محمدرضا فخاریان روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم، در جمع خبرنگاران این رسانه، افزود: از این تعداد 207 هزار و 112 تن معادل بیش از 50 درصد تحت پوشش بیمه همگانی سلامت هستند و بابت دفترچه درمان هزینه ای پرداخت نمی کنند.
وی اضافه کرد: از تعداد بیمه شدگان، 62 هزار و 824 تن کارمند دولت، 70 هزار و 624 تن سایر اقشار و 9 هزار و 824 تن تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان می باشند.
به گفته وی، سازمان بیمه سلامت ایران در قالب پنج صندوق کارمندی، سایر اقشار، بیمه سلامت همگانی، بیمه ایرانیان و روستاییان متقاضیان را تحت پوشش قرار داده است.
فخاریان افزود: صندوق روستایی شامل 48 هزار و 966 تن و صندوق اتباع نیز شامل سه هزار و 841 تن است و اتباع بر اساس لیست ارائه شده از سوی اداره امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور بیمه شده اند.
جمعیت استان قم در سرشماری سال 95، یک میلیون و 292 هزار و 283 تن اعلام شده است که تعداد 95.2 درصد در مناطق شهری و 4.8 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند و همچنین حدود 49 درصد از جمعیت این استان را زنان و 51 درصد را مردان تشکیل می دهند.
به گفته وی، بر اساس قانون بودجه سال 96، افرادی که دفترچه بیمه سلامت همگانی دارند، فقط به مراکز درمانی دولتی می توانند مراجعه نمایند.
فخاریان اضافه کرد: در استان قم چهار دفتر پیشخوان خدمات دولت و سه دفتر نمایندگی در سطح شهر قم و 2 دفتر پیشخوان خدمات دولت نیز در بخش های دستجرد و جعفریه فعال است و خدمات مربوط به صدور و چاپ دفترچه های بیمه سلامت در این مراکز ارائه می شود.
وی ادامه داد: متقاضیان می توانند با پرداخت 2 میلیون و 640 هزار ریال برای هر تن در سال که این مبلغ توسط دولت با 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است، تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند.
وی بیان کرد: بیمه سلامت استان قم در سال 92 برای بیمه شدگان، 688 میلیارد ریال هزینه کرده که شامل خدماتی از جمله بستری، دارو، ویزیت، تصویربرداری و آزمایشگاه هزینه شده است.
مدیرکل بیمه سلامت قم افزود: با شروع طرح تحول سلامت در سال 93، هزینه درمان بیمه شدگان به یک هزار و 145 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی ادامه داد: این رقم در سال 94 به یک هزار و 729 میلیارد ریال، در سال 95 به 2 هزار و 126 میلیارد ریال و در سال 96 به 2 هزار و 232 میلیارد ریال افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش خدمات به بیمه شدگان می باشد.
وی گفت: حدود 710 مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی در استان قم طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند و افراد تحت پوشش می توانند برای دریافت انواع خدمات درمانی به این مراکز مراجعه نمایند.
به گفته فخاریان، 6 بیمارستان دولتی، 2 بیمارستان خیریه، 2 بیمارستان دولتی غیردانشگاهی، 208 پزشک عمومی، 135 پزشک متخصص، 37 پزشک فوق متخصص، 140 داروخانه و 49 درمانگاه از جمله مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت می باشند.
وی گفت: در سال 96، بیمه شده های بیمه سلامت ایران در استان قم، سه میلیون و 844 هزار و 681 مرتبه به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه نموده اند و 2 هزار و 232 میلیارد و 148 میلیون و 648 هزار ریال برای آن ها هزینه شده است.
وی افزود: از این میزان، یک میلیون و 392 هزار و 503 مراجعه برای تهیه دارو بوده است که در این راستا 397 میلیارد و 871 میلیون و 335 هزار و 986 ریال هزینه شده است.
فخاریان اضافه کرد: 62 هزار و 362 مراجعه مربوط به بخش بستری، 2 میلیون و 366 هزار و 797 مراجعه مربوط به بخش سرپایی، 19 هزار و 789 مرتبه مربوط به بیماران خاص و سه هزار و 230 مراجعه مربوط به خسارت های متفرقه بوده است.
وی ادامه داد: در این راستا یک هزار و 128 میلیارد و 845 میلیون و 365 هزار ریال برای بستری، 644 میلیارد و 347 میلیون و 751 هزار ریال برای بخش سرپایی، 191 میلیارد و 881 میلیون و 204 هزار ریال برای بیماران خاص و 47 میلیارد و 203 میلیون ریال برای خسارت های متفرقه هزینه شده است.
وی گفت: 942 بیمار خاص در استان قم شامل هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز و پیوند کلیه تحت پوشش بیمه سلامت هستند و همه هزینه های دارویی آن ها رایگان است.
مدیرکل بیمه سلامت قم افزود: خدمات درمانی بیماران دیالیزی نیز رایگان است و این بیماران بیشترین هزینه را در بین بیماران خاص دارند.
وی به مطالبات مراکز درمانی از بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: پرداخت این مطالبات به علت کمبود منابع، چند ماه عقب افتاده و در حال حاضر مطالبات پزشکان عمومی و داروخانه های خاص خصوصی تا بهمن ماه، پزشکان متخصص و درمانگاه های خصوصی تا تیر و بیمارستان های دولتی و خصوصی تیرماه و قسمتی از مردادماه سال گذشته پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین مطالبات آزمایشگاه ها و فیزیوتراپی های خصوصی، تصویربرداری ها و مراکز جراحی محدود تا خردادماه، داروخانه های خاص دی و 50 درصد بهمن ماه سال گذشته پرداخت شده است.
فخاریان خاطرنشان کرد: بر اساس اعتبارات مصوب در نظر گرفته شده برای سال 97، موظف هستیم هزینه های درمانی و حذف هزینه های غیرضروری را مدیریت نماییم تا اصل حفاظت مالی محقق شود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که قرار شده امسال در سطح اعتباراتی که برای سازمان در نظر گرفته شده حرکت کنیم، پرداخت های مراکز درمانی در سال جاری به روز خواهد شد.
وی ادامه داد: تاکنون یک دوازدهم بودجه امسال را دریافت کرده ایم و 70 درصد آن را بدون این که سند درمانی از مراکز طرف قرارداد پذیرش نماییم، علی الحساب به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت نموده ایم تا بخشی از مطالبات تسویه شود.
فخاریان در ادامه گفت: در بیمه روستایی سیستم ارجاع و پزشک خانواده حاکم است و روستاییان ابتدا به پزشک خانواده که اطلاعات پرونده افراد را دارند مراجعه می نمایند و اگر نیاز به ارجاع باشد، به پزشک متخصص و یا فوق متخصص ارجاع می شوند.
وی گفت: طرح «پردازشگر اسناد بستری» از طریق سامانه «پاس» از خردادماه سال 95 در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است که در صورت موفقیت در کل کشور اجرایی می شود.
وی افزود: در قالب این طرح، اسناد همه بیمارستان های دولتی قم به صورت مکانیزه دریافت، رسیدگی و پرداخت می شود و با توجه به این که بیش از 50 درصد هزینه های درمان در حوزه بستری است، صرفه جویی در هزینه، وقت، سهولت در رسیدگی و دقت در انجام کار از مزیت های این طرح می باشد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.