در این مطلب می خوانیم:
دختر اخم هایش را درهم کشیده و حرفی نمی زند زن میانسال که پیدا بود باید مادر دختر باشد آرام آرام چیزهایی به دختر می گوید ظاهرا قانع کردن دختر خیلی آسان نباشد چون همچنان سرش پایین انداخته و بالا نمی گیرد مادر، کارتن سماور را جابجا می کند گویی خسته شده باشد به صندلی ایستگاه اتوبوس تکیه می دهد مادر رو به خانم کنار دستش می گوید: زمانه فرق کرده ، دختر پسرای امروزی پوست پدر ومادرا را می کنن، مگه ما وقتی سر زندگیمون رفتیم این بساطا بود ؟ والا نبود مگه زندگی نکردیم ؟ (دختر که همچنان ناراحت به نظر می آید گویی می داند مادر قرار است چه بگوید و از تکرار حرف های او خسته باشد از جایش بلند می شود دور تر می ایستد ) مادر ادامه می دهد پسرم پارسال عروسی کرده والا هم خودش هم ما زیر قرض رفتیم ،الان جهیزیه دخترم رو می خوام جور کنم نمی شه ،می گه تا جهیزه یم تکمیل نشه عروسی نمی کنم ، والا لوازم خانگی هم کلی گران شده. سماور گازی خریدم می گه چایی ساز هم می خوام، الان دوتا دختر دانشجو دارم که هردو خواستگار دارن ، یه پسر دیگه هم دارم که سربازه ِاونم برگرده وقت عروسیش، به دخترم می گم به فکر ماهم باش درکمون کن بچه های دیگه رو چکار کنم؟ والا تا سه چهار سال دیگه توان مالی عروسی هیچکدوم از بچه ها رو نداریم.
زن که صبورانه فقط گوش می کرد به زبان آمد و گفت: سه از بچه هام عروسی کردن کم توقع بودند ولی دوتا دخترویه پسرمجرد دارم پسره از ترس خرج و مخارج سنگین تن به ازدواج نمی ده ...
دغدغه هردو مادر برایم قابل درک بود چه بسا بارها این صحبت ها را شنیده بودم
درسال های اخیر آمار ازدواج درقم روند نزولی را طی می کند به گفته مدیرکل ثبت احوال قم سال گذشته 8هزارو 790ازدواج به ثبت رسیده این درحالی است که در سال 1395طبق امار 10هزارو206ازدواج صورت گرفته درواقع ما با کاهش 14درصدی ازدواج روبروهستیم.
با توجه به تقدس امر ازدواج در اسلام وتاکید درکتاب آسمانی قران در آیه 32سوره نور که خدای سبحان فرموده است « باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید ، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و ( به احوال بندگان ) آگاه است»
علت روند نزولی سیر ازدواج در قم چیست ؟
شهروندان پاسخ می دهند:
«مینا کریمی» مادر سه فرزند می گوید: یکی ازمهمترین موانع ازدواج در قم تغییرسبک زندگی و فرهنگ است جوانان امروز چه دختر و چه پسر در انتخاب همسر سخت گیر شده اند وبه راحتی تن به ازدواج نمی دهند درگذشته خانواده ها در انتخاب همسر نقش داشتند ولی با تغییرات اجتماعی که بوجود آمده پسر و دختر ترجیح می دهند درانتخاب شریک زندگی خودشان نقش پررنگ تری داشته باشند به همین علت باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.
«عباس محمدی» پدر چهار فرزند و باز نشسته می گوید: مشکلات اقتصادی و نداشتن شغل بزرگترین مشکل خانواده هاست ، پسر بزرگم دوسال ازدواج کرده مقروض بانک است تحصیل کرده، اما چون شغلی مناسبش پیدا نمی شود کار آزاد انجام می دهد که درامدش کفاف هزینه جاری زندگی اش را می دهد من به عنوان پدر مجبورم که بخشی از وام بانکی اش را بپردازم سه فرزند دیگرم مجبور هستند که به ازدواج فکر نکنند چون نه من می توانم به انها کمکی کنم ونه شغل درست و حسابی دارند که از پس مخارج سنگین ازدواج برآیند.
«خانم ز.طیبی»فرهنگی 35ساله مجرد وآخرین فرزند یک خانواده شش نفری تصریح می کند: وقتی به مشکلات خودم نگاه می کنم ترجیح می دهم مجرد بمانم چون خانواده ام توان تامین جهیزه ام را ندارن وغالب خواستگاران هم به دلیل عدم توان مالی خانواده ام در تامین جهیزه خیلی زود منصرف می شوند که من جامعه را در این نوع برخوردها مقصر می دانم به دلیل اینکه خیلی از فرهنگ ساده زیستی فاصله گرفته ایم.
