حسین حاجی رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: استان قم امروز در وضعیت تنش های سخت محیطی و کم آبی قرار دارد و در این شرایط یکی از بهترین راهکارهای افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه ای است که در فضای بسته و قابل کنترل انجام می شود.
وی با اشاره به این که انقلابی در توسعه کشت های گلخانه ای در حال وقوع است، گفت: در قم شرایط مطلوبی برای گسترش گلخانه ها و ایجاد شهرک های گلخانه ای، فراهم شده است و بهره برداران بخش کشاورزی می توانند با انتخاب این روش برای ادامه فعالیت خود از حمایت های دولتی و تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده، استفاده کنند.
وی بیان کرد: مزایای استفاده از کشت های گلخانه ای و متراکم در فضای بسته به اندازه ای است که حتی کشورهای دارای منابع آبی فراوان نیز از آن استفاده می کنند تا شرایط کشت گونه های گیاهی مورد نظر خود را تحت کنترل و نظارت داشته باشند.
حاجی رحیمی با بیان این که باید از کشاورزی سنتی خداحافظی کنیم، گفت: در این شرایط کم آبی، توجیهی ندارد که در قم، آب را از عمق زمین به سختی به سطح بیاوریم و با آن به کشاورزی سنتی بپردازیم، بلکه باید قدر منابع آبی خود را بدانیم و با استفاده از روش های نوین کشاورزی مانند کشت های گلخانه ای، میزان بهره وری از آب را به بیشترین حد ممکن برسانیم.
وی با اشاره به این که احداث گلخانه نیازمند بررسی های اولیه است و نمی توان آن را در هر مکانی ساخت، افزود: برای ایجاد گلخانه در هر منطقه ای ابتدا نیاز است که موقعیت جغرافیایی آن از نظر وضعیت هواشناسی و دسترسی به منابع آبی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و سپس برای بهره برداری اقدام شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.