به گزارش ایرنا، شهرک ها و نواحی صنعتی قم با دارا بودن 2 هزار و 394 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ، ظرفیت خوبی برای اشتغال نیروهایی است که در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان تربیت می شوند.
در چند سال گذشته نیز رشته های مرتبط با صنایع موجود در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی استان قم در هنرستان ها فعال شده که این امر می تواند زمینه ساز اشتغال بیش از پیش هنرجویان در بازار کار باشد.
آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگ ترین نهادهای متولی آموزش نیروی کار فرصتی را در هنرستان ها فراهم کرده تا نیروی انسانی بتواند استعدادهای خود را بالفعل کرده و در راستای بهبود بخشی به زندگی خود و توسعه کشور گام بردارد.
هنرستان ها از جمله مراکزی هستند که در رشته های مختلف فنی و حرفه ای نیروهای زیادی تربیت می کنند که این نیروها پس از فارغ التحصیلی و حتی همزمان با تحصیل می توانند وارد بازار کار شوند.
در استان قم 70 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش با بیش از 10 هزار هنرجو وجود دارد که سال آینده با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها این آمار به 15 هزار هنرجو افزایش خواهد یافت.
هم اکنون در استان قم 30 هنرستان فنی و حرفه ای اعم از دولتی، غیردولتی و وابسته فعالیت دارد که حدود پنج هزار هنرجو در پایه های دهم و یازدهم در این مراکز مشغول به تحصیل می باشند.
تعداد 40 هنرستان کاردانش نیز در این استان با حدود پنج هزار هنرجو به صورت دولتی و غیردولتی دایر است.
26 رشته در شاخه فنی و حرفه ای در سه زمینه خدمات، صنعت و کشاورزی و 45 رشته در شاخه کاردانش در چهار زمینه خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت در هنرستان های استان قم فعال است.

** هنرستان بهترین بستر برای کاهش بیکاری است
استاندار قم در این زمینه گفت: هنرستان های فنی و حرفه ای آموزش و پروش بهترین بستر برای حرفه آموزی به دانش آموزان است که می تواند بیکاری را در جامعه کاهش دهد.
سید مهدی صادقی افزود: در شرایطی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها فقط مدرک دارند و حرفه ای بلد نیستند، باید مراکز فنی و حرفه ای توسعه یابد.
وی با بیان این که حدود 80 هزار دانشجو در استان قم داریم، ادامه داد: بسیاری از رشته های تحصیلی با شرایط بازار کار منطبق نیست و همین مساله موجب افزایش بیکاری در بین تحصیل کرده ها شده است.
وی با اشاره به این که ارتقای هنرستان های فنی و حرفه ای و تجهیز آن ها به دستگاه های به روز ضروری است، ادامه داد: تقویت رشته های فنی و حرفه ای می تواند بنیه و توانمندی دانش آموزان را ارتقا دهد تا پس از اتمام تحصیلاتشان بتوانند وارد بازار کار شوند.
وی با بیان این که هنرستان، دانش آموزان را توانمند می کند، بیان کرد: برای مقابله با بیکاری و داشتن نیروی ماهر باید هنرستان ها را تقویت کنیم و در این راستا از خیران درخواست داریم آموزش و پرورش را یاری نمایند.

** اختصاص 16 میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان های قم
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این زمینه گفت: امسال 16 میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان های قم از سوی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته تا بتوانیم این مراکز را به تجهیزات به روز مجهز نماییم.
حمیدرضا شیخ الاسلام رویکرد امسال خیران را کمک به هنرستان ها عنوان کرد و افزود: برای تجهیز هنرستان ها با مشکلات زیادی روبرو هستیم و در 2 سال گذشته هیچ اعتباری برای این امر اختصاص نیافته است.
وی با اشاره به لزوم هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی، افزود: در تلاش هستیم با آگاهی دادن به دانش آموزان و اولیای آن ها، دانش آموزان را به سمت رشته های مورد نیاز جامعه هدایت کنیم تا آمار بیکاری کاهش یابد.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته رشته هایی از جمله شیرینی پزی، سوهان پزی و تعمیر آسانسور در هنرستان های فنی و حرفه ای استان ایجاد و با استقبال دانش آموزان مواجه شده است.

