به گزارش ایرنا، حسین صیدی روز دوشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه و نیروی انتظامی دادگاه و دادسرای نظامی تشکیل می شود که مجموعه این 2 سازمان قضایی نیروهای مسلح را تشکیل می دهد.
وی اضافه کرد:نحوه رسیدگی دردادگاه ها و دادسراهای نظامی و تمام قوانین و مقررات حاکم برآن مانند دادگستری می باشد.
وی با بیان این که در سازمان قضایی نیروهای مسلح پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر رسیدگی است، گفت: برخی جرایمی که در نیروهای مسلح به خصوص در نیروی انتظامی انجام می شود به دلیل جهل و بی اطلاعی از قانون است.
صیدی تاکید کرد: آموزش و آگاه سازی کارکنان نیروهای مسلح به ویژه نیروی انتظامی نسبت به قوانین حاکم بر کشور از ضرورت های مهم است تا اقدامات نیروها در چارچوب قانون باشد.
وی گفت: سال گذشته برای نیروهای کادر ارتش جمهوری اسلامی در استان قم یک هزار و 800 نفر ساعت و برای کارمندان وظیفه ارتش نیز یک هزار و 740 نفر ساعت ، برای یگان نظامی سپاه قم چهار هزار و 975 نفر ساعت برای نیروهای رسمی و 310 نفر ساعت آموزش صورت گرفت.
به گفته صیدی، در یگان های انتظامی شامل پلیس های تخصصی کلانتری ها و پاسگاه ها، برای نیروهای کادر چهار هزار و 85 نفر ساعت و برای نیروهای وظیفه یک هزار و 25 نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شد.
وی ادامه داد: در این مدت نیروهای رسمی وزارت دفاع در استان قم نیز 500 نفر ساعت برای آموزش دریافت نمودند.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره ها، آموزش هایی با موضوع های راههای پیشگیری ازسرقت،اختلاس، کلاهبرداری، توقیف غیرقانونی، بازداشت و ورود غیرقانونی به منزل ارائه می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق موازین شرعی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد مردم است و برخود عملی با افرادی که مرتکب منکر در جامعه می شوند، وظیفه حکومت یعنی ضابطان می باشد.
صیدی با بیان این که نیروی انتظامی و بسیج ضابطان قضایی در این راستا هستند، افزود: هیچ فرد یا گروهی تحت عنوان امر به معروف حق برخورد عملی با مرتکبان منکر در جامعه ندارد و این وظیفه در انحصار نیروی انتظامی و بسیج است.
وی خاطرنشان کرد: همه ضابطان قضایی کارت ضابطی دارند و اگر فردی علیه ضابطان مرتکب جرم شود، این اقدام جزو جرایم غیرقابل گذشت است و با وی برخورد قانونی می شود.
وی همچنین به وضعیت سربازان غایب اشاره و بیان کرد: افرادی که بیش از هشت سال از مدت اعزام به سربازی آن ها می گذرد، قانون اجازه داده خدمت سربازی را بخرند که این گروه می توانند با مراجعه به پلیس + 10 اقدام به خرید نمایند.
صیدی افزود: همچنین به مناسبت هفته قوه قضاییه مجازاتی شامل سربازان فراری نخواهد شد و اگر این افراد در طول هفته جاری برای گذراندن خدمت سربازی مراجعه نمایند کمک های خوبی در دادسرا و دادگاه نظامی به آن ها می شود و مشمول حبس نخواهند شد.

* دادستان نظامی استان قم نیز در این نشست گفت: آمار در نیروهای مسلح به دلیل مسائل امنیتی محرمانه است و آمار جرایم را نمی توانیم منتشر کنیم.
کمال فرهنگ نیا افزود: بیشترین جرم بین نیروهای مسلح پس از عوامل نیروی انتظامی به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، فرار از خدمت سربازی می باشد.
وی گفت: برای رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح، ضابطان دادگستری که ضابطان عام هستند و ضابطان سازمان اطلاعات سپاه، بازرسی ها و همچنین وزارت اطلاعات که ضابطان خاص می باشند، زیر نظر دادستان نظامی دوره های آموزشی لازم را می گذرانند.
وی افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح در حدود 20 سال گذشته پنج دوره پیشگیری از وقوع جرم طی دوره های پنج ساله برگزار نموده است.
فرهنگ نیا تصریح کرد: نیروهای مسلحی که مرتکب جرم می شوند باید اصلاح و به یگان های خود بازگردانده شوند؛ روش های رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح ارشادی است.
وی تاکید کرد: در برخورد با نیروهای مسلح متخلف، شئونات نظامی رعایت می شود و تخفیف های ویژه ای در مجازات صورت می گیرد.
وی با تاکید بر آگاهی مردم از قوانین جدید خدمت سربازی، بیان کرد: در گذشته غیبت بیش از 15 روز جرم محسوب و برای فرد خاصی پرونده تشکیل می شد.
فرهنگ نیا افزود: در حال حاضر اگر فردی کمتر از 2 ماه غیبت داشته باشد، پرونده قضایی در دادسرای نظامی برای وی تشکیل نمی شود، ولی برای هر روز غیبت 2 روز اضافه خدمت در نظر گرفته می شود و چنانچه در مدت خدمت از وی رضایتمندی باشد جریمه اضافه خدمت وی نیز بخشیده می شود.
هفته اول تیر ماه به عنوان «هفته قوه قضاییه» نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.