به گزارش ایرنا، عیسی رضایی روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی قم در مجتمع فرهنگی ونوس این استان، اظهار داشت: در ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد تخت های اقامتی قم 3700 تخت بود، ولی به بیش از 13هزار تخت ثابت رسیده است.
وی اضافه کرد: حدود 15هزار میلیارد ریال طرح های گردشگری به بهره برداری رسیده و نزدیک به 70طرح گردشگری به ارزش 32هزار میلیارد ریال نیز در حال سرمایه گذاری و نیمه تمام است و حدود 20هزار میلیارد ریال موافقت اصولی هم صادر شده که در حال پیگیری اداری می باشد.
وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته تعداد تخت های استان تا سال 1400 باید به 30هزار تخت افزایش پیدا کند، گفت: هم اکنون حدود 7هزار تخت با 5 هتل پنج ستاره در دست احداث است که 2مورد آن بیش از 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رضایی با بیان اینکه برای هر یک از این هتل ها حدود 3هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، افزود: این طرح ها زیرساخت های خوبی برای استان محسوب می شود، که امیدواریم با توجه به تجربه های مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان، در بخش گردشگری قدم های خوبی برداشته شود.
وی گفت: قم دارای 12منطقه نمونه گردشگری شامل جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است که از این تعداد هفت مورد سرمایه گذار دارد، و دو منطقه گردشگری نیز در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.
رضایی ، جایگاه این استان را از نظر مجتمع های گردشگری و بین راهی در سطح کشور ممتاز دانست و گفت: برغم محدودیت هایی آب و هوایی و جاذبه های طبیعی موجود در استان، سرمایه گذاران خوبی داریم، و قم به لحاظ جذب سرمایه گذار مشکلی ندارد، ولی باید موانع آن برداشته شود.
وی همچنین با اذعان به اینکه با وجود فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع دستی به دلیل محدودیت های موجود ،این اقدام ها راضی کننده نبوده است،افزود: بیش از 70 رشته از 305 رشته حوزه صنایع دستی کشور در استان وجود دارد و هنرمندان آن نیز دارای ظرفیت بالایی هستند.
وی با تاکید بر اینکه همراهی و همکاری در برپایی بازارچه صنایع دستی بسیار ضعیف است، گفت: صنایع دستی باید در مکانی عرضه شود، که محل تردد زائر، مسافر و گردشگر باشد.
وی با اشاره به ایجاد 3هزار شغل در حوزه صنایع دستی در استان در پنج سال گذشته و کسب بیش از هزار میلیون دلار درآمد از محل صادرات صنایع دستی، افزود: قم در برخی از رشته های صنایع دستی مانند منبت کاری، زیورآلات و انگشتر سازی شاخص محسوب می شود‌.
رضایی با اشاره به ثبت ملی 360 اثر تاریخی در این دولت، گفت: سه اثر تاریخی از جمله خانه یزدان پناه، کاروان سرای پاسنگان و کاروان سرای دیرگچین به بخش خصوصی واگذار شد و ظرفیت واگذاری 30مجموعه تاریخی دیگر نیر وجود دارد.
وی افزود: برای یک مخزن استاندارد و کم نظیر آثار باستانی استان حدود 50میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که آماده بهره برداری است و در صورت پیگیری، این امر در هفته دولت تحقق پیدا خواهد کرد.
در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات عیسی رضایی ، حمید یزدانی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی قم معرفی شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.