عباس پورمیدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با تدوین برنامه جامع مدیریت آب استان، راهکارهای مقابله با پدیده کم آبی و خشکسالی که هر ساله موجب وارد شدن خسارت های فراوان به کشاورزان و بهره برداران سایر بخش ها می شود، ارائه می گردد.
وی با اشاره به اهمیت تدوین برنامه جامع مدیریت آب استان در زمان کنونی، بیان کرد: تکرار وقوع پدیده هایی خارج از پیش بینی های اقلیمی منطقه، منجر به بروز خسارت های مالی شدید می شود که لزوم برنامه ریزی در خصوص راهکارهای مقابله با آن را ضروری می سازد.
وی ادامه داد: خسارت های وارد شده به کشاورزان از ناحیه کاهش منابع آبی و سایر بلایای طبیعی در سال های اخیر به حدی بوده است که در بسیاری از مواقع، صندوق های بیمه کشاورزی توانایی لازم برای حمایت کامل از خسارت دیدگان را نداشتند؛ بنابراین در این شرایط بهترین راهکار، ارائه برنامه های جامع به منظور استفاده بهینه از منابع و پیشگیری از وقوع پدیده های نامطلوب زیست محیطی همچون بروز خشکسالی است.
پورمیدانی گفت: کاهش نزولات جوی در سال های اخیر و وقوع پدیده هایی همچون سرما و گرمای نا بهنگام، خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی را به شدت گسترش داده است و متاسفانه بیشتر اعتبارات درنظر گرفته شده برای مدیریت بحران در این بخش، صرف جبران خسارت ها می شود.
وی بیان کرد: این درحالی است که مدیریت بحران در گام نخست به پیش بینی و پیشگیری از بروز خسارت می اندیشد تا هزینه مقابله با پدیده های طبیعی تا حد چشمگیری، کاهش یابد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی ضروری است که با تخصیص اعتبارات تحقیقاتی، مطالعات لازم برای معرفی ارقام گیاهی مقاوم به شرایط کم آبی و تنش های محیطی و همچنین روش های مختلف مدیریت آب در بخش کشاورزی به منظور مقابله با شرایط خشکسالی ارائه شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.