حسین علی بیگی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طی چند سال گذشته از دامداران حمایت مطلوب به عمل نیامده است، علاوه بر این خشکسالی، گران شدن علوفه و افزایش مخارج نگهداری دام در کنار سود آوری پایین آن، باعث شده است تا بسیاری از دامداران نست به حذف دام مولد خود اقدام کنند.
وی بااشاره به این که دام مولد پایه گذار تولید گوشت و لبنیات مورد نیاز مردم طی سالهای آینده است، گفت: سیاست های اقتصادی باید به سمت حمایت از دامداران پیش برود و یارانه های دولتی در اختیار تولیدکنندگان شیر قرار گیرد تا دام های مولد به دلیل عدم سودآوری، کشتار نشوند.
وی ادامه داد: زمانی 11 کارخانه تولید شیر و لبنیات در قم فعالیت می کرد و روزانه 175 تن شیر در این استان توزیع می شد، اما اکنون این تعداد به سه کارخانه کاهش پیدا کرده است که این مساله ضرورت حمایت از دامداران را بیش از پیش روشن می سازد.
بیگی گفت: تعداد واحدهای فعال در زمینه پرورش گاو شیری که دام مولد به حساب می آید روز به روز کاهش می یابد و گاوهای ماده برای کشتار مورد استفاده قرار می گیرند.
وی بیان کرد: با این روند در آینده نزدیک در زمینه تولید گوشت قرمز و لبنیات با مشکل رو به رو خواهیم شد و فعالیتی که سال ها برای خودکفایی کشور در این بخش صورت گرفت، بی نتیجه می ماند.
وی ادامه داد: به طور معمول باید حداکثر 30 درصد کشتار دام، مربوط به دام مولد حذفی آن هم با شرایط خاص باشد اما اکنون این رقم به بیش از 50 درصد رسیده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت، افزود: باید با خرید تضمینی شیر، تامین علوفه و درنظر گرفتن حاشیه سود مطمئن برای دامدار از کشتار دام مولد جلوگیری و سرمایه گذاری در این بخش را تضمین کرد.
قم دارای 22 هزار راس گاو شیری است که در دامداری های صنعتی پرورش می یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.