در این مطلب می خوانیم:
معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به موقعیت دریاچه نمک قم اظهار داشت: این دریاچه در ناحیه شرقی استان قم و مابین سه استان اصفهان، قم و سمنان با بیش از 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت و به طول 80 و پهنای 30 کیلومتر و در ارتفاع حدود 795 متر از سطح دریای آزاد واقع شده است که فاصله آن تا قم حدود 62 کیلومتر است.
محسن بهشتی افزود: عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر است که توسط لایه‌ های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند ضمن این که زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها ایجاد شده است.
وی با بیان این که این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر و مواد غنی معدنی است گفت: تاکنون انواع مختلف ماده های معدنی مهم در این دریاچه شناسایی شده است که این مواد معدنی در صنایع مختلف شامل کشاورزی، مواد نسوز صنایع فولاد و آلومینیوم و غیره کاربرد دارد.
وی افزود: با توجه به وجود مواد معدنی با ارزش در دریاچه نمک قم، احداث کارخانه های فرآوری در این منطقه و ایجاد ظرفیت های گردشگری و صنعتی از لحاظ اشتغال زایی و اقتصادی برای استان قابل توجیه است.
معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به استقبال سرمایه گذاری در این دریاچه بیان داشت: مدیریت بهره برداری از دریاچه نمک توسط وزارت صنایع و معادن کشور به استان قم واگذار کرده است در همین راستا کارگروه ویژه ای در این خصوص در استانداری قم تشکیل شد.
وی بیان داشت: این دریاچه به شرکت ایمیدرو و بخش معدنی آن به شرکت معدنی امداد وابسته به کمیته امداد امام خمینی قم واگذار شده است که در حال انجام طرح های مطالعاتی و کارشناسی آن هستند.
وی با تاکید بر این که مطالعات راه دسترسی به دریاچه نمک در حال انجام است گفت: ایجاد 55 کیلومتر راه با زیرسازی مناسب از ساحل دریاچه تا روستای محمد آباد کاج در دستور کار است که می تواند وضعیت این دریاچه را احیا کند.
وی ابراز داشت: باید مسیردسترسی به این دریاچه در کوتاهترین فاصله و مقرون به صرفه و اقتصادی در نظر گرفته شود تا دسترسی به دریاچه نمک تسهیل شود.
معاون امور عمرانی استانداری قم از ایجاد شهرک صنعتی در محدوده این دریاچه خبر داد و گفت: در این منطقه شهرکی که بتواند مواد اولیه محصولات تولیدی خویش را از مواد معدنی این دریاچه از جمله منیزیم، کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم و سایر مواد معدنی تامین کند را پیش بینی کرده ایم.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از مواد معدنی از سطح این دریاچه قابل برداشت است این در حالی است که در دریاچه های مشابه باید از عمق این مواد معدنی استخراج شود.
وی به رونق گردشگری در این منطقه اشاره کرد و گفت: با ویژگی ها منحصر به فرد این دریاچه، حوزه های مختلف گردشگری از جمله کویرگردی و کویرنوردی می تواند به این منطقه جنبه توریستی ببخشد و زمینه جذب حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم سازد.
وی گفت: ضمن این که معرفی ابعاد مختلف این دریاچه می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم سازد ضمن این که در حال حاضر مذاکره های مختلفی با شرکت های داخلی و خارجی انجام داده ایم.
وی خاطر نشان کرد: بخش های مختلف توسعه و بهره برداری از این دریاچه در کارگروه ویژه با حضور دستگاه های مربوطه در حال بررسی است تا با زیرساخت های مناسب بتوانیم منطقه گردشگری، صنعتی و تفریحی خاصی برای استان ایجاد کنیم و از ظرفیت های ایجاد شده به نفع اشتغال و اقتصاد استان بهره ببریم.
منبع: هفته نامه ندای وطن قم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.