نیست، بلکه سکونت و آرامش است، و این باید به عنوان یک فرهنگ اسلامی در جامعه رواج پیدا کند.
معاون مرکز خدمات حوزه اضافه کرد: اینکه یک شخص چند آپارتمان داشته باشد، و در مقابل شخص دیگر حتی از یک خانه 50 متری محروم باشد، مورد پسند و قبول جامعه اسلامی نیست.
وی با اشاره به اینکه مرکز خدمات حوزه موظف است با تامین مسکن مورد نیاز طلبه ها آنها را در انجام هر چه بهتر رسالت های محوله یاری کند، گفت: بر این اساس سالیان سال در حوزه مسکن تلاش کردیم که حاصل آن واگذاری مسکن به بیش از از 15هزار تن از طلبه ها بوده است.
وی با بیان این مرکز در دوره جدید ریاست خود سیاست های جدیدی را در پیش گرفته است، افزود: هدفمند بودن واگذاری ها یکی از این سیاست ها است که مطابق آن طلبه ای مشمول مسکن طلاب قرار می گیرد، که در یکی از شئون روحانیت فعال باشد‌.
وی نخبه گرایی و اولویت دادن به استادان و استعدادهای برتر و ممتازان را نیز از دیگر سیاست ها ذکر کرد و افزود: تمرکز زدایی از قم و حضور یک فرد روحانی در مناطقی که حضورش لازم است نیز در تامین مسکن و تسهیلات آن مدنظر قرار می گیرد.
این همایش به همت معاونت مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه و ویژه طلبه هایی که خود یا یکی از اعضای خانواده در حوزه معماری تحصیل کرده و متخصص هستند، ترتیب یافته بود.
این مرکز همچنین سال گذشته همایش حوزویان پزشک ویژه طلبه های پزشک و خانواده های آنها را نیز برگزار کرد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.