وی این را اضافه کرد: بعضی از خانواده های پسر که فرزندشان شغلی ندارد به خواستگاری می آیند واز آنجایی که از آینده زندگی مشترک ترس دارم به همین علت ترجیح می دهم مجرد بمانم حد اقل اینکه خودم می توانم نیازهای مالی خودم را تامین کنم اما درصورت ازدواج مشکلاتم چند برابر می شود وباید برخلاف عرف و دین مخارج همسر را نیزمن تامین کنم.
«مهدی کلایی» 33ساله دانشجوی ارشد مکانیک مجرد، دلایلش برای تجرد بالا بودن هزینه ازدواج ، پیدا نشدن دختر مورد علاقه وهمچنین نداشتن شغل پایدارمی داند و می افزاید: دلایل زیادی برای بالا رفتن سن ازدواج جوانان وجود دارد که نباید قم را مستثنی از دیگر شهرها دید چون آسمان همه جا یکرنگ است، که دلیلش تقلید غلط از زندگی های سبک غربی است و همچنین ترویج فرهنگ ازدواج های پر هزینه همه باعث شده است که جوانان از ازدواج منصرف شوند وبه تجرد رو بیاورند.
«مریم نجفی » دارای سه فرزند دختر یک و پسر اظهار می دارد: همه بچه هایم دم بخت هستند ولی فقط دختر بزرگم دوسال است که عقد کرده نه من توانسته ام جهیزیه اش را جور کنم ونه همسرش توانسته هزینه عروسی را تامین کند.
این مادر می افزاید: به علت جا افتادن فرهنگ نادرست خانواده ها خیلی در رنج هستند تا به حال بیش از ده جا مراسم «جهاز برون » فامیل ها و همسایه ها شرکت کرده ام، من هم باید این مراسم را برگزار کنم وگرنه مسخره خاص و عام می شوم چاره ای نیست نمی شود همرنگ جماعت نشد بخاطر همین با اینکه دستمان هم خیلی باز نیست و درآمدمان فقط کفاف زندگی جاری را می دهد وبا وام ازدواج کمکی دولت هم فقط 6 تکه اسباب بزرگ را خریده ام بقیه را باید خودمان هزینه کنیم دراین دوسال فقط سه میلیون توانستم جور کنم که با این مقدار پول فقط توانسته ام وسایل اشپزخانه را تهیه کنم هنوز خیلی از وسایل را نتوانسته ام تهیه کنم.
این مادر می افزاید: برای خانواده ها سنگین است تا حدود 20سال خرج درس و دانشگاه بعد هم ازدواج بچه ها ، واقعیت این است که دروسع و توان همه خانواده ها نیست که بتوانند همه مخارج را تامین کنند.
«خانم م .الف» می گوید: بخاطر علاقه به همسرم با او ازدواج کردم شغل کم درآمدی دارد و با این مخارج سخت است تهیه وسایل زندگی به چند فروشگاه وسایل منزل مراجعه کردیم قیمت ها فوق العاده بالا بود حتی خواستیم از وسایل ایرانی استفاده کنیم که قیمت آن تفاوت چندانی با قیمت خارجی ندارد ولو اینکه کیفیت پایین تری هم دارند، با وام ازدواج فقط میتوانیم پول پیش منزل را تامین کنیم سود وام های بانکی هم که سر به فلک می کشد، البته هردو شاغل هم هستیم من دختر پدری هستم که چهار دختر دارد و یک پسر که هر سه دختر ازدواج کردند، نمی توانم به خودم اجازه دهم که پدرم بعد ازاین همه سال زحمت در این سن به قسط وقرض بیفتد بخاطر همین خودم تلاش می کنم که وسایلم را تامین کنم حالا شما بگویید با این شرایط با این هزینه ها می شود ازدواج کرد؟؟
راهکار چیست ؟
زینب کبیری مسوول فرهنگی حوزه های علمیه خواهران قم گفت: طبق امار طی دوسال گذشته بین 11تا 14درصد آمار ازدواج در قم کاهش یافته که عوامل ، اقتصاد ، فرهنگی و اجتماعی دربوجود آمدنش نقش داشته است.
وی با بیان اینکه 50درصد عوامل اقتصادی در عدم تمایل جوانان به ازدواج نقش دارد افزود: نبود شغل پایدار در پسران یکی از عوامل بسیار مواثر ودیگری ضعف درباورهای دینی است که جوانان از آینده پیش رو ترس دارند با توجه به اینکه خداوند وعده گشایش کارها داده است باید باورهای دینی جوانان را در این زمینه تقویت کرد.