** افزایش سه درصدی تحصیل دانش آموزان قمی در هنرستان ها
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال تحصیلی جاری، 35.2 درصد دانش آموزان متوسطه دوم در هنرستان ها مشغول به تحصیل می باشند که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.
علیرضا یاری افزود: با برگزاری کلاس های مشاوره و آشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته ها و مشاغل هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای، پیش بینی می شود در سال تحصیلی آینده نیز میزان گرایش دانش آموزان به رشته های هنرستان ها سه درصد افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته رشته هایی از جمله آسانسورسازی، تعمیر لوازم پزشکی، تعمیر لوازم اداری، تعمیر گوشی تلفن همراه و تلفن ثابت، مکانیکی خودرو و انگشترسازی برای هنرجویان پسر و همچنین طلا و جواهر و خیاطی برای هنرجویان دختر در هنرستان ها ایجاد شده است که بازار کار خوبی دارد.
وی تصریح کرد: با وجود این که مشاوران تحصیلی در مدارس، دانش آموزان را نسبت به انتخاب رشته راهنمایی کرده اند، ولی امسال نیز متقاضیان رشته های تجربی و انسانی بسیار بالاتر از رشته های فنی و حرفه ای بود.
یاری به والدین توصیه کرد: در انتخاب رشته فرزندان واقع بینانه و با توجه به شرایط، امکانات، نیاز جامعه و ظرفیت مدارس تصمیم بگیرند.
وی افزود: در حال حاضر ورود به برخی رشته ها به ویژه تجربی، آینده شغلی دانش آموزان را به دلیل نبود بازار کار و همچنین نبود ظرفیت پذیرش در دانشگاه به مخاطره می اندازد و باعث مشکلات روانی بسیاری می شود.
وی با تاکید بر این که نمایشگاه هفته مشاغل راهنمای خوبی برای انتخاب رشته است، ادامه داد: این نمایشگاه ها هر سال همزمان با هفته مشاغل در هفته نخست اردیبهشت ماه در هنرستان های استان به منظور معرفی رشته ها و تولیدهای دست ساز دانش آموزان در شاخه های مختلف فنی و حرفه ای و کاردانش برپا می شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم افزود: همچنین این نمایشگاه ها زمینه انتخاب آگاهانه و هوشمندانه برای دانش آموزان پایه نهم را فراهم می کند.

** تجهیزات هنرستان ها باید به روزرسانی شود
رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش قم نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان این که یکی از موانع موجود در سر راه ورود به هنرستان ها آگاهی نداشتن خانواده ها از رشته ها و شرایط تحصیل است، بیان کرد: به همین منظور هر ساله در تمام هنرستان های استان نمایشگاه هفته مشاغل برگزار می شود و در طول سال تحصیلی نیز با همکاری اداره متوسطه اول، دانش آموزان پایه نهم از هنرستان ها بازدید می نمایند.
مسعود حمیدی اضافه کرد: اگر فرهنگ سازی شود و دانش آموزان با آگاهی و علاقه در رشته فنی و حرفه ای و یا کاردانش تحصیل کنند، بعد از فراغت از تحصیل، به راحتی می توانند مشغول به کار شده و بسیاری از آسیب های اجتماعی از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از هنرستان ها داریم اغلب هنرجویان اعلام می کنند همزمان با تحصیل، در رشته مرتبط تحصیلی خود مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند، در حالی که دانش آموزان رشته های نظری حتی پس از گرفتن مدرک دانشگاهی توانایی ورود به بازار کار ندارند و اکثرا بیکار هستند.
وی گفت: با توجه به تغییراتی که در ساختار آموزشی اتفاق افتاده، تجهیزات هنرستان ها باید به روز رسانی شود و در این راستا با استفاده از اعتباری که امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته، مقداری تجهیزات جدید خریداری می شود.
حمیدی افزود: در سال های 95 و 96 از منابع استانی 13 میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفته شد، ولی هیچ مبلغی اختصاص نیافت که امیدواریم این امر امسال محقق شود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است خیران نیز در به روز رسانی تجهیزات هنرستان ها مشارکت داشته باشند که در این صورت بخشی از نیازها برطرف می شود.
وی با بیان این که رشته های کاربردی و مورد نیاز بازار کار در هنرستان های قم فعال است، گفت: برخی از رشته های مورد نیاز بازار کار و کارگاه های استان قم را به دلیل گران بودن تجهیزات و نبود فضای فیزیکی نتوانسته ایم در هنرستان ها فعال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به طور مثال کارخانه های کریستال سازی که در شهرک های صنعتی قم فعال است، نیازمند نیروی انسانی ماهر در زمینه تراش شیشه و کریستال می باشد، ولی به دلیل نبود تجهیزات، این رشته در هنرستان های استان ایجاد نشده است.
حمیدی افزود: بازار کار صنایع پلاستیک و سرامیک نیز در استان بسیار خوب و فعال است، ولی به دلیل سنگین بودن هزینه ایجاد رشته تزریق پلاستیک، این رشته در استان فعال نیست.
وی تصریح کرد: رشته سوهان پزی نیز سه سال در هنرستان های کاردانش فعال شد و 80 درصد هنرجویان این رشته توانستند وارد بازار کار شوند، ولی به دلیل مباحث مالی و نبود کارگاه مربوطه این رشته تعطیل شده است.
وی افزود: در صورتی که با کمک خیران سوله مورد نیاز رشته سوهان پزی آماده شود، این رشته به زودی در هنرستان ها فعال می شود.
وی، توسعه متوازن و هماهنگ با استعدادها و اولویت‌ ها با توجه به مزیت‌ ها و قابلیت‌ های استانی، برنامه ریزی منطقه ‌ای و ملی، ارتقای مستمر کیفیت، کارایی و بهبود ارتباط نظام آموزشی با بازار کار و ایجاد فرصت‌ های برابر آموزشی برای مناطق کمتر توسعه یافته به منظور تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف آموزش ‌های فنی و حرفه‌ ای و کاردانش عنوان کرد.
حمیدی افزود: انعطاف پذیری و تنوع بخشی با بهره گیری از فناوری ‌های نوین، ارتقای توانایی ‌های فارغ التحصیلان متناسب با نیاز بازار کار و توسعه مشارکت‌ های مردمی و تقویت بخش خصوصی در ارائه آموزش ‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از دیگر اهداف این آموزش هاست.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.