این استاد دانشگاه در زمینه عوامل اجتماعی در کاهش امار ازدواج گفت: تکیه به ملاک های ظاهری به جای ملاک های اخلاقی در انتخاب همسر، وجود روابط باز دختر و پسر وانحرافات جنسی و لذت گرایی از عوامل اجتماعی محسوب می شود که در کاهش آمار ازدواج نقش دارد وهمچنین وسواس در انتخاب که در این زمینه می شود با آموزش مهارت های انتخاب این مشکل را برطرف کرد.
کبیری با بیان اینکه ما در زمینه ترویج فرهنگ ساده زیستی به یک حرکت انقلابگونه نیاز داریم گفت: باید تلاش کنیم تا فرهنگ ساده زیستی را در بین جوانان ترویج دهیم تا معضل روند نزولی سیر ازدواج متوقف شود.
مسوول فرهنگی حوزه های علمیه خواهران قم با اشاره به نقش بسته های حمایتی در تشویق جوانان به ازدواج گفت: در کشورهای غربی که موضوع ازدواج جوانان را جدی گرفته اند ونگران فروپاشی جامعه خود هستند بسته های حمایتی در نظر گرفته اند مانند کشور آلمان که از شاغلان مجرد مالیات دریافت می کنند ویا در آمریکای لاتین بخشی از حقوق مردان به حساب شخصی زنان واریز می شود تا زن با طیب خاطر به امور همسر داری و خانه داری بپردازد.
کبیری بااشاره به نقش بسته های حمایتی در تشویق جوانان به ازدواج اظهارداشت : درکشور ما نیز می توان بسته های حمایتی و تشویقی برای ازدواج جوانان در نظرگرفت مانند شرط تاهل دربسیاری از پست های دولتی مانند هیات علمی ویا کاهش شهریه در تسهیلات تکمیلی در صورت ازدواج دخترها و پسرها ودیگر بسته های حمایتی که باعث تشویق جوانان به ازدواج می شود.
وی یکی دیگر از ضرورت های جامعه ما را حفظ فرهنگ حجاب و عفاف عنوان کرد .
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم با بیان اینکه توقعات جوانان نسبت به آغاز زندگی مشترک بالارفته است افزود:متاسفانه شروع زندگی ساده وآسان مقبول جوان ایرانی نیست.
معصومه ظهیری یکی از دیگر از دلایل کاهش ازدواج در قم را سخت گیری والدین در ازدواج جوانان دانست و افزود: مهاجرت و عدم تطابق فرهنگی بین خانواده ها ،چشم وهم چشمی (در تهیه اسباب اولیه زندگی عروس و داماد ومخارج جشن ازدواج )،مسایل اقتصادی، عدم اشتغال پسران وتحصیلات تکمیلی را از دیگر موانع ازدواج جوانان در قم عنوان کرد
این مسوول با تاکید برلزوم تقویت باورهای دینی جوانان از جمله توکل به خدای منان در اغاز زندگی مشترک تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ازدواج ترس جوانان از اینده ازدواج است ترس از اینکه نتوانند با مخارج سنگین ازدواج کنار بیایند در حالی که طبق ایات قران و روایت های متعددی که از ائمه باقی است روزی دهنده خداست و نباید جوانان از فقر و یا تنگدستی ترسی داشته باشند بلکه باید توکل کنند و امیدوار باشند که خدا گشایشی در کارهای آنها ایجاد خواهد کرد اگر هدفشان تشکیل زندگی مشترک باشد که وعده الهی است و خداوند خلف وعده نخواهد کرد.
ظهیری در اقدام دولت در حمایت ازدواج جوانان گفت: افزایش تسهیلات ازدواج از 10میلیون به 15میلیون یکی از جمله اقدامات دولت بوده که در سال گذشته مصوب شد وعملی شد وهمچنین برنامه ای برای اشتغال پایدار در قشر جوان است که در برنامه های دولت قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید برای ترغیب جوانان به ازدواج علاوه بر رفع مشکلات شغلی کارهای فرهنگی نیز انجام دهیم اظهارداشت : آموزش ، تلبلیغ ، تشویق وترویج از جمله راهکارهای فرهنگی است که می توانیم برای ازدواج به هنگام وپایدار انجام دهیم.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم اظهارداشت: برای انجام کارهای فرهنگی همه دستگاه ها موظف هستند از جمله نهادهای آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها همه رسانه های دیداری ، شنیداری، نوشتاری و فضای مجازی می توانند در این فرهنگ سازی نقش داشته باشند.
پیامد معضلات و آسیب های اجتماعی حاصل از کاهش آمار ازدواج جوانان در جامعه بالاست و برای جبران آن باید هزینه های سنگینی پرداخت شود لازم است پیش از این دیر شود به فکر چاره ای باشند تا به بحران تبدیل نشود وبهترین راه پیشگیری است که مسوولین بایددراین زمینه از همین امروز کمر همت ببندند چرا که فردا دیر است .
منبع: روزنامه شاخه سبز قم
/8